ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
سیستم ایموبلایزر چیست و چگونه کار میکند؟
نویسنده : Melika Piri

سیستم ایموبلایزر چیست و چگونه کار میکند؟

 

 

اگر صاحب خودروای مدرن باشید یا در شرف خرید یک خودروی مدن باشید احتمالا نام سیستمی به نام ایموبلایزر به گوشتان رسیده که اغلب هنگام خرید خودروای مدرن , فروشندگان خودرو بر مجهز بودن خودرو بر این سیستم تاکید بسیاری دارند . درواقع سیستم ایموبلایزر یکی از مهم ترین آپشن ها در یک خودرو می باشد که اغلب خودروهای پیشرفته و مدرن آن را دارا میباشند و سیستم ایموبلایزر درواقع یک سیستم ضد سرقت در خودرو های مدرن می باشد و عملکرد این سیستم به گونه ای است که تا زمانی که قفل ECU باز نشود خودرو استارت نمیخورد . درواقع این سیستم به گونه ای طراحی شده که یک کد مخصوص را برای سوییچ و محل قرار گیری سوییچ اختصاص داده است که به واسطه آن کلید های دیگر حتی با همان شکل ظاهری قادر به باز کردن خودرو نباشند . در این مقاله ما را همراهی کنید تا بیشتر با این سیستم مهم آشنا شویم .

 

سیستم ایموبلایزر چیست؟

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد , سیستم ایموبلایزر سیستمی است که تنها خودروهای مدرن از آن برخوردار هستند و به گونه ای تعیبه شده اند  غیر از سوییچ مخصوص خودرو , خودرو با دیگر سوییچی باز نمیشود زیرا بر روی این سوییچ ها کد های مخصوصی به کار رفته که این کد ها به نوعی قفل نرم افزاری هستند که مانع روشن شدن موتور خودرو میشوند و در صورتی که از سوییچ دیگری استفاده کنید موتور خودرو کار نخواهد کرد زیرا کد های تعریف شده با هم همخوانی ندارند . در اصل سیستم ایموبلایزر یک سیستم امنیتی قوی برای خودرو است که تنها با سویچ منحصر به فرد خود همخوانی دارد و تنها در صورت استفاده از سوییچ مخصوص میتوان خودرو را روشن نمود .

سیستم ایموبلایزر چیست؟ 

نحوه عملکرد سیستم ایموبلایزر

همانطور که متوجه شدید سیستم ایموبلایزر یک سیستم امنیتی مدرن و پیشرفته می باشد که طبیعی است که با عملکردی که در اختیار ما قرار میدهد از از قطعات مهمی نیز بهره مند باشد . درواقع سیستم ایموبلایزر از چند قسمت مهم تشکیل شده که این قسمت ها به ترتیب عبارت اند از : بورد الکترونیکی واقع در سوییج (UCH) , حافظه موجود در سوییچ و بورد الکترونیکی ایموبلایزر می باشند که این قطعه معمولا محل قرار گیری آن در زیر فرمان می باشد و همچنین قفل نرم افزاری واقع در کامپیوتر خودرو ECU که مجموع عملکرد این قطعات موجب میشود تا سیستم ایموبلایزر به خوبی بتواند از خود عملکرد نشان دهند . لازم به ذکر است که به طور دستی نمیتوان خودرو را از سیستم ایموبلایزر بهره مند کرد زیرا هنگامی که خودرو در مرحله تولید قرار دارد بر روی سوییچ کد منحصر به فرد تعریف میشود که در حافظه سوییچ آن کد منحصر به فرد ذخیره میگردد . بعد از گذشت از این مرحله کد منحصر به فرد مربوط به ایموبلایزر موجود در خودرو که شامل آنتن ترانسپورت می باشد , داده میشود . درواقع این کد همان کدی است که در کامپیوتر خودرو یا ECU  داده میشود .

نحوه عملکرد سیستم ایموبلایزر

تمام این مواردی که گفته شد زمانی از خود عملکرد نشان میدهد که شما اقدام به روشن کردن خودرویتان کنید و سوییچ خودرو را در محل استارت قرار دهید و آن را بچرخانید , در این صورت آنتن ترانسپوند با خواندن سوییچ , اطلاعات را دریافت میکند و اگر اطلاعات دریافت شده با کد منحصر به فرد تعریف شده یا همان کد دسترسی مطابقت داشته باشد اجازه روشن شدن خودرو را صادر میکند در غیر این صورت خودرو به روشن کردن خودرو واکنشی نشان نخواهد داد و تنها خودرو استارت میخورد و موتور خودرو به کار نمی افتد . لازم به ذکر است که کدی که به سوییچ خودرو ارتباط دارد به هنگامی که خودرو به خریدار داده میشود در آن زمان نیز کد سوییچ نیز به خریدار خودرو داده میشود , اما مدتی است که کد سوییچ به راحتی به خریداران داده نمیشود و این کد به کسانی داده میشود که احراز هویت شده باشند .

 سیستم ایموبلایزر در چه زمانی غیرفعال میشود ؟

سیستم ایموبلایزر در چه زمانی غیرفعال میشود ؟

درواقع سوییچ ضد سرقت یا سیستم ایموبلایزر زمانی غیرفعال میشود که کد مخصوص را دریافت کند و خودرو با موفقیت روشن شود و موتور خودرو به کار بی افتد . همانطور که خواندید لازمه خودروهایی که مجهز به سیستم ایموبلایزر هستند , سوییچ مخصوص با کد مخصوص آن می باشد که باید ورودی هایی که این سوییچ وارد میکند با کد تعریف شده یکسان باشد و در این زمان یک اتصال القایی صورت میگیرد که این اتصال منجر به روشن شدن موتور خودرو و راه افتادن خودرو می شود و پس از این که اطلاعات دریافتی از سوییچ درست بود , سیستم ایموبلایزر غیرفعال میشود و اجازه روشن شدن خودرو را صادر میکند .