ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علت باد سرد در بخاری خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علت باد سرد در بخاری خودرو چیست؟

یکی از الزمات خودرو در فصل سرما بخاری میباشد . در فصل گرما عملکرد کولر خودرو شما به ضعیف یا قوی بودن موتور خودرو شما بستگی دارد و اگر موتور خودرو شما عملکرد پایینی داشته باشد شمارا درگیر مشکلاتی میکند, مثلا در فصل تابستان کولرخودرو شما به درستی عمل نمیکند اما در بخاری این گونه نمیباشد .گرمای بخاری خودرو به گونه ای است که گرمای بخاری از موتور خودرو تولید میشود و از طریق دریچه های موجود در داخل خودرو ,به اتاقک خودرو ورود پیدا میکند و نکته مهم اینجاست که استفاده از بخاری خودرو هیچ فشاری بر خودرو شما وارد نمیکند و همچنین اگر در فصل سرما اگر از بخای خودرو خودتان استفاده نکنید,گرمای تولید شده توسط موتور, بدون این که استفاده ای از آن شود به هدر میرود.

بخاری خودرو

گرمای موتور به چه صورت تولید میشود؟

همانطور که در مطالب بالاتر گفته شد,استفاده از بخاری در فصل سرما هیچ فشاری به خودرو وارد نمیکند و استفاده نکردن از آن موجب هدر رفتن گرمای تولید شده میباشد و همین موضوع سبب شده تا خودروهایی که به نسبت قدیمی هستند با این که خودرو آنها از آپشن کولر برخودار نمیباشد ولی دارای سیستم گرمایشی هستند. همچنین اگر اطلاعاتی راجب موتور داشته باشید میدانید که مایعی درون موتور خودرو وجود دارد که یکی از وظایف آن جلوگیری از داغ کردن موتور و در اصل خنک کننده موتور میباشد که نام این مایع آب موتور نام دارد. همانطور که گفته شد از داغ شدن موتور جلوگیری کرده و گرما را به خود جذب می نماید و آب موتور به شکل مدام در حال گردش میباشد و همچنین رادیاتور خودرو در مسیر آب موتور میباشد و همچنین وجود این آب باعث داغ شدن دیواره های رادیاتور میشود.

گرمای بخاری خودرو

نحوه عملکرد بخاری در خودرو به چه صورت میباشد؟

برای این که بتوانید از بخاری خودرو استفاده کنید لازم است که ابتدا خودرو خود را روشن کنید تا موتور خودرو گرم شود ,همانطور که در مطالب بالاتر خواندید گرمای بخاری خودرو از گرمای آب موتور خودرو تامین میشود.همچنین به محض این که شما خودرو خود را روشن کنید به وسیله واتر پمپ ,آب درون رادیاتور به سمت موتور هدایت میشود که هدف آن خنگ نگه داشتن موتور میباشد.و به همین منظور واترپمپ آب را از طریق لوله ای به ترموستات میرساند ونقش ترموستات در این امر  انتقال آب به دو کانال مجزا می باشد که یکی از این دو شاخه وارد آب رادیاتور میشود که بعد از این که موتور خنک شد به موتور انتقال پیدا کند و اما مجرای دوم است که گرما را به به سمت سیستم گرمایشی خودرو یعنی همان بخاری ماشین, هدایت میکند و طبق مطالب گفته شده گرمایی که از بخاری ماشین دریافت میشود توسط گرما و حرارت آب داخل موتور می باشد.در نسل قدیمی تر خودرو ها یعنی همانند خودروهای کابراتی به دلیل اینکه جنس بدنه آنها از مس یا برنج بود باعث میشد سرنشینان خودرو دیرتر به بخاری خودرو دسترسی داشته باشند و این زمان به پانزده دقیقه ای میرسید اما در خودرو های به روز و جدید این زمان حداقل به سه دقیقه میرسد و علت این زمان کم این میباشد که جنسی که برای موتور ها به کار رفته از آلومینیوم میباشد وعلت بعدی این میباشد که خودرو های جدید این قابلیت را بر خود دارا می باشند که با استفاده از برق خودرو, آب داخل لوله های بخاری را گرم کنند و همین علت باعث میشود که هروقت راننده اقدام به روشن کردن بخاری خود کرد به سرعت بتواند از گرمای بخاری خودرو استفاده ببرد.

باد سرد در خودرو

به چه علت گاهی باد بخاری در خودرو سرد میباشد؟

1 . یکی از علت هایی که موجب این که بخاری خودرو باد سرد بدهد میتواند این امر باشد که خرابی یا گرفتگی رادیاتور بخاری شود. وقتی که رادیاتور در خودرو توانایی تبادل حرارت را داشته باشد ,گرمارا از آب به هوا منتقل میکند و خوب طبیعتا اگر بخاری گرمای مورد نظر را نداشته باشد گرمایی هم انتقال نمیدهد.

2 . گاهی باد سرد بخاری میتواند به این علت باشد که آب کافی ای در موتور وجود ندارد و به نسبت سطح آن پایین می باشد و به همین علت موجب میشود که بخاری خودرو به جای باد گرم,باد سرد از خود تولید کند .

3 . ترموستات ها نقش اساسی ای در عملکرد بخاری در خودرو دارند و میتواند یکی از علت هایی باشد که موجب باد سرد از بخاری بیرون دهد باشد.برخی از افراد ترموستات رابرمیدارند و لازم به ذکر است که برداشتن ترموستات در فصل سرما باعث میشود بخاری گرمای مورد نظر را نتواند تولید کند و برداشتن ترموستات در فصل گرما مناسب میباشد.

4 . گاهی علت باد سرد بخاری ,میتوان گرفتگی شلنگ آبی باشد که به بخاری وصل میباشد و از آن طرف هم به رادیاتور متصل می باشد و گرفتگی این شلنگ باعث میشود آب داغ موتور به راحتی نتواند وارد رادیاتور شود ودر نتیجه نمیتواند حرارت خود را به هوا منتقل کند.

5 . یکی از عیب هایی که در خودروها دیده میشود این است که فن یا دمنده خراب میباشد.در این حالت رادیاتور عملکرد خود را به خوبی انجام میدهد و آب به درستی عملکرد خود را انجام میدهد و واردسیستم میشود ولی در نهایت مشکل اینجاست که هوای محیط به درستی به شبکه گرمایی برخورد نمیکند  در این حالت مشکل , برای فن یا همان بخاری میباشد.

 

همه این مطالبی که الان خواندید میتواند علت خرابی بخاری نیز باشند و برای متوجه شدن عیب در بخاری خود کافی است اندکی تجربه داشته باشید تا عیب آن را متوجه شوید و در صورت اطلاع از مشکل در بخاری خودرو, باید به تعمیرگاه مراجعه کنید تا اگر مشکلی در بخاری خودرو شما وجود دارد, آن را تعمیر کنند و شما به راحتی بتوانید در فصل سرما از بخاری خودرتان استفاده کنید.