ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
تفاوت خودروهای دیفرانسیل جلو و عقب
نویسنده : Melika Piri

تفاوت خودروهای دیفرانسیل جلو و عقب

 

 

دیفرانسیل خودرو یکی از اصلی ترین و مهم ترین وسیله هایی است که در خودرو وجود دارد و نقش محرک را بر عهده دارد که در بخش زیرین خودرو تعبیه میشود و همچنین منظور از محرک بودن آن این امر میباشد که نیروی گیربکس خودرو را به چرخ های محرک خودرو انتقال میدهد و نتیجه این امر , حرکت کردن خودرو میباشد. به گونه ای دیگر دیفرانسیل خودرو, نیروی موتور خودرو را به قسمت های مساوی ای تقسیم میکند و باعث حرکت هر چهار چرخ خودرو میشود.

 

انواع دیفرانسیل خودرو

به صورت کلی همه خودروها شامل سه نوع دیفرانسیل هستند که نام آن ها دیفرانسیل جلو , دیفرانسیل عقب و همینطور دیفرانسیل چهار یا همان چهار چرخ , میباشد. با ما همرا باشید تا به ادامه مقاله درباره دیفرانسیل خودرو بپردازیم.

 دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل جلو خودرو چیست؟

به طور کل دیفرانسیل جلوی خودرو دارای عمومیت بیشتری میباشد و تولید آن نسبت به دیفرانسیل عقب , بیشتر میباشد و هزینه ای که شامل آن میشود , نسبت به دیفرانسیل عقب به صرفه تر و کم هزینه تر میباشد اما این به این معنا نیست که دیفرانسیل عقب بد باشد ! در ادامه به دیفرانسیل عقب نیز خواهیم پرداخت و به مزایاهایی که در آن موجود میباشد اشاره خواهیم کرد. در دیفرانسیل جلو , مجموعه ای از گیربکس , دیفرانسیل , چهار چرخ و همچنین پیشرانه در جلوی خودرو قرار دارد .

 

مزایای دیفرانسیل جلو چیست؟

1 . دیفرانسیل جلو , دارای مزیت هایی میباشد که در مطالب بالا به یک نمونه از آنها که قیمت ارزان تری نسبت به دیفرانسیل عقب دارند , اشاره کردیم.

2 .  از دیگر مزایای دیفرانسیل جلو میتوان به سبک تر بودن آن ها اشاره کرد که بیشتر وزن آن ها بر روی چرخ های جلو قرار دارد و این امر برای سیستم ترمز خودرو نیز بسیار امری مفید میباشد و همچنین باعث میشود خودرو بالانس بهتری داشته باشد.

3 . یکی دیگر از مزیت های دیفرانسیل جلو , مصرف سوخت کم میباشد که درباره مصرف سوخت در مقاله ای با عنوان عوامل موثر در مصرف سوخت به طور کامل به آن پرداخته ایم و متوجه اهمیت آن نیز شده ایم.

4 . کنترل پذیری خوب یکی از دیگر مزایای دیفرانسیل جلو میباشد به این صورت که نسبت به دیگر خودروها با سیستم انتقال قدرت متفاوت , قابل پیش بینی تر هستند و تهاجم آنها کمتر میباشد و این امر برای افرادی که با حساسیت بالا رانندگی میکنند بسیار امری مفید میباشد.

5 . فضا ای که برای سرنشینان ایجاد میکند به نسبت بیشتر میباشد زیرا قطعات انتقال قدرت دیگر وجود ندارد که فضای زیادی را در خودرو اشغال کند و همین امر باعث راحتی سرنشینان میشود.

 

معایب دیفرانسیل جلوی خودرو چیست؟

یکی از اصلی ترین معایبی که بر دیفرانسیل جلوی خودرو وارد است این امر میباشد که دیفرانسیل جلو به علت وظایفی که دارد یعنی تغییر جهت و فرمان خودرو , ترمز گیری و انتقال نیرو از موتور به خودرو , باعث کم فرمانی میشود و همچنین مشکلات چسبندگی را با خود به همراه دارد.

 دیفرانسیل خودرو

دیفرانسیل عقب خودرو چیست؟

یکی از قدیمی ترین دیفرانسیل ها که به نسبت عمر طولانی تری دارند , دیفرانسیل عقب خودرو میباشد . وظیفه ای که دیفرانسیل عقب بر عهده دارد این امر میباشد که قدرت موتور خودرو را به محور عقبی خودرو منتقل کند و همچنین برای ساخت اولین خودروها از دیفرانسیل عقب استفاده میکردند.

 

مزایای خودروهای دیفرانسیل عقب چیست؟

1 . یکی از اصلی ترین مزایای دیفرانسیل عقب , این امر میباشد که دارای فرمان پذیری خوبی میباشد و خودرو ای که دارای فرمان پذیری بالایی باشد میتواند در فضاهایی که به نسبت کوچک هستند به راحتی دور بزند و مشکلی پیش نیاید و این نکته برای خودروهایی که باری را حمل میکنند امر بسیار مهم میباشد.

2 . خودروهایی که دارای دیفرانسیل عقب هستند , به مراتب تقسیم وزن بسیار درستی در قطعات برای بخش جلو و عقب خودرو را دارند .

3 . یکی دیگر از ویژگی و مزیت های دیفرانسیل عقب, خودرو یدک کشیدن یا همان بکسل کردن است که نسبت به دیگر خودروها به راحتی میتواند این کار را انجام دهد.

4 . یکی از بهتریم مزیت ها برای دیفرانسیل عقب میتوان به قدرت کنترل آن اشاره کرد که بسیار کار آمد میباشد.

5 . هلدینگ خودروهای دیفرانسیل عقب بسیار دقیق میباشد و همچنین نکته دیگر این که که چرخ های جلوی خودرو وظیفه انتقال نیرو به زمین را ندارند و برای همین امر, چرخ ها دچار لغزشی نمیشوند.

 

معایب خودروهای دیفرانسیل عقب چیست؟

1 . همانطور که در کمی قبل گفته شد در دیفرانسیل عقب , وزن قطعات به صورت مساوی به بخش جلو و عقب خودرو تقسیم میشود و در نتیجه وزن کمتری بر روی محرک قرر میگیرد و این امر باعث میشود بکسوات و بیش فرمانی در خودرو به وجود بی آید.

2 . یکی از معایبی که در خودروهای دیفرانسیل عقب به چشم میخورد , کم بودن فضای داخلی اتومبیل میباشد که در خودروهای دیفرانسیل جلو برعکس این امر بود و در داخل خودرو فضای بیشتری موجود بود.

3 . یکی دیگر از معایب که خودروهای دیفرانسیل عقب آن را دارا هستند این امر میباشد که به دلیل داشتن قطعات زیاد و اضافی تر نسبت به دیفرانسیل جلو , وزن بیشتر و همچنین مصرف سوخت بالاتری را دارند.

 

دیفرانسیل خودرو

چگونه متوجه شویم که دیفرانسیل خودرو خراب است؟

یکی از اصلی ترین نشانه های که هنگام خراب شدن دیفرانسیل خودرو به وجود می آید , صدای زوزه مانند ازخودرو میباشد و همچنین از نشانه های دیگر میتوان به خرابی بلبرینگ ها و همچنین لق بودن کرانویل و همینطور پینیون نیز اشاره کرد.