ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
در چه زمانی فیلتر روغن موتور را عوض کنیم؟
نویسنده : Melika Piri

در چه زمانی فیلتر روغن موتور را عوض کنیم؟

 

موتور در حقیقت قلب تپنده خودرو است و نیاز به برخی رسیدگی و توجه دارد تا نیاز های شمارا از یک خودرو بر آورده کند در غیر این صورت نباید انتظاری از موتور خودرویتان داشته باشید. برخی افراد فکر میکنند برای اینکه از موتور خودرویشان حفاظت کنند باید کار های عجیب غریبی بر روی خودرو انجام دهند اما اصلا به این شکل نیست و فقط لازم است الزامات اولیه برای سالم ماندن موتور خودرو رعایت شود, مانند تعویض به موقع روغن موتور و استفاده از روغن موتور ی با کیفیت و همچنین بازید در بازه زمانی توسط مکانیک و تعمیرکاران خودرو برای چک کردن سلامت خودرو میتواند باعث شود تا از سلامت موتور خودرویتان اطمینان حاصل کنید.

اهمیت فیلتر روغن در خودرو

 یکی از اقدامات اصلی که باید برای سلامت خودرویتان انجام دهید همانطور که گفته شد تعویض روغن موتور در زمان مناسب و با کیفیت مطلوب و بالا می باشد اما این نکته را در نظر داشته باشید که اگر بهترین نوع روغن موتور را هم تهیه کنید اما فیلتر روغن خودرویتان را در زمان مشخص تعویض نکنید , تمام هزینه ای که برای روغن موتور پرداخته اید پوچ خواهد شد زیرا روغن موتور بدون فیلتر روغن در اصل کارایی مفیدی از خود به نمایش نخواهد گذاشت و حتی میتواند به قطعات خودرو صدمه بزند. مارا در این مقاله همراهی کنید تا با فیلتر روغن و آشنا شویم و اهمیت و همچنین از زمان تعویض آن در خودرو مطلع شویم و از مشخصات یک فیلتر روغن موتور خوب اطلاع داشته باشیم.

 

فیلتر روغن موتور چیست؟

طبیعتا از اهمیت که روغن موتور برای خودرو دارد با خبر هستید و در اصل بدون روغن موتور خودرو قادر به فعالیت درست نمیباشد و حتی میتواند منجر به خراب شدن موتور نیز شود. برای این که روغن موتور در خودرو بتواند بهترین عملکرد را از خود به نمایش بگذارد نیاز دارد تا تمیز باشد اما روغن موتور با فعالیت هایی که در خودرو دارد تمام آلودگی های و کثیفی هارا به خود جذب میکند و این آلودگی ها درواقع همان جرم ها هستند. طبیعی است که کثیفی ها و آلودگی ها تاثیر منفی ای بر روی موتور خودرو دارد که حتی میتواند موجب خراب شدن موتور خودرو نیز شود اما در این بین برای اینکه روغنی آلوده به موتور خودرو نرسد, راه حلی به نام فیلتر روغن موتور وجود دارد که از این امر جلوگیری میکند و تمام آلودگی هایی که درون روغن موتور وجود دارد را به خود جذب میکند و در آخر روغنی تصفیه شده را ارائه میدهد و این روغن تصفیه شده میتواند باعث بهبود عملکرد خودرو نیز شود.

فیلتر روغن موتور چیست؟

اثرات استفاده از فیلتر روغن موتور بی کیفیت

به همان اندازه ای که فیلتر روغن موتور خوب میتواند باعث عملکرد بهتر روغن موتور خودرو شود , به همان اندازه فیلتر روغن موتور بی کیفیت میتواند باعث آسیب در خودرو شود زیرا در فیلتر روغن های بی کیفیت از کاغذ های نامناسبی استفاده میشود که این کاغذ ها توانایی تصفیه کردن روغن موتور در خودرو را ندارند و در نتیجه به پیستون ها و سیلندر ها آسیب میزند که این امر میتواند باعث شود تا خودروی شما آسیب جدی ای ببیند پس برای جلوگیری از این امر همیشه از یک فیلتر روغن با کیفیت استفاده کنید تا امنیت را برای موتور خودرویتان به وجود بیاوردید و یک فیلتر روغن موجب خراب شدن اصلی ترین قطعه موتور خودرویتان نشود.

 

مشخصات فیلتر روغن موتور با کیفیت در خودرو

همان طور که در کمی پیش آسیب هایی که فیلتر روغن موتور بی کیفیت به خودرو میزند را بیان کردیم , در این قسمت قصد داریم به مشخصات یک فیلتر روغن موتور خوب بپردازیم و متوجه شویم که استفاده از فیلتر روغن موتور با کیفیت چه مزایایی برای خودرو دارد.طبیعی است که  در صورت استفاده از فیلتر روغن , موتور خودرو عملکرد مناسب و مطلوبی از خود نشان دهد و عملکرد برخی قطعات را در خودرو بهبود ببخشد. یکی از مزایایی که استفاده از فیلتر روغن موتور با کیفیت با خود به همراه دارد کاهش مصرف سوخت در خودرو میباشد که مصرف سوخت امروزه دغدغه ای بزرگ برای رانندگان شده است . اصلی ترین مزایا ای که استفاده از فیلتر روغن موتور مناسب میتواند با خود به همراه داشته باشد , افزایش دادن و محافظت کردن موتور خودرو میباشد. در ادامه به نکاتی خواهیم پرداخت که برای تهیه کردن یک فیلتر روغن موتور با کیفیت به آن نیاز خواهید داشت.

 مشخصات فیلتر روغن موتور با کیفیت در خودرو

1 . اولین و مهم ترین نکته ای که کیفیت یک فیلتر روغن موتور را مشخص میکند ,قدرت جذب بالا میباشد تا بتواند هرگونه آلودگی از قبیل گرد و خاک یا هرگونه کثیفی دیگر را داشته باشد.

 

2 . فیلتر روغن موتوری که برای خودرویتان انتخاب میکنید باید دارای مقاومت بسیار بالا باشد تا بتواند در مقابل فشار ها و حرارت هایی که وجود دارد واکنش درست نشان دهد و در برار آنها مقاومت داشته باشد زیرا اگر فیلتر روغن دارای مقاومت خوبی نباشد میتواند باعث شود تا کاغذ فیلتر هوا در برابر فشارها و حرارت ها سوراخ شود و عملکرد فیلتر روغن موتور به کل مختل شود.

 

3 . این نکته را در نظر داشته باشید که هنگامی که اقدام به تهیه فیلتر روغن موتور میکنید , حواستان باشد که آن فیلتر روغن موتور دارای سوپاپ اطمینان باشد به این علت که اگر پس از مدتی فیلتر روغن موتور کارایی خود را از دست داد, سوپاپ بتواند روغنی که آلوده است را به بیرون منتقل کند و از خود عبور ندهد.

 

زمان تعویض فیلتر روغن موتور

خودرو دارای قطعات بسیار مهمی است که هر کدام از این قطعه ها عمر مشخصی دارند و در واقع قطعه ای مصرفی هستند که باید پس از تمام شدن طول عمر آنها, اقدام به تعویض آنها کرد که یکی دیگر از قطعات مصرفی در خودرو فیلتر روغن موتور میباشد که باید به صورت مرتب در بازه زمانی مشخص تعویض شود زیرا اگر این قطعه به پایان عمر خود رسیده باشد و شما آن را تعویض نکرده باشید, میتواند به خودرو و موتور خودرویتان آسیب بزند. زمانی که اغلب افراد برای تعویض فیلتر روغن در نظر دارند , زمان تعویض روغن پیشرانه است یعنی به هنگامی که قصد دارید روغن پیشرانه خودرویتان را تعویض کنید بهتر است در آن زمان نیز اقدام به تعویض فیلتر روغن موتور خودرویتان کنید.