ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
مطالبی مفید در مورد اگزوز خودرو
نویسنده : Sadeghhaghighat

مطالبی مفید در مورد اگزوز خودرو

اگزوز قطعه ای در خودرو و دیگر وسایل نقیله موتوری می باشد که وظیفه آن خارج کردن دود حاصل از واکنش شیمیایی را که در سیلندر ایجاد می شود به خارج از خودرو می باشد . البته مهم ترین وظیفه اگزوز که بیشتر تاثیر گذار است شامل کاهش آلایندگی ، کاهش صدا و کاهش دمای موتور است ، اگزوز از سه بخش اتصال به موتور ، میانی و انتهایی ساخته می شود که در این میان کاتالیزور به دلیل نیاز به دمای  800 درجه ی سانتی گراد در قسمت اتصال به موتور تعبیه می شود و بخش های دوم و سوم در کاهش دما موثر  می باشد .

 

اجزای تشکیل دهنده اگزوز

 منیفولد خروجی : منیفولد خروجی دود موظف است دودهای خروجی را از مجاری موجود در سیلندر گرفته و به اگزوز انتقال دهد. منیفولد خروجی در انواع مختلفی وجود دارد ، که به طور مثال در یک موتور ردیفی در کناره موتور و یا در موتورهای V شکل در دو طرف موتور قرار می گیرد .

 لوله های رابط اگزوز : این لوله ها رابط بین منیفولد دود ، انباره و سر اگزوز می باشد و از نظر طراحی دارای یک سری استاندارها می باشند که با توجه به جنس، طول و شعاع قوس ها و از همه مهم تر قطر اسمی لوله تاثیر بسزایی در کاهش فشار منفی دارد .

انباره ی اگزوز : انباره ی اگزوز خودرو وظیفه دارد سرعت گاز های خروجی را گرفته و صدای خروج گاز ها کم و بی سر و صدا کند. هر کدام از انباره ها با توجه به جنس و ابعاد و ویژگی هایش صدای مخصوص به خود را دارد .

 

توجه داشته باشید که هوا به راحتی وارد موتور شود و هنگامی که پیستون پایین می رود در مرحله مکش ، مقاومت هوا می تواند مقداری از قدرت موتور را از بین ببرد. در برخی از خودروهای جدید از منیفولدهای که دارای ورودی های صیقلی شکل هستند استفاده می شود تا مقاومت هوا را بر طرف کنند و از طرف دیگر با کاهش لوله های ورودی و فیلتر هوای بزرگتر می توان در افزایش جریان هوا تاثیر گذار بود .

 

تمامی اجزا و قطعات کوچک و بزرگ خودرو ، در داخل و یا روی اتاق ( بدنه ) خودرو نصب می شوند ، اتاق خودرو بسیار گسترده و پیچیده می باشد ، به همین جهت ، قسمت های مختلف آن را در بخش ها و صفحات مجزا تقسیم بندی کرده و شرح داده ایم ، در این صفحه ، مرور کلی در رابطه با اتاق خودرو خواهیم داشت ابتدا از شاسی شروع می کنیم ، شاسی دقیقا مانند اسکلت خودرو می ماند ، قطعه ای یک پارچه و مستحکم که وظایف سنگینی بر عهده دارد ، در شکل زیر یک مدل شاسی خودرو را مشاهده می کنید .

 

تا کنون اگر تا به حال صدای موتور بدون صدا خفه کن را شنیده باشید ، پی می برید که یک صدا خفه کن تا چه حد روی صدا تاثیر گذار است . صدا خفه کن متشکل از تعدادی مجرای ساده با سوراخ هایی می باشد. مجرا و محفظه ها به خوبی یک ساز موسیقی کوک شده اند و می توانند امواج صدای تولید شده توسط موتور را طوری بازتاب کنند که تاحدی یکدیگر را خنثی نمایند . گازهای اگزوز و امواج صدا از مجرای مرکزی وارد شده و به دیواره انتهایی برخورد می کند و از سوراخ ها به قسمت اصلی صدا خفه کن بر می گردند سپس از بین سورا خ ها وارد لوله دیگر شده و از آن خارج می شوند. محفظه تشدید کننده با یک سوراخ به محفظه اول متصل شده است، محفظه تشدید کننده دارای حجم مشخص و طول معینی می باشد تا صداهایی با بسامد مشخص را خنثی نماید .  در زندگی هوشمند امروزی با پیشرفت تکنولوژی شاهد بروز شدن تمامی چیز های دور و برمان هستیم ، با تولید خودرو های هیبریدی یا برقی دیگر نگران آلودگی هوا نخواهیم بود و این انرژی پاک رفته رفته جایگاه سوخت های فسیلی را گرفته و در نتیجه هوایی پاک تر و اکوسیستم سالمی داریم .

برچسب ها :