ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
معرفی انواع چراغ در خودرو
نویسنده : Melika Piri

معرفی انواع چراغ در خودرو

چراغ ها یکی از اجزای خودرو ها میباشد که وجود آن به شدت برای خودرو الزامی میباشد و نبودن این چراغ ها باعث ایجاد مشکلات بزرگی میشوند مثلا فکر کنید اگر خودرو ها دارای چراغ نبودند تردد خودروها در شب به چه صورت میشد؟ قطعا در آن صورت اتفاقاتی بسیار وحشتناکی می افتاد چون خودرو ها دید درستی در شب نداشتند و امکان تصادف چند برابر میشد و این مشکلات فقط مختص به شب نیست و در تایم روز هم میتواست باعث مشکلاتی بسیاری شوند همانند این که ما قادر به فهمیدن این امر نبودیم که برای مثال خودروی روبه رویی ما قصد دارد به چه سمتی حرکت کند یا قصد ترمز دارد یا خیر. در این مقاله با ما همراه باشید تا بتوانیم با انواع چراغ ها آشنا شویم .

 چراغ ها در خودرو

انواع چراغ در خودرو

اگر شما به چراغ های خودرو ها توجه کرده باشید متوجه این امر شدید که چراغ های خودرو هر کدام با هم متفاوت هستند و هر کدام کارایی مخصوص به خودشان را دارند و همان طور که گفته شد تمامی این چراغ ها دارای اهمیت خاصی هستند که بسیار در مسئله رانندگی مهم هستند و هر کدام در شرایط مختص خود, دارای کارایی مهمی میباشند که بی توجهی به آن و استفاده نکردن از آنها باعث ایجاد تصادف های بسیار بزرگ میشود که در ادامه با چراغ ها و کارایی آنها آشنا خواهیم شد.

 

 1 . چراغ  بزرگ جلوی خودرو

در واقع در جلوی خودرو دو نوع چراغ وجود دارد که آنها را نور بالا و نور پایین مینامند . جلوی خودرو درواقع شامل چند نوع چراغ است که نام آن ها مه شکن و چراغ بغل و رو به رو و همانطور که گفته شد نور بالا و نور پایین و چند نوع دریگر چراغ وجود دارد.

·       نور پایین

استفاده از چراغ نور پایین اکثرا در رانندگان بیشتر از چراغ های دیگر میباشد و نور پایین , سطحی که خودرو در آن درحال رانندگی هست را روشن میکند و مشکلی برای دید راننده و عابران در حال گذر نیز ایجاد نمیکند.

·       نور بالا

این نور در قسمت بالای خودرو قرار دارد و هنگامی استفاده میشود که خودرو در محل خلوتی قرار  دارد و در آن محل تردد کم میباشد و علت این امر این میباشد که نور بالا, به علت نور زیاد خود توجه را جلب میکند و باعث خیرگی میشود که این مورد توصیه نمیشود.

چراغ جلوی خودرو

 

 2 . چراغ مه شکن

همانطور که از نام این چراغ مشخص است , کارایی این چراغ در رانندگی به هنگام بارش باران و هوای مه آلود میباشد و این چراغ ها مثل همه چراغ های دیگر وظیفه روشنایی و دید بهتر را برای شما درست میکنند تا در رانندگی در شرایط هوای نامناسب همانند بارش باران یا وجود مه به مشکل نخورید و تقریبا میتوان گفت بدون چراغ مه شکن قادر به رانندگی در پیچ و خم جاده  در هوای ماه آلود یا بارانی نخواهید بود . اغلب این چراغ ها در کنار چراغ های بزرگ میباشند و دارای نوری زرد رنگ میباشند و در شرایط هوایی که گفته شد بسیار به کار می آید و علت زرد بودن رنگ نور چراغ مه شکن این امر میباشد که نور چراغ های بزرگ نور را منعکس میکنند و در نتیجه اثر زیادی در روشنایی ندارد , برای همین امر از رنگ زرد در این نوع چراغ ها استفاده میشود.

 

3 . چراغ کنار

چراغ کنار, همانطور که از نامش مشخص است در کنار خودرو میباشد ولی در اصل استفاده  عمومی ای ندارد و کارایی آن در در تغییر جهت خودرو یا پیچیدگی ها نمایان میشود و مانند همه چراغ های خودرو مسیر را برای راننده مشخص کرده و روشن میکند.مکان دقیق این چراغ ها در خودرو ها متفاوت میباشند در برخی از خودرو ها بر روی بدنه خودرو , و در برخی دیگرروی آینه بغل خودرو قرار دارد.

 

4 . چراغ خطر

چراغ های خطر در پشت خودرو نصب میشوند و در تمام اطرف خودرو وجود دارند و آنها درشرایط آب و هوای نامطلوب مانند بارندگی یا هوای مه آلود یا هنگام تغییرجهت خودرو, این پیام در به خودرو های دیگر میدهند که این خودرو در این موقعیت قرار دارد و همچنین رنگ این چراغ ها قرمز میباشند و همچنین این چراغ ها به علت رنگ و ظاهری که دارند باعث زیبایی خودرو نیز میشوند.

 چراغ خطر در خودرو

5 . چراغ دنده عقب

برای اینکه شما بتوانید با خودرویتان نده عقب بگیرید ,لازم دارید آن سطح روشن باشد و سطح مسیری را که میخواهید به عقب بروید مشخص باشد .

 

6 . چراغ داخل صندوق عقب

از نام این نوع چراغ قطعا میتوانید به کاربرد و عملکرد این چراغ پی ببرید , این چراغ در صندوق عقب به کار میرود و صندوق عقب را روشن میکند تا اگر برای مثال وسایلی میخواهید از صندوق عقب خودرویتان بردارید بتوانید در نور مناسب آن شی را پیدا کنید .

 

7 . چراغ پلاک خودرو

برای اینکه پلاک خودرو بتواند به درستی شناسایی شود از چراغ خودرو استفاده میشود و محلی که پلاک قرار دارد روشن میشود و این چراغ ها در شب استفاده میشود که معمولا این چراغ ها به تعداد دوتا در بالای پلاک یا بغل ها نصب میشود.

 

چراغ دیلایت چیست؟

چراغ دیلایت

نوع چراغ ها به علت این که در طول روز روشن میباشند توجه را جلب میکنند و دقیقا هدف این چراغ جلب کردن توجه میباشد تا توجه عابران و خودرو های دیگر را جلب کند که در بسیاری از مواقع از تصادف و خلافی خودرو جلوگیری میکند. چراغ های دی لایت توسط کارخانه بر روی خودرو ها نصب میشوند و امکان این که بتوانید خود این چراغ هارا خاموش کنید ندارد و نکته قابل توجهی که در این نوع چراغ ها وجود دارد این میباشد که این چراغ های دیلایت از نوع LED میباشند و همچنین مصرف برق آنها پایین میباشد و تاثیر منفی ای بر باتری خودرو ندارد. همانطور که در کمی قبل گفته شد چراغ دی لایت به دلیل کم کردن کاهش تصادف یا جلب کردن رهگذران و عابران یا حتی دوچرخه سواران که در کوچه ها و خیابان ها در حال حرکت هستند بسیار مفید است برای همین امر در خیلی از کشور ها از این نوع چراغ استفاده میکنند و در امریکا خودروهایی که دارای این آپشن میباشند پول بیمه کمتری میپردازند و این امر به این علت میباشد که هنگامی که خودروایی که که دارای این آپشن باشد و این خودرو در حال حرکت باشد به خودی خود توجه عابران را جلب میکند و از خیلی از خطرات جلوگیری میکند. همچین خودروهایی در کشور خودمان همچون دنا پلاس یا پژو 207 و خودروهای دیگری از این آپشن برخودارند .