ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
عملکرد سیستم تهویه خودرو به چه صورت میباشد؟
نویسنده : Melika Piri

عملکرد سیستم تهویه خودرو به چه صورت میباشد؟

تهویه مطبوع خودرو چیست؟

شاید اسم سیستم تهویه مطبوع خودرو را شنیده باشید و ندانید علت به وجود آمدن این سیستم چیست یا برخی افراد فکر میکنند سیستم مطبوع خودرو همان کولر خودرومیباشد , اما این فکر غلط است. عملکرد سیستم مطبوع خودرو به گونه ای میباشد که هوای خارج از خودرو را دریافت میکند و دمای داخل اتاقک را با توجه به هوای بیرون خودرو تنظیم میکند.شاید فکر کنید که این سیستم به تازگی به وجود آمده ولی این سیستم نزدیک به هفتاد سال میباشد که درون خودرو ها استفاده میشود و اغلب خودروهای استاندارد مجهز به این سیستم میباشند, اما فرقی که این خودرو ها با خودروهایی که به این سیستم مجهز نیستند دارند این امر میباشد که خودرویی که مجهز به سیستم مطبوع هوا میباشد قیمت بالاتری نسبت به خودرو ای که فاقد این سیستم میباشد را دارد.

 

عملکرد سیستم تهویه مطبوع هوا به چه گونه میباشد؟

سیستم تهویه خودرو به گونه ای عمل میکند که هوای بیرون خودرو را دریافت میکند و سپس با فرایندی که ایجاد میکند و فن هایی که برای کمک به این امر جایگذاری شده , فضای داخل خودرو را مطبوع میکند. همانطور که در بالاتر اشاره شد برخی افراد بر این باور هستند که سیستم مطبوع خودرو همان کولر خودرو میباشد اما اینطور نیست و تفاوتی که تهویه سیستم مطبوع خودرو با کولر خودرو دارد این امر میباشد که کولر را وقتی در ماشین روشن میکنید , داخل خودرو بعد از یک مدت سرد میشود و خاموش کردن کولر به دست خودمان است اما در سیستم مطبوع خودرو به این شکل نیست, یعنی سیستم تهویه مطبوع خودرو با کمک فن ها دما را از بیرون کابین خودرو دریافت میکند و سپس دمای خودرو را به هوای مطلوبی میرساند, هنگامی که هوای داخل خودرو مطلوب شد , این سیستم خاموش میشود و هوای مطبوع آرام آرام کاهش پیدا میکند. همچنین نکته ای که برای برخی افراد باعث نگرانی شده این امر میباشد که فکر میکنند این سیستم به خودرو به موتور خودرو فشار زیادی وارد میکند و همچنین باعث افزایش سوخت خودرو میباشد ولی سیستم مطبوع خودرو نه باعث زیاد شدن مصرف سوخت میشود و نه به موتور فشار وارد میکند.

عملکرد سیستم تهویه مطبوع خودرو 

وظیفه  تهویه سیستم مطبوع خودرو چیست؟

تا الان متوجه این امر شدیم که سیستم تهویه مطبوع خودرو به چه گونه ای عمل میکند و چگونه کار میکند, در این قسمت قصد داریم با وظایفی که برعهده سیستم مطبوع خودرو میباشد صحبت کنیم, شاید تا الان فکر کرده باشید که سیستم تهویه مطبوع فقط فضای اتاقک را سرد و خنک میکند ولی به این شکل نیست و این سیستم قابلیت گرم کردن داخل کابین را نیز دارد و لازم به دکر است که سیستم تهویه مطبوع هوا قادر میباشد که هوای داخل خودرو را به جریان بندازد و پس از ایجاد جریان هوا , آن هوا را تصفیه نیز میکند, با ما همراه باشید تا بیشتر با این سیستم آشنا شویم واز وظایف این سیستم آگاه شدیم.

1 . هوای داخل کابین خودرو را تا حد امکان تصویه میکند و هوا را درون کابین به جریان میندازد.

2 . رطوبت درون کابین خودرو را کنترل میکند.

3 . سرعت وزش هوارا کنترل میکند.

4 . هوای دمای محیط خودرو را کنترل میکند.

 

چرا خودرو به تهویه سیستم مطبوع خودرو نیاز دارد؟

در حال حاضر اکثر خودروها مجهز به تهویه مطبوع هستند و این سیستم به نوعی آپشن برای خودرو ها محسوب میشود و همانطور که گفته شد خودروهایی که داری این آپشن ها باشند قیمت بالاتر نسبت به باقی خودروها دارند. همانطور که در مطالب بالاتر گفته شد وظیفه کولر و بخاری خودرو فقط گرم و سرد کردن میباشد و برای گرما و سرما تعادلی وجود ندارد ولی این سیستم به این شکل نیست و نکته ای که قابل ذکر است این امر میباشد که هنگامی که هوا آلوده میباشد سیستم مطبوع, هوا را به صورت تهویه شده در اختیار ما قرار میدهد و همچنین بخاری داخل کولر وقتی روشن باشد باعث ایجاد مه بر روی شیشه های خودرو میشود و جلوی دید درست را میگیرد ولی سیستم تهویه به این صورت عمل نمیکند و همچنین این سیستم باعث آرامش بیشتر سرنشینان خودرو و خود راننده خودرو میشود.

 سیستم تهویه مطبوع خودرو

قطعات مهم سیستم تهویه مطبوع چیست؟

 

1 . بخش پرفشار

این قسمت نقطه شروع سیستم تهویه در خودرو میباشد که شامل دو بخش کم فشار و پرفشار میشود.

2 . کمپرسور

عملکرد کمپرسور در سیستم تهویه مطبوع به این شکل میباشد که  گاز کولر به صورت متراکم وارد کمپرسور میشود و سپس این گاز را تحت فشار قرار میدهد و پس از این که گاز تحت فشار قرار گرفت به سمت کندانسور حرکت میکند در اصل میتوان گفت نقش این قطعه متراکم کردن گاز میباشد.

3 . کندانسور

کندانسور در سیستم تهویه, نقشی همانند رادیاتور در خودرو را دارد و وظیفه آن همانند سرد کردن آّ و تبدیل ان به بخار آب میباشد و نقش این قسمت متراکم کردن و سپس خنک کردن میباشد.

4 . رسیور درایر

نقش این قطعه جذب کردن رطوبت میباشد و این عمل با مواد شیمیایی که در آن به کار رفته صورت میگیرد و اگر رطوبت گرفته نشود باعث میشود آب تبدیل به یخ شود که برای سیستم تهویه باعث مشکل میشود.

5 . تبخیر کننده

نقش این تبخیر کننده جذب کردن گرما میباشد و در داشبور جایگذاری میشود و گرما را به خود جذب میکند و سرما را بیرون میفرستد.

 سیستم تهویه مطبوع خودرو

نکاتی که باید برای استفاده از سیستم تهویه مطبوع بدانید!

1 . برای استفاده از سیستم تهویه مطبوع بهتر است آن را در دور پایین موتور, سیستم تهویه را روشن کنید زیرا ممکن است به کمپرسور خودرو آسیبی وارد شود.

2 . برای اینکه هنگام استفاده از سیستم تهویه مطبوع گردش هوا به درستی انجام شود بهتر است دریچه تهویه را یه سمت بالا قرار دهید.

3 . هنگامی که شما با سرعتی بالا در حال رانندگی هستید استفاده از سیستم تهویه مطبوع انتخاب بهتری نسبت به پایین کشیدن شیشه های ماششین میباشد.

4 . پیشنهاد میشود برای اینکه همیشه هوای تمیزی وارد اتاقک خودرویتان شود , هر پانزده کیلومتر فیلتر دریچه خودرویتان را تعویض کنید.