ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علت و دلایل روغن‌ سوزی خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علت و دلایل روغن‌ سوزی خودرو چیست؟

 

یکی از شایع ترین مشکلاتی که رانندگان خودرو با آن سرو کار دارند روغن سوزی خودرو میباشد. روغن سوزی اغلب در خودروهای کار کرده و خودروهای فرسوده رخ میدهد . در اصل روغن سوزی به این معنا میباشد که هنگامی که موتور به طور معمول سوحخت را میسوزاند, همراه با آن روغن موتور را نیز به سوزاند, به این معقوله روغن سوزی میگویند . اگر خودرو شما تجربه روغن سوزی داشته باشد , اگر توجه کرده باشید هنگامی که خودرویتان روغن سوزی میکند از دهانه اگزوز خودرو, دود آبی رنگ خارج میشود و دیده شدن دود آبی رنگ در اگزوز میتواند به ما کمک کند که بتوانیم متوجه روغن سوزی خودروی خودمان شویم.

روغن موتور خودرو

روغن سوزی چیست؟

همانطور که در مطالب بالاتر به طور خلاصه وار گفته شد, در اصل روغن سوزی در خودرو در اصل سوختن روغن موتورخودرو میباشد و این اتفاق برای خودروهایی رخ میدهد که از آنها استفاده خیلی زیادی شده و با آن خودروها مسافت طولانی ای بی وقفه طی شده و یا خودروهایی  که بی وقفه در حال استفاده شدن میباشند رخ میدهد.همانطور که گفته شد روغن سوزی را در خودروهای قدیمی و فرسوده به کرار دیده میشود ولی به این علت نیست که خودرو های جدید روغن سوزی نبینیم, زیرا خودروهای جدید نیز در شرایطی دچار روغن سوزی نیز میشوند و علت سوختن روغن موتور این میباشد که برای اینکه قطعات موتور دچار اصطکاک نشوند ,روغن موتور در مسیر های  که مشخص هستند به جریان می افتد و اگر این امر رخ ندهد روغن موتور هم همراه با سوخت خودرو خواهد سوخت .

در خودروهای جدید و قدیمی چگونه روغن سوزی را تشخیص دهیم؟

اکر شما دارای خودرو جدیدی هستید ولی اگر دود آبی رنگ از اگزوز خودروتان خارج نمیشود , باید نشانگر خودروتان را چک کنید چناچنه نشانگر یا Gage سطح پایین را بر خود نشان دهد به احتمال بالا خودرو شما به روغن سوزی افتاده است علاوه بر این نشانگر,روش های دیگری برای پی بردن به روغن سوزی در خودروهای جدید و قدیم میتوان اشاره کرد همانند: چرب بودن سر شمع خودرو, استفاده از ابزاری که روغن سوزی خوودرو را به ما نشان میدهند همانند :

1 . کمپرس سنج.

2 .  حس کردن بوی سوختنی در کاپوت خودرو یا درون محفظه خودرو.

3 . کاهش شتاب و قدرت و عملکرد خودرو.

4 . چرب شدن دهانه اگزوز خودرو.

5 . کم شدن روغن موتور خودرو.

همانطور که خواندید اینها بخشی از نشانه های سوختن روغن موتور در خودرو بود, یکی از علائمی که میتوان با توجه به آن فهمید که خودرو دچار روغن سوزی شده,وجود بوی ناخوشایند از سمت موتور خودرو میباشد اما برای این که این بو را حس کنید نیاز است فردی خبره در این کار باشید تا بتوانید بو را حس کنید.یکی دیگر از راه های که میتوان به روغن سوزی در خودرو پی برد این مسئله میباشد که شتاب خودرو کاهش میابد و همچنین قدرت خودرو و قدرت موتور خودرو نیز کاهش پیدا میکند و همانطور که در نکات بالاتر گفته شد چرب بودن شمع ها نیز نشانه ای از روغن سوزی در خودرو میباشد, اگر دهانه شمع های خودرو چرب باشد میتوان به این علت باشد که خودرو به روغن سوزی افتاده است .

روغن سوزی در خودرو

چگونه روغن سوزی در خودرو را برطرف کنیم؟

همانطور که کمی قبل علائم سوختن روغن موتور را خواندید, اگر این علائم  را در خودرو خود مشاهدخه کردید به هیچ وجه به راحتی از آن گذر نکنید یا به این امر فکر نکنید که خودتان میتوانید از عهده تعمیر کردن روغن سوزی  خودرتان بر بیایید! در اصل برای این که به صورت تخصصی بتوانیم به مشکل روغن سوزی خودرو پی ببریم نیاز به ابزار و وسایل تخصصی نیاز داریم که  این ابزار ها مخصوص افرادی میباشند که شغل آنها تعمیر خودرو و اجرای خودرو یا همان مکانیک میباشد, مکانیک ها از ابزار هایی همانند کمپرس سنج اقدام به شناسایی مشکل در رووغن سوزی موتور میکنند و پس از این که منشا مشکل را پیدا کردند اقدام به تعمیر آن میکنند.روغن سوزی در خودرو امری بسیار مهم است که حتما باید به آن توجه کنید و اگر  علائمی که گفته شد را در خودرو خود مشاهده کردید در اولین فرصت خودرو خود را به یک مکانیکی نشان دهید.

برای این که خودرو به روغن سوزی نیوفتد چه کار باید کنیم؟

اگر شما فردی هستید که اطلاعات کافی از اجزای خودرو خودتان را دارید و میدانید در چه موقع ای چگونه باید عمل کنید,خیلی کمتر به دردسر های خودرو دچار میشوید. روغن سوزی خودرو یکی از عوامل مهمی میباشد که در صورت مشاهده باید اقدام  به تعمیر آن کرد ولی راه هایی هستند که از روغن سوزی خودرو جلو گیری میکند که در ادامه به آنها نیز میپردازیم.

1 . همیشه از روغن موتور باکیفیت استفاده کنید و خودرو ای که استفاده میکنید باید با نوع خودرو شما سازگاری داشته باشد, یکی از راه های که میتواند از روغن سوزی در خودرو پیشگیری کرد این راه میباشد.

2 . همیشه فیلتر روغن موتور خودتان را سر وقت تعویض کنید و هنگام تعویض و قبل این که آن را ببندید آن را با روغن پر کنید.

3 . امروزه در بازار ها میتوانید مکمل جلوگیری را در بازار یافت کنید و موجب این امر میشود که از روغن سوزی در خودروتان جلوگیری میکند.

4 . همیشه به سطح روغن خودروتان دقت  کنید و اگر روغن خودروتان کاهش پیدا کرده بود به آن رسیدگی  کنید.

روغن سوزی در خودرو

به چه علت روغن سوزی در خودرو شکل میگیرد؟

1 . نشتی دادن روغن از واشر سرسیلندر.

2 . به وجود آمدن مشکل همانند خرابی رینگ های خودرو یا رینگ های پیستون.

3 . استفاده از روغن موتور نامناسب برای خودرو.

4 . کم شدن روغن موتور.

5 . خراب بودن یاتاقان ها و خرابی شاتون ها

 

مطلب اخر!

توجه داشته باشید که اگر خودروی شما دچار روغن سوزی شود و به آن بی توجه باشید باعث ایجاد زیان های بسیاری برای خودرو شما میشود پس بهتر است بعد از دیدن علائم روغن سوزی در خودرو خود,در اولین فرصت خودرویتان را به مکانیکی ببرید.