ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
گرمکن و سردکن صندلی چیست و چه کاربردی دارند؟
نویسنده : Melika Piri

گرمکن و سردکن صندلی چیست و چه کاربردی دارند؟

 

 

امروزه آپشن ها یکی از معیار اصلی برای خرید یک خودرو می باشد و افرادای که به دنبال خرید خودروای مدرن و امروزی هستند به اندازه هزینه ای که به پای خودرو پرداخت میکنند , طبیعی است که انتظار مجهز بودن آن خودرو به آپشن ها و امکانات رفاهی باشند .  یکی از آپشن معروف و محبوبی که امروزه اغلب خودروهای مدرن به آن مجهز هستند و مخصوص فصول مختلف است , به گرم کن و سرد کن صندلی ارتباط پیدا میکند که این فناوری را در فصول متناسب با آن دما میتوان تنظیم نمود و از آن لذت برد و در اصل میتوان گفت گرم کن و سرد کن صندلی در فصل گرما و سرما به نوعی به عنوان سستم تهویه کار میکنند . پیشنهاد میکنیم که در این مقاله با ما همراه باشید تا با این آپشن جذاب بیشتر آشنا شویم و از کارایی آن خبردار شویم .

 

گرم کن صندلی چیست؟

همانطور که از نام این آپشن مشخص است , این آپشن در فصل سرما به هنگامی که خودرو در دمای پایینی قرار دارد و کابین و صندلی های خودرو در پایین ترین دمای خود قرار دارند به کمک شما خواهد آمد و و میتواند در کوتاه ترین زمان ممکن , اتاقک خودرو و همچنین صندلی های خودرو را به دمای مطلوب برساند. طبیعی است که سیستمی که قادر به این نوع فعالیت باشد از اجزای مختلفی تشکیل شده باشد و به این ترتیب این سیستم از اجزایی همچون سیم پیچ های حرارتی , رله ها , ترموستات , پیچ های حرارتی و همچنین گرمکن ها تشکیل شده است که هر کدام از این اجزا وظیفه ای مهم برای گرم کردن صندلی و دمای کابین خودرو را به عهده دارند که خرابی هرکدام از این اجزا میتواند عملکرد این سیستم را مختل کند .

 گرم کن صندلی چیست؟

از مهم ترین اجزایی که از آن نام بردیم میتوان به پیچ های حرارتی اشاره نمود که محل قرار گیری آن در لایه زیرین روکش صندلی های خودرو می باشد که با عبور جریان برق از آن سیم ها,شرو به گرم کردن صندلی میکند و دمای کابین و صندلی هارا کاهش میدهد . درواقع این جریان برق به وسیله اجزای مهمی دیگر به اسم رله ها از سیم پیچ ها عبور میکند و موجب گرمی صندلی میشود و در اصل میتوان گفت که رله ها اجازه گرم کردن صندلی ها را در خودرو صادر میکنند .  شاید برایتان سوال باشد که این آپشن برای این که فعالیت خود را به درستی انجام دهد از چه قسمتی انرژی خودر را تامین میکند ؟ که در جواب این سوال باید بگوییم گرم کن صندلی نیز مانند اجزای بسیار زیادی در خودرو که با برق کار میکنند , توسط باتری خودرو انرژی خود را تامین میکنند و به فعالیت در خودرو میپردازند و گرم کن صندلی نیز از این امر مستثنی نیست و همچنین سیم پیچ های حرارتی موجود در لایه زیرین روکش خودرو از طریق باتری خودرو شارژ میشود و در خود انرژی ذخیره میکند .

 

گرم کن صندلی چگونه کار میکند ؟

خوشبختانه استفاده از این سیستم تنظیمات و راه اندازی پیچیده ای را با خود به همراه ندارد و شما به راحتی با فشردن دکمه لمسی ای که بر روی کنسول قرار دارد را لمس کنید و با این عمل خودرو تشخیص میدهد که باید چه اقدامی را انجام دهد و بلافاصله مراحل گرم کردن صورت میگیرد و پس از گذشت زمان کوتاهی متوجه گرم شدن صندلی های خودرویتان خواهید شد .

 گرم کن صندلی چگونه کار میکند ؟

سرد کن صندلی چیست ؟

سرد کن صندلی نیز عملکرد مشابهی همانند گرمکن صندلی را به عهده دارد با این تفاوت که گرم کن صندلی در دمای پایین باید دمای کابین و صندلی هارا بالا می آورد و فضا را از سرما خارج میکرد اما سرد کن صندلی ها عملکردی بلعکس دارند و در فصل تابستان آپشنی بسیار پر کاربرد به حساب می آید . احتمالا برایتان پیش آمده باشد که در فصل تابستان خودرویتان را در محل تابش مستقیم خورشید پارک کرده باشید و هنگامی که وارد خودرویتان شدید متوجه داغی و گرمای بسیار زیاد کابین خودرو شده اید و اقدام به روشن کردن کولر خودرو کرده باشید اما همانطور که میدانید برای این که کولر بتواند کابین خودرو را خنک کند به چندین دقیقه زمان احتیاج دارد و در اینجاست که سردکن صندلی ها از خود عملکرد ویزه ای نشان میدهند و به محض فعال کردن این آپشن , صندولی ها شروع به خنک شدن میکنند و در زمان بسیار کوتاهی فضای داخل کابین و صندلی های خودرو از آن دمای بالا فاصله میگیرد و موجب میشود حرارت بدن شما نیز مطلوب شود .

این آپشن در خودروها از محبوبیت بالایی برخوردار است و یک پوئن بسیار مثبت برای خودروهای مجهز به این سیستم در بین خودروها وجود دارد و به همین جهت تولید کنندگان خودرو سعی میکند در اغلب خودروهای تولیدی , حتما از این آپشن در خودروهایشان برای محبوبیت بیشتر خودروهای تولید شده استفاده نمایند . اغلب افرادی که از این آپشن استفاده نکرده اند , استفاده از کولر را به این سیستم ترجیح میدهند اما کافیست برای یکبار از این سیستم استفاده کنید تا این سیستم را به کولر ترجیح دهید زیرا برای خنک شدن دیگر نیازی برای صبر کردن چند دقیقه ای ندارید و در روزهای گرم تابستان , به فکر دمای بالای خودرویتان نخواهید بود .

 سرد کن صندلی چیست ؟

سرد کن صندلی به چه صورت کار میکند ؟

همانطور که متوجه وظیفه این آپشن شدید , سرد کن صندلی وظیفه دارد تا هوای محیط را با هوای خنک عوض کند و به همین جهت برای فعالیت خود طبیعی است که از فن ها و تهویه کننده هوا در صندلی خودرو کمک بگیرد . در خودروهایی که از این آپشن برخوردار هستند در صندلی ها لوله های از جنس مس قرار گرفته که درون این لوله های مسی گاز هلیوم و فریون به صورت فشرده وجود دارد . در زمانی که سوییچر برق را به سمت این لوله ها هدایت میکند , این گازها شروع به یخ زدن میکنند و در طی عملیاتی این سرما به صندلی های خودرو منتقل میشود که در نهایت موجب خنک شدن صندلی ها در خودرو میشود .