ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
در چه زمانی باید اقدام به تعویض اگزوز کنیم؟
نویسنده : Melika Piri

در چه زمانی باید اقدام به تعویض اگزوز کنیم؟

 

اگزوز چیست و چه وظیفه ای دارد؟

اگزوز یکی از قطعات مهم در خودرو است که آن را میتوانید در تمامی وسیله های نقلیه مشاهده کنید. علت به وجود آمدن این سیستم  در خودرو , خارج کردن گاز های حاصل از احتراق در موتور میباشد که سیستم اگزوز این گاز را به بیرون خودرو هدایت میکند اما وظایف اگزوز خودرو فقط شامل خارج کردن گاز حاصل از احتراق موتور نمیباشد و این سیستم دارای وظایف دیگر از جمله کاهش دما و کاهش صداها و همچنین کاهش آلایندگی ها را نیز به عهده دارد. یکی دیگر کارهای ضروری که به عهده سیستم اگزوز است, این امر میباشد که این سیستم وظیفه دارد تا مانع ورود گازهای خطرناک به داخل کابین خودرو شود.

 

چه دلایلی موجب خرابی اگزوز میشود؟

همانطور که با وظایف سیستم اگزوز آشنا شدید در صورت خرابی ,این سیستم وظایف خود را به درستی انجام نخواهد داد و از جمله عوارضی که خرابی اگزوز به خود به همراه دارد میتوان به , آسیب رسیدن به محیط زیست و راننده و سرنشنیان خودرو شود و همچنین میتواند به قطعات مهم خودرو از جمله موتور خودرو و قطعات آن آسیب برساند. در این مقاله با ما همراه باشید تا به دلایلی که موجب میشود تا سیستم اگزوز خراب شود بپردازیم.

 چه دلایلی موجب خرابی اگزوز میشود؟

1 . زنگ زدگی

میتوان گفت اصلی ترین دلیلی که موجب خرابی اگزوز میشود , زنگ زدن آن است که به دو بخش تقسیم میشود که در ادامه به آن خواهیم پرداخت.

 

زنگ زدگی خارجی

به علت این که این نوع زنگ زدگی در نواحی خارجی اگزوز است , علت زنگ زدگی آن اغلب به آب و هوا مربوط میشود که اغلب در معرض بارش برف و باران قرار میگیرند که موجب زنگ زدگی این قسمت میشود. دیگر دلیلی که میتواند موجب زنگ زدگی قسمت خارجی اگزوز شود ,نمک ریخته شده در جاده ها در فصل زمستان می باشد که میتواند مقدمات زنگ زدگی نواحی خارجی اگزوز خودرو را مهیا کند.

 

زنگ زدگی داخلی

این نوع زنگ زدگی به اجزای داخلی اگزوز مربوط میشود که علت زنگ زدن این قسمت به تماس اجزای داخلی اگزوز با آب ها و رسوبات تولید شده به هنگام احتراق مربوط میشود که اغلب این نوع زنگ زدگی در خودروهایی مشاهده میشود که برای مسافت های بسیار کم از خودرویشان استفاده میکنند که علت این امر این است که در آن مسافت کوتاه که با خودرو طی میشود , دمای اگزوز به اندازه کافی بالا نمیرود و در این صورت نمیتواند آب به وجود آمده را تبخیر کند که این آب در نهایت موجب زنگ زدگی سیستم اگزوز میشود.

                           

2 . تمام شدن عمر اگزوز

اغلب قطعاتی که در خودرو وجود دارند مصرفی هستند و دارای عمر مفیدی در خودرو میباشند و پس از تمام شدن عمر آن, فرسوده میشوند و سیستم اگزوز نیز از این امر مستثنی نیست اما عواملی مانند مانند شرایط آب و هوایی وجود دارند که به فرسوده شدن زودتر این قطعه کمک میکند.

 چه دلایلی موجب خرابی اگزوز میشود؟

3 . سنسور اکسیژن

یکی دیگر از علت هایی که موجب خرابی سیستم اگزوز میشود , خرابی سنسور اکسیژن در خودرو است که  خرابی آن منجر به تشخیص نادرست در گازهای خروجی میشود.  نتیجه این امر چیزی جز رقیق شدن بیش از حد یا علیظ شدن بیش از حد مخلوط سوخت و هوا نیست که هر دوی این موارد باعث آسیب میشود برای مثال اگرغلظت آن بالا باشد موجب میشود کاتالیزور خودرو ذوب شود و رقیق شدن بیش از حد آن میتواند موجب افزایش مصرف سوخت در خودرو شود.

 

4 . آسیب دیدن لوله اگزوز و صدا خفه کن

 درصورتی که سیستم خفه کن خراب باشد و آسیب ببیند, مقدمات را برای زنگ زدگی سیستم اگزوز فراهم میکند که در صورتی که زنگ زدگی به سوراخ های کوچک بر روی اگزوز تبدیل شود میتواند گاز هایی که وجود آن بسیار مضر است را به داخل کابین خودرو راه دهد.

 

5 . مبدل کاتالیست

یکی از مهم ترین قسمت های سیستم اگزوز مبدل کاتالیست میباشد که وظیفه مهمی را به عهده دارد. این قطعه وظیفه دارد تا آلاینده هایی که از اگزوز خودرو خارج میشود را به بخار آب و همچنین گاز هایی که کم خطر هستند تبدیل کند که این امر از آلوده شدن هوا نیز تا حدودی جلوگیری میکند. خراب شدن این قطعه مهم میتواند مانع از انجام وظایف این قطعه شود و علاوه بر این امر خفه شدن و مسدود شدن این قطعه موجب میشود تا قدرت خودرو کاهش یابد که در این مواقع کف خودرو سرد است.

 چه دلایلی موجب خرابی اگزوز میشود

در چه زمانی باید اقدام به تعویض اگزوز کنیم؟

 همانطور که در مطالب قبل تر بیان شد , اگزوز نیز در خودرو یک قطعه مصرفی به حساب می آید که دارای طول عمر مشخصی است و پس از تمام شدن طول عمر آن باید اقدام به تعویض این قطعه کرد. به طور کل اگزوز در خودرو بیشتر از 5 سال دوام نمی آورد و پس از گذشت این تایم عملکرد خود را از دست میدهد. گاهی ممکن است عمر اگزوز کمتر از 5 سال باشد و این به عوامل مختلفی بستگی دارد . عواملی که موجب میشود زودتر از زمان مورد نظر سیستم اگزوز فرسوده شود میتوان به آب و هوا اشاره کرد که در صورتی که محل زندگی شما دارای آب و هوای مرطوب باشد طبیعتا طول عمر آن اگزوز به علت رطوبت موجود در هوا کمتر از اگزوزی که در شرایط آب و هوایی مسائد قرار دارد فرسوده و خراب میشود. دلیل دیگری که میتوان موجب شود تا اگزوز زودتر از زمان مورد نظر فرسوده شود, رانندگی در جاده های پر از دست انداز می باشد که در صورتی که اگز مسیری که مدام با خودرو آن را طی میکنید پر از دست انداز باشد , باید زودتر به فکر تعویض اگزوز خودرویتان باشید.

 در چه زمانی باید اقدام به تعویض اگزوز کنیم؟

چگونه از خراب شدن اگزوز جلوگیری کنیم؟

گاهی با رسیدگی های ساده میتوانید جلوی بسیاری از مشکلات در خودرو را بگیرید, برای مثال با سرویس منظم خودرویتان میتوانید خودروای سالم داشته باشید که در صورت سرویس کردن خودرویتان میتوانید از اگزوز خودرویتان نیز محافظت کنید. نحوه رانندگی میتواند بر عمر اگزوز خودرو تاثیر بسزایی داشته باشد و اگر مسیری که آن را طی میکنید مسیری ناهموار و پر از چاله است سعی کنید به شیوه مطلوبی رانندگی کنید زیرا مسیرهایی که دارای چاله هستند به خودی خود عمر اگزوز را کم میکنند و اگر در این شرایط رانندگی بدی داشته باشید طبیعیست که اگزوز خودرویتان زودتر از موعود خراب میشود.  نکته بعدی این امر است که اگر قصد دارید مسافت کوتاهی را با خودرویتان طی کنید , از این کار منصرف شوید زیرا همانطور که در مطالب بالاتر بیان شد , سیستم اگزوز نمیتواند به خوبی گرم شود و آب را بخار کند  که نتیجه این عمل زنگ زدگی اگزوز میباشد.