ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
سیستم ESP چیست و مزیت آن در خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

سیستم ESP چیست و مزیت آن در خودرو چیست؟

 

ایمنی همیشه یکی از مهم ترین معیار ها برای خرید خودرو بوده و هست و خوشبختانه اغلب خودروسازان به این معیار بسیار مهم توجه میکنند و خودروهای ایمن تولید میکنند که حتی با تست ها در کشورهای مختلف میتوان میزان ایمنی خودرو را فهمید . امروزه خوشبختانه خودروها دارای آپشن های کاملی هستند که امکانات ویژه ای را در اختیار مشتریان خود قرار میدهد که یکی از این آپشن های مهم سیستم ESP نام دارد . این آپشن درواقع در دسته آپشن های ایمنی خودرو قرار دارد که مجهز بودن خودرو به این آپشن امری بسیار مهم است چرا که این سیستم درواقع وظیفه پایداری خودرو به ویژه در جاده های  پیچ در پیچ به عهده دارد . درواقع این سیستم با توجه به عملکردی که دارد از پیچیدگی خاصی برخوردار است که در این مقاله قصد داریم به سوالاتی همچون سیستم ESP چیست و نحوه کارکرد آن به چه صورت است , بپردازیم . در صورت تمایل ما را همراهی کنید .

 

سیستم ESP چیست؟

اگر در جاده های پیچ در پیچ به ویژه در شرایط آب و هوایی برفی یا بارانی رانندگی کرده باشید طبیعتا متوجه خطر انحراف خودرو به هنگام رانندگی بوده اید , چرا که به هنگام بارش برف و باران در جاده ها به علت لغزنده بودن جاده خطر انحراف در خودرو افزایش پیدا میکند و این خطر در جاده های پیچ در پیچ نیز بیشتر است و اگر در این جاده ها هنگام پیچ سرعت بالایی داشته باشید ممکن است که آن طور که باید , فرمان خود از خود عملکرد درستی نشان ندهد و طبیعتا در این شرایط کنترل خودرو به سختی صورت میگیرد و ممکن است خودرو دچار کم فرمانی شود و به جای این که مسیری که شما خودرو را هدایت میکنید برود , از مسیر دیگری به مسیر خود ادامه دهد که ممکن است مسیر انتخاب شده به شدت خطرناک باشد و جان شما را به خطر بی اندازد و حتی احتمال دیگر ی نیز وجود دارد که ممکن است به جای این که خودرو دچار کم فرمانی شود , قسمت عقبی خودرو دچار انحراف شود و بدون توجه به عملکرد راننده , به دور خود اسپین شود که این عملکرد دقیقا برعکس مورد قبلی گفته شده است که به این عمل بیش فرمان گفته میشود که هردوی این موارد یکی از مهم ترین نقص ها در خودروهای امروزی می باشند که سیستم فرمان پذیری را تحت تاثیر خود قرار میدهند و میتوانند موجب بروز اتفاق ناگوار شوند .

سیستم ESP چیست؟

برای رفع این دو مشکل , یعنی پیش فرمانی و کم فرمانی مهندسان به دنبال چاره ای برای رفع آن افتادند که در سال 1983 سیستمی به نام سامانه ضد لغزش اختراع شد که پس از دوسال شرکت خودروسازی مرسدس بنز و تویوتا با همکاری هم توانستند این سامانه را ارتقا دهند و موفق به معرفی اولین سامانه کشش شدند و پس از آن شرکت های خودروسازی دیگر به دنبال ارتقا این سیستم افتادند تا توانستند اولین سیستم کنترل پایداری یا همان ESP را تولید کنند و امروزه نسخه های مختلف و پیشرفته تری برای این سیستم نیز وجود دارد . همچنین این سیستم با نام ESC نیز شناخته میشود . به طور کل میتوان گفت که سرویس ESP کم فرمانی و پیش فرمانی را تشخیص میدهد و با به دست گرفتن کنترل دریچه گاز و عمل نیروی ترمز , مسیر درست را با توجه به مسیر راننده تشخیص میدهد و مانع از انحراف خودرو میشود.

 وظایف سیستم ESP چیست ؟

وظایف سیستم ESP چیست ؟

1 . بررسی سرعت چرخش هر لاستیک را چک کرده و سرعت حرکت خودرو را بررسی میکند .

2 . موقعیت قرار گیری فرمان و همچنین سرعت گرداندن فرمان را محاسبه و بررسی میکند .

3 . وضعیت موتور را از نظر گشتاوردی را بررسی میکند .

4 . میزان شتاب وارده طولی و شعاعی خودرو را بررسی میکند.

 مزایای سیستم ESP چیست؟

مزایای سیستم ESP چیست؟

همانطور که در مطالب پیش بیان شد , میتوان اصلی ترین مزیت این سیستم در خودرو را جلوگیری بیش از حد انحراف خودرو دانست که این امر در جاده های پیچ دار بیشتر به چشم می آید . به همین جهت تا حد بسیاری از وقوع تصادف های ناگوار جلوگیری میکند و طبق گفته های موسسات استاندارد ایمنی ایالات متحده , این سیستم قادر است تا حدود 35 تا 55 درصد احتمال وقوع تصادف را در خودرو کاهش دهد که درصدی قابل توجه می باشد .