ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
اهمیت بالانس بودن چرخ های خودرو
نویسنده : Melika Piri

اهمیت بالانس بودن چرخ های خودرو

بالانس چرخ های خودرو یکی از الزامات مهم در رانندگی با خودرو میباشد که قبل از این که بخواهید با خودرو خودتان رانندگی کنید ,باید اول به آن توجه کنید . بالانس یا تعادل چرخ ها به این سبب قابل اهمیت هستند که باعث طول عمر لاستیک ها , کیفیت سواری بهتر و مزایای دیگر میشوند که در صورت بی توجهی به بالانس‌ چرخ ها باعث ایجاد مشکلات بسیاری میشود همچون نبود امنیت جانی و گاهی باعث خسارات مالی بسیاری نیز میشود. در این مقاله میخواهیم با عملکرد بالانس چرخ ها و اهمیت آنها آشنا شویم .

اهمیت بالانس بودن چره های خودرو

اهمیت بالای بالانس چرخ های خودرو

بالانس بودن چرخ ها در خودرو بسیار مهم است و بالانس بودن چرخ های خودرو به معنای تعادل وهم راستا بودن چرخ ها می باشد و اگر چرخ های خودرو بالانس نباشد به این معنی است که, تعادل برقرار نیست و وزن خودرو به صورت مساوری بر روی چرخ های خودرو نمی باشد و باعث ایجاد ناهنجاری های بسیاری میشود, پس باید چرخ های خودرو در هر صورت بالانس و تعادل خودرا حفظ کنند تا وزن خودرو به صورت یکسان بین چرخ ها تقسیم شود و همچین باعث میشود سواری بهتری در خودرو داشته باشید . اغلب دست اندازها باعث تغییر بالانس چرخ ها میشود یعنی هنگامی که خودرو از دست انداز عبور میکند, بالانس چرخ ها در یک مدت تغییر میکند و دلایل دیگری همچون سایش چرخ های خودرو یا رانندگی در جاده های ناهموار نیز در تغییر بالانس چرخ های خودرو بی تاثیر نیست .

 

بالانس نبودن چرخ های خودرو

همانطور که گفته شد بالانس بودن چرخ های خودرو از اهمیت بسیار بالایی برخوردار میباشد و اگر  لاستیک های خودرو شما بالانس نباشد طبیعتا رانندگی شما را تحت تاثیر قرار میدهد و باعث مشکلات بسیاری همانند لرزش زیاد فرمان یا حتی تصادف های ناگوار میشود و معایب بسیار زیادی که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

بالانس بودن جرخ های خودرو

1 . ایجاد مشکل در فرمان پذیری

بالانس نبودن چرخ های خودرو, رانندگی سختی را برای ما به وجود می آورد و باعث میشود چرخاندن فرمان برای ما مشکل شود و باعث میشود خودرو عکس العمل درستی نسبت حرکت فرمان ندهد و عملکرد فرمان کند و دشوار شود و نکته مهم اینجاست که راننده نمیتواند در به راحتی در یک مسیر مستقیم حرکت کند و این امر بسیار خطرناک میباشد و ممکن است باعث حادثه های ناگواری همچون تصادف شود .

 

2 . بالارفتن مصرف سوخت در خودرو

اگر در چرخ ها تعادل یکسان نباشد و دارای بالانس یکسان نباشند, باعث میشود که مصرف سوخت بالاتراز حد متوسط برود و دلیل آن این است که چرخ‌ها فشار بیشتری به موتور خودرو وارد میکنند و همینطور موتور هم به طور طبیعی برای به حرکت در آوردن خودرو نیاز به سوخت اضافه تر دارد و در نتیجه بالانس نبودن چرخ های خودرو باعث افزایش سوخت میشود که این امر باعث ایجاد مشکل میشود .

 

3 . خراب شدن قطعات خودرو و بروز مشکل در جلوبندی و سیستم تعلیق

همانطور که تا الان مطالعه کردید, بالانس نبودن چرخ های خودرو معایب بسیاری را به دنبال دارد و یکی دیگر از این معایب خراب شدن قطعاتی همچون کمک فنرها و فنرها میشود ,به این دلیل که اگر چرخ های خودرو بالانس درستی نداشته باشند فشار زیادی به جلوبندی خودرو و سیستم تعلیق و قطعاتی همچون فنرها و کمک فنرها وارد میکند و باعث خرابی زودرس آنها میشود و اگر به این امر رسیدگی نشود, باعث ایجاد مشکلات زیادی در خودرو و همچنین باعث ایجاد هزینه های زیادی میشود .

 

4 . کاهش پایدار بودن خودرو

یکی از معایب بالانس نبودن چرخ ها این امر میباشد که باعث ناپایداری در خودرو میشود و هنگامی که شما درحال رانندگی در سرعت های بالا هستید یا در سر پیچ های جاده ها هستید این ناپایداری خود را نشان میدهد .

 

5 . فرسایش سریع لاستیک ها

همانطور که در ابتدای مقاله خواندید,بالانس بودن چرخ ها به معنای تقسیم وزن یکنواخت خودرو بر روی چرخ های خودرو میباشد و عدم بالانس بودن باعث میشود وزن خودرو به صورت یکنواخت تقسیم نشود و اگر وزن به طور یکنواخت بین چرخ ها تقسیم نشود باعث فرسایش خیلی سریع در لاستیک های خودرو میشود و فرسایش لاستیک ها عواقب بسیار بدی همانند چپ کردن خودرو ,پنچر شدن خودرو یا حتی هزینه های مادی بسیاری را با خود به همراه دارد و شمارا وادار به خرید لاستیک جدید برای خودروی خود میکند .

 

6 . تاثیر در عملکرد ترمز و شتاب در خودرو

اگر چرخ های خودرو بالانس یکسانی نداشته باشند بر روی عملکرد ترمز و شتاب در خودرو نیز تاثیر میگذارد و خودرو را وادار به تلاش برای ایجادد نیرو میکند و اگر بالانس مساوی بین چرخ ها صورت نگیرد باعث هنگام شتاب گرفتن یا ترمز گرفتن نیروی کمتری وارد شود و اگر برای ترمز و شتاب در خودرو نیروی کمی وارد شود طبیعتا عملکرد پایینی به وجود خواهد آمد .

بالانس چرخ های خودرو

 راه حل برای بالانس کردن چرخ ها در خودرو

اگر شما متوجه بالانس نبودن چرخ های خودرو خود شده اید, به دو روش استاتیکی و دینامیکی میتوانید چرخ های خودرو خود را بالانس کنید .

 

1 . استاتیکی (ایستا)

در روش استاتیکی یا روش ایستا, چرخ ها بر روی یک محور افقی نصب میشوند که قابلیت چرخش را نیز دارد . روش استاتیکی به این صورت میباشد که اگر چرخ ها دارای متعادلی یکسان نباشند چرخی که وزن سنگین تری را دارد پایین تر قرار میگیرد و برای به جود آوردن تعادل یکسان در چرخ ها, وزنه ای با وزن مناسب درمقابل آن و در بالای رینگ کار گذاشته میشود . پس از تعبیه این وزنه ها نامتعادلی چرخ ها از بین میرود و چرخ ها بالانس چرخ ها برقرار میشود .

 

2 . دینامیکی (پویا)

در روش دینامیکی یا پویا ,علاوه براین که کارهایی که در روش استاتیکی انجام میشود عدم توازن چرخ ها نسبت به تقارن عمودی آن بررسی میشود و پس از بررسی های لازم نامتعادلی برطرف میشود .

بالانس چرخ های خودرو

زمان بالانس کردن چرخ ها چه موقعی است؟

به طور کل نمیتوان زمان دقیقی را برای بالانس کردن چرخ های خوردرو اشاره کرد ولی به طور کل توصیه میشود پس از هر 8000 تا9000 کیلومتر یا هر شش ماه یکبار خودرو خود را به مکانیکی برده و بالانس آنها را چک کنید و اگر نشانه ای  که در مطالب بالاتر اشاره شد در خودرو خود مشاهده کردید حتما خودرو خود را به یک مکانیکی ببرید تا باعث ایجاد مشکل های زیادی نشود .