ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
در چه زمانی باید روغن گیربکس را تعویض کنیم؟
نویسنده : Melika Piri

در چه زمانی باید روغن گیربکس را تعویض کنیم؟

 

 

بعضی افراد بر این باور هستند و فکر میکنند فقط موتور نیاز به روغن دارند ولی تمام قطعات متحرک خودرو نیاز به روغن دارند تا عملکردی درست و روان داشته باشند و بی توجهی به این امر باعث به وجود آوردن مشکلات بسیار زیادی برای خودرو میشود و باعث ایجاد هزینه های سنگینی برای شما میشود. روغن گیربکس یکی  از سیالات بسیار مهم در خودرو میباشد که حتما باید مورد توجه قرار بگیرد و به آن رسیدگی شود و نقش روانکاری قطعات گیربکس خودرو را ایفا میکند. با ما همرا باشید تا در این باره بیشتر بدانیم.

 گیربکس در خودرو

 روغن گیربکس چیست و چه وظیفه ای دارد؟

همانطورکه گفته شد, روغن ها نقش بسیار مهمی در عملکرد و روان بودن خودرو دارد و روغن گیربکس هم یکی از این نوع روغن ها میباشد . روغن گیربکس به نام هایی همانند روغن جعبه یا روغن واسکازین نیز معروف میباشد. همانطور که از نام این خودرو مشخص است , این خودرو در دیفرانسیل و گیربکس خودرو استفاده میشود و این روغن با وجود مواد سازنده ای که در آن استفاده شده باعث میشود چرخ دنده ها به خوبی کار کنند و از آنها محافظت نیز میکند و همچنین این روغن نسبت به روغن موتور غلظت بیشتری دارد و کار اصلی این روغن , گرانوری بالای آن میباشد . هنگامی از خاصیت این روغن گیربکس کم میشود که گردو غبار به آن نفوذ کند و کارکرد طولانی درهوای گرم و استفاده بلند مدت , باعث کم شدن خاصیت روغن گیربکس میشود و باعث میشود به خوبی عملکردی از خود نشان ندهد. برای این که عملکرد روغن گیربکس خودرو عملکرد ضعیفی نداشته باشد نیاز به تعویض دارد و این بخش همانند روغن موتور نیاز به بازدید دوره ای دارد و باید چند وقت یکبار چک شود و در صورت لزوم تعویض شود و پیشنهاد میکنیم عوض کردن روغن های که برای خودرو استفاده میشود از جمله روغن گیربکس یا روغن موتور را جدی بگیرید زیرا امری بسیار مهم هستند و در صورتی که به روغن های قطعات خودرو توجه نکنید و آنها عملکرد اولیه خودشان را از دست داده باشند , شما را وادار به پرداخت هزینه های سنگینی میکنند . همانطور که در کمی قبل تر گفته شد ,روغن ها در خودرو نقش روان سازی را دارند و روغن گیربکس نیز وظیفه روانکاری دیفرانسیل و جعبه فرمان را بر عهده دارد و وجود روغن گیربکس یا روغن واسکازین برای گیربکسی که رابط میان موتور چرخ ها هستند بسیار زیاد ضروری میباشد.

 روغن گیربکس در خودرو

چرا روغن گیربکس اهمیت دارد؟

همانطور که اشاره شد اگر به موقع روغن گیربکس تعویض نشود باعث میشود از کیفیت آن کاسته شود و به خوبی عمل نکند ولی اگر روغن گیربکس به تازگی تعویض شده باشد و ازعملکرد آن کاسته نشده باشد دارای اهمیت و مزایای بسیاری برای خودرو میباشد همانند :

1 . عمر قطعاتی در گیربکس خودرو وجود دارند بیشتر میشود .

2 . گیربکس خودرو به درستی کار میکند و باعث میشود عملکردی روان داشته باشد.

3 . قطعاتی که درون گیربکس وجود دارند سروصدای ایجاد نمیکنند .

4 . حرارت گیربکس کم میشود و این امر به بهترعمل کردن گیربکس در خودرو کمک میکند.

 

در چه زمانی باید گیربکس خودرو را تعویض کنیم؟

همانطور که تا الان متوجه شدید تعویض روغن گیربکس باعث میشود راندمان و عملکرد خودرو و گیربکس بالاتر برود پس در این مقاله به شما کمک میکنیم تا بتوانید تشخیص دهید که زمان مناسب تعویض روغن گیربکس خودرو در چه موقع است .

برای این که بفهمیم زمان تعویض روغن گیربکس فرارسیده یا خیر, راه های متفاوتی وجود دارد که به چند مورد از آنها اشاره خواهیم کرد. یکی از راه هایی که میتوانید بفهمید زمان تعویض روغن گیربکس فرا رسیده یا خیر , مراجعه به دفترچه راهنمای خودرو میباشد , زیرا در آنجا بیان شده که درچه بازه زمانی باید روغن گیربکس خودروی خود را تعویض کنید. راه دوم برای متوجه شدن تعویض روغن گیربکس این امر میباشد که اگر مسافت بین بیست تا پنجاه هزار کیلومتر را خودروی شما طی کرده باشد , لازم است که شما اقدام به تعویض روغن گیربکس خودرویتان کنید و روش بعدی این امر میباشد که سطح روغن را بررسی کنید و اگر روغن گیربکس , کمتر از حد شاخص بود اقدام به تعویض آن کنید.

 روعن گیربکس

 

در صورت تعویض نکردن روغن گیربکس چه مشکلی برای خودرو به وجود می آید؟

تا الان متوجه این امر شدید که چگونه باید تشخیص دهید که زمان تعویض روغن گیربکس هست یا خیر ,  اما الان میخواهیم به شما بگوییم که در صورت تعویض نکردن روغن گیربکس چه مشکلی برای خودرو و قطعات خودرو به وجود می آید . اگر شما به موقع روغن گیربکس خودرویتان را تعویض نکنید باعث میشود روان سازی قطعات خودرو به درستی صورت نگیرد و در نتیجه قطعات متحرک خودرو دچار اختلال میشوند و همچنین باعث میشود به یاتاقان و چرخ دنده ها آسیب بسیاری وارد شود و در ادامه باعث میشود دور خودرو بالا برود و همچنین خودرو شروع به لرزیدن میکند و یکی دیگر از مشکلات در صورت عوض نکردن روغن گیربکس به وجود می آید , تعویض دنده میباشد که این عمل در خودرو به سختی صورت میگیرد.