ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
مطالب مفید در مورد تایر
نویسنده : Sadeghhaghighat

مطالب مفید در مورد تایر

بیش از 110 سال از استفاده لاستیک در زیر خودروها می گذرد . در طی این سالها ، این بخش بسیار مهم و ضروری موجود در خودرو دچار تغییرات و تحولاتی شده و هر ساله بر امکانات و قابلیت های آن افزوده شده است . نخستین بار لاستیک توسط رابرت تامپسون اختراع شد و فرایند تکمیل آن توسط مخترع بریتانیایی جان بوید دانلوپ انجام شد . در سال 1946 ادوارد و آندره میشلن آن را توسعه دادند و تایر های سیمی را روانه بازار کردند .

 

در حال حاضر هم شرکت های گوناگونی در حال تولید مهم ترین و حیاتی ترین قسمت خودرو ها هستند که از موفق ترین و مشهور ترین آنها می توان به شرکت ژاپنی بریجستون ، شرکت آمریکایی گودیر ، شرکت ایتالیایی پیرلی ، شرکت آلمانی کنتینتال و ... اشاره کرد . در ایران هم شرکت های لاستیک سازی متعددی فعالیت دارند که از آنها هم می توان به بارز ، دنا ، یزد تایر ، کویر تایر ، گلدستون ، ایران تایر اشاره کرد . هر لاستیک خصوصیات خود را داشته و بر اساس  خودروی مناسب خودش ساخته می شود و کمپانی سازنده تایر موظف است تمامی مشخصات تایر را اعم از سایز تایر ، برند لاستیک ، تاریخ لاستیک ، میزان سرعت و میزان فشار بار تایر ، کشور سازنده را بطور مختصر روی دیواره لاستیک نشان دهد .

 

معمولا علائم و نشان های تایر بر روی دیواره یا فاق لاستیم بصورت مختصر حک شده است که کمی با این علائم آشنا می شویم . معمولا تاریخ تایر را بصورت میلادی حک می کنند به طور مثال 1948 ، عدد 19 یعنی سال ساخت لاستیک به میلادی و عدد 48 به معنای هفته ی تولید تایر توجه داشته باشد که هر سال میلادی 52 هفته است و هفته 48 یعنی 4 هفته مانده به اتمام سال . سایز تایر بر روی دیوار با این نشان قابل ملاحضه است 15/65/185 که 185 نشانگر پهنای لاستیک ، 65 نشانگر فاق یا دیواره لاستیک ، 15 هم سایز رینگ شماست .

 

حروف هایی مثل H ، S ، E ، هر کدام به یک معناست S به معنای میزان سرعت لاستیک که معمولا با یک عدد همراه است ، حرف H به معنای میزان فشار بار تایر که آن هم همراه با عدد نشان داده می شود و E به معنای کشور سازنده تایر که تایر تحت لیسانس این کشور تولید می شوند به عنوان مثال E1 به معنای این است که لاستیک به سفارش کشور آلمان ساخته شده است . تایر ها هم عمر مفید خود را دارند که معمولا لاستیک های ایرانی 4 سال و لاستیک های خارجی 5 سال می باشد البته تایر بعد این سال ها هم کار می کند ولی دیگر عمر مفید خود را از دست داده اند و دیگر اعتباری به آن ها نیست و باید تعویض شوند . 

برچسب ها :