ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
اهمیت واشر سرسیلندر در موتور خودرو
نویسنده : Melika Piri

اهمیت واشر سرسیلندر در موتور خودرو

واشر سرسیلندر یکی از قطعات مهم در موتور میباشد که وجود آن برای موتور خودروی شما الزامی است و با نبود این قطعه مشکلات بسیاری به وجود می آید. این قطعه بین سیلندر و سرسیلندر قرار میگیرد که فواید بسیار خوبی برای خودرو ما دارد همانند : ایجاد حالت ضرب گیری , از حرارت مستقیم به سرسیلندر جلو گیری میکند و از جوش خوردن قطعات به هم در گرمای زیاد جلوگیری میکند. جنس این نوع قطعه در برابر فشار و حرارت بالا مقاومت بسیار خوبی دارد و دلیل آن به جنس آن مربوط میباشد که از جنس مس و پنبه نسوز و فولاد می باشد . در کل وظیفه واشر آب بندی کامل بین قطعات میباشد .این قطعه نقش خیلی مهمی در موتور دارد و بدنه موتور خودرو را یکپارچه میکند و باعث میشود گردش روغن و آب بدون این که با هم مخلوط شوند انجام شود که در ادامه به آنها میپردازیم.

واشر سرسیلندر

وظایف مهم واشر سرسیلندر

1 . آب بندی

یکی از وظایف مهم سر سیلندر آب بندی صحیح  در سطح سیلندر وبلوک سیلندر میباشد و اگر به طور صحیح آب بندی نشود باعث فرار گازها از موتور خودرو میشود و باعث کاهش قدرت و راندمان موتور میشود همچنین واشر سرسیلند باید قدرت و استحکام بسیار بالایی در برابر حرارت و فشار از موتورداشته باشد.

2 . حفظ و نگهداری مایعات

مسیر ضد یخ  (خنک کننده ) و موتور فاصله بسیار کمی به اندازه چند میلیمتر با هم دارند و نقش واشر سرسیلندر جلو گیری از مخلوط شدن ضد یخ و روغن موتور میباشد و مسیر هرکدام از این هارا مشخص میکند.

3 . هدایت کننده مسیر مایعات

سیلندر و موتور خودرو نیازمند روغن موتور و ضد یخ هستند و نقش واشر سرسیلندر ایجاد راه ارتباطی میان موتور و سیلندر میباشد که تا این مایع در بین آنها گردش پیدا کند.

کارهایی که باعث سوختن واشر سرسیلندر میشود

سوختن واشر سرسیلندر میتواند دلایل متعددی داشته باشد همانند : عملکرد نادرست موتور ,خرابی پمپ روغن ,مخلوط شدن روغن در آب رادیاتور, حرارت بیش از حد موتور خودرو که علت آن میتواند کم شدن آب رادیاتورباشد , کم کاری تعمیر کار هنگام بستن واشر سر سیلندر, که اگر واشر سرسیلند از موتور خارج شود این قطعه دیگر به دردی نخواهد خورد و خراب به حساب می آید .

چگونه متوجه سوختن واشر سرسیلندر خودریمان شویم؟

1 . کاهش توان و قدرت موتور خودرو .

2 . خروج آب آبی رنگ از اگزوز .

3 . باد کردن شلنگ های که به رادیاتور خودرو متصل است .

4 . صدای همانند ریختن آب از چشت داشبورد .

5 . عوض شدن رنگ موتور و تبدیل شدن به رنگ شیری .

 واشر سرسیلندر

علت سوختن واشر سرسیلندر

واشر سرسیلندر به دلایل مختلفی میسوزد که در این قسمت به مهم ترین آنها اشاره میکنیم .

1. کم شدن آب رادیاتور

2. رانندگی در ترافیک در فصل گرما

3. مشکل فنی در ترموستات

4. کم بودن آب رادیاتور

6. خراب بودن واتر پمپ

7. مسدود بودن مجرای آب به رادیاتور

این نکته را حتما در نظر داشته باشید که به طور مستقیم واشر سرسیلندر نمیسوزد بلکه اول آب رادیاتور داغ میشود و به حرارت بالایی میرسد و بعد از رسیدن آمپر به خط قرمز واشر سرسیلندر شروع به سوختن میکند و اگر با علائمی که در مطالب بالاتر گفته شد رو به رو شدید سریعا خودرو خود را متوقف کنید و ماشین خود را به وسیله بکسل به تعمیرگاه تحویل دهید چرا که بی توجهی به سوختن سر سیلندر باعث به جود آمدن مشکلات جدی برای خودرو شما و ایجاد هزینه های اضافی میشود .

واشر سرسیلندر

اقداماتی که هنگام جوش آوردن خودرو باید بکنیم

1 . به هیچ وجه روی موتور آب نریزید

اگر روی موتور پس از جوش آوردن خودرو آب بریزید باعث آسیب های خیلی بدی میشود و با ریختن آب بر موتور, باعث تغییر ناگهانی دما بر پوسته موتور خودرو میشود و از آنجا که در پوسته موتور خودرو از چدن استفاده شده باعث ترک خوردن آن میشود .

2 . ماشین را متوقف کنید

یکی از کارهایی که هنگام جوش آوردن خودرو باید بکنید این است که رانندگی نکنید و کار کردن با خودرو باعث افزایش بیشتر دما در خودرو میشود .

3 . خاموش نکردن خودرو

همانطور که در بالاتر گفته شد باید ماشین را متوقف کنید اما نباید ماشین را خاموش کنید در غیر این صورت به جای این که ماشین خنک شود بدتر داغ میشود و داغ بودن موتور خودرو ای که قفل شده باعث بروز مشکلات بسیاری میشود حتی ممکن است تا جایی برود که سر سلیندر بسوزد.

4 . تماس با امداد خودرو

اگر فردی هستید که در این موقع ها آرامش خود را از دست میدهید و سرگردان هستید و نمیدانید باید در مواقع جوش آوردن خودرو چه باید بکنید تماس با امداد یک گزینه ای بسیار مناسب برای شما میباشد.

 

همانطور که در مطالب بالاتر گفته شد واشر سرسیلند جز قطعات مهم میباشد که بی توجهی به آن عواقب بدی را برای خودرو شما در پیش دارد و باعث ایجاد هزینه های زیادی میشود و اگر شما یکی از علائمی که در مطالب بالاتر گفته شد در خودرو خود دیدید سعی کنید در اولین فرصت به آن رسیدگی کنید تا مشکل بزرگتری برای خودرو پیش نیاید.