ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
فرمان برقی در خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

فرمان برقی در خودرو چیست؟

 

 یکی از صنعت هایی که در جهان و حتی در کشور خودمان ایران مدام در حال بروزرسانی است امکانات و آپشن ها و تجهیزات رفاهی خودرو می باشد که با پیشرف تنکنولوژی در زمینه خودرو اغلب امکاناتی که در خودرو به صورت دستی ارائه میشدند ,حالا به یک آپشن برقی مجهز شده اند که کار را در خودرو آسان تر کرده است . یکی از اجزایی که از حالت دستی به حالت برقی توسعه پیدا کرده, فرمان خودرو می باشد که همانطور که میدانید یکی از اجزای بسیار مهم در خودرو به شمار میرود که به صورت مکانیکی بر روی خودروها نصب میشود. به دلیل این که رانندگان در هنگام رانندگی با فرمان خودرو مدام سروکار دارند و خودرو را به وسیله آن هدایت میکنند , خودروسازان تصمیم گرفتند تا فرمانی تولید کنند که رانندگان بتوانند به راحتی از فرمان استفاده کنند و انرژی مضاعفی را برای چرخاندن فرمان خودرو صرف نکنند و این امر موجب شد تا تولید کنندگان خودرو به فرمان برقی خودرو برسند. در ادامه این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با این تکنولوژی ویژه در خودرو آشنا شویم و به مزایای آن بپردازیم.

فرمان برقی چیست

عملکر فرمان دستی به طوری بود که در خودرو به کمک  پینتون ها و شانه ها صورت میگرفت که با وسیله این دو قطعه نیروی وارد شده خود را به صورت مستقیم به چرخ های خودرو انتقال میداد . در این فرمان در حین فرایند این عمل گاهی مشکلاتی پیش می آمد که یک نمونه آن رانندگی در سرعت بالا است که به هنگامی که با سرعت بالا در حال رانندگی , فرمان خودرو به لرزش می افتد که به طبع آن فرمان خودرو سفت تر و سخت تر میشود . مثالی که بیان شد یکی از مهم ترین دلایلی بود که خودروسازان به فکر جایگزین کردن فرمان برقی به جای فرمان دستی افتادند که دارای مزیت های بسیاری است که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

فرمان برقی و هیدرولیکی خودرو چیست؟

فرمان هیدرولیکی یکی از پیشرفت های نوین در صنعت خودروسازی بوده که توانسته کار با فرمان خودرو را راحت کند . با اضافه شدن فرمان هیدرولیکی به خودروها , موجب شد تا قطعه های جدیدی به خودرو اضافه شود و این امر موجب شد تا میزان مصرف انرژی خودرو نیز به طبع اضافه شدن این قطعات افزایش پیدا کند . لازم به ذکر است که فرمان هیدرولیکی هیچ نوع فعالیت مستقلی از خود ندارد و به طور مستقیم به موتور خودرو متصل است و این اتصال موجب مصرف انرژی زیادی در خودرو میشد و این امر حتی در زمانی که خودرو هیچ گونه تحرکی نداشت نیز ادامه داشت و این امر موجب شد خودروسازان برای بهینه کردن این امر تدبیری بی اندیشند و به فکر ساخت فرمان جدید با مصرف انرژی کمتر و سهل کردن رانندگی برای راننده شدند که در نهایت به فرمان برقی رسیدند که به نام فرمان برقی یا فرمان EPS شناخته میشود.

فرمان برقی و هیدرولیکی خودرو چیست؟

 لازم به ذکر است که عملکرد فرمان برقی بسیار با فرمان هیدرولیکی تفاوت دارد و دیگر به موتور به صورت مستقیم متصل نیست و به جای اتصال به صورت مستقیم به موتور خودرو , بر روی خود یک موتور کوچک دارد که این موتور موجب افزایش یافتن مصرف سوخت در خودرو نمی شود و مانند فرمان هیدرولیکی دیگر از موتور خودرو کمک نمیگیرد. همچنین فرمان برقی نسبت به فرمان هیدرولیکی دارای مزایا هایی می باشد که در ادامه به انها اشاره خواهیم کرد.

 

فرمان برقی چه مزیت هایی دارد؟

همانطور که در کمی پیش با فرمان برقی خودرو آشنا شدیم , این فرمان به جهت بهینه سازی و سهل کردن رانندگی برای رانندگان به تولید شده که علاوه بر این موارد دارای مزایای دیگری نیز می باشد که در ادامه به انها خواهیم پرداخت.

 فرمان برقی چه مزیت هایی دارد؟

1 . یکی از اصلی ترین مزیتی که فرمان برقی نسبت به فرمان هیدرولیکی دارد این امر است که متصل بودن فرمان برقی به کامپیوتر خودرو یا همان ECU می باشد. این امر موجب شده تا حساسیت سیستم فرمان خودرو به میزان سرعت خودرو سنجیده شود . در اصل به دلیل این امر که در فرمان برقی سنسور های دقیق و حساسی وجود دارند , میتوانند به صورت تقریبی گشتاورد موتور را تعیین کنند و بر آن اساس سرعت فرمان برقی مشخص کند.

 

2 . همانطور که در کمی پیش به صورت کوتاه پرداختیم , فرمان برقی برعکس فرمان هیدرولیکی موجب کاهش مصرف سوخت در خودرو میشود زیرا دارای قطعاتی مانند پمپ ها یا پیستون ها درون فرمان برقی وجود ندارد تا موجب افزایش مصرف سوخت در خودرو شود و به جای این قطعات یک موتور کوچک بر روی خود دارد با همان فعالیت های خود را انجام میدهد و این امر موجب شده تا فرمان برقی وزن کمتری نسبت به فرمان هیدرولیکی داشته باشد و قرار گیری اجزای فرمان برقی به نسبت فرمان هیدرولیکی بسیار ساده تر می باشد .

 

3 . یکی دیگر از مزیت هایی که فرمان برقی از آن برخوردار است هزینه نگهدار آن میباشد. در فرمان هیدرولیکی شما باید  در بازه زمانی مشخص روغن هیدرولیک در خودرویتان را تعویض کنید که این امر در فرمان برقی به کل وجود ندارد و فرمان برقی نیاز به هیچ گونه روغنی برای فعالیت مطلوب ندارد و همچنین در صورت خرابی به راحتی قابل تعمیر و تنظیم است .