ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
معرفی موتور TU5
نویسنده : Sadeghhaghighat

معرفی موتور TU5

شرکت ایرانی ایران خودرو هر ساله در صدد پیشرفت محصولات خود می باشد که بیشتر سعی می کند با پیشرفته تر شدن خط تولید محصولات خود را نیز هم کم اصطحلاک تر و هم به صرفه تر بدست مشتریان برساند . بصورت واضح این امر قابل مشاهده است ، مهم ترین بخش خودرو قسمت فنی و پیشرانه آن است که اگر این موضوع تاییدیه خود را در تضمین کند به بخش ظاهری و آپشن ها و دیگر بخش ها می پردازد .

 

افرادی که بیشتر با خودرو سر و کار دارند با نام موتور TU5 آشنایی دارند و حتی برای یکبار هم که شده اسم این پیشرانه به گوششان خورده ، این موتور توسط شرکت خودروسازی ایرانخودرو در خانواده تولیدی پژو مورد استفاده قرار گرفته است . در ابتدا این موتور با خانواده 206 به ایرانیان معرفی شد که بعدها در دیگر محصولات ایرانخودرو نیز مورد استفاده قرار گرفت . از نکات مثبت قابل ذکر براي این موتور میتوان به صداي کم ، قدرت مناسب ، استاندارد آلایندگی بالا ، شتاب بالا و قیمت رقابتی اشاره کرد . بعد از استقبال از این موتور مدرن ، شرکت ایرانخودرو با سرمایه گذاري مناسب این موتور را بومی کرد و در خودرو هاي 405 ، پارس ، رانا ، 206 اس دی ( صندوقدار) و نوع صادراتی سمند LX بکار برد .

 

استفاده از این موتور در محصولات ایرانخودرو با حرف و حدیث هاي فراوانی همراه بود اکثر افراد این موتور را مربوط به خودروي 206 میدانستند و استفاده در دیگر محصولات را اشتباه ایرانخودرو به حساب می آورند . حال آنکه با نگاه به خودرو سازان بزرگ دنیا میبینیم که آنها نیز یک موتور موفق را در مدل هاي مختلف خودرو استفاده میکنند . موتور TU5 در محصولات مختلف ایرانخودرو با جعبه دنده هاي مختلفی به کار برده شده است. جعبه دنده از نوع MA در خودرو 206 و جعبه دنده BE در 405 ، پارس و رانا استفاده میشود همین موضوع باعث اختلاف در حس رانندگی با این خودرو ها میشود زیرا ضرایب دنده ها در این دونوع جعبه دنده مختلف است همچنین نوع ECU نوع دریچه گاز و نسخه نرم افزار ECU نیز بی تاثیر نیست به طوري که حتی باعث تفاوت در مدل هاي مختلف خودرو 206 شده است .

 

مشخصات پیشرانه TU5  

- حجم موتور : 1587 سی سی

- تعداد سیلندر: 4

- نسبت تراکم : 10.5

- قدرت موتور : 110 اسب بخار در 5800 دور

- حداکثر گشتاور : 142 نیوتن متر در 4000 دور

- سیستم انژکتوری چند نقطه ای با پاشش الکترونیکی

- نوع سوخت : بنزین با اکتان 95

- تعداد سوپاپ : 16

- سیستم احتراق داخلی

- حداکثر سرعت : 190 کیلومتر بر ساعت

- شتاب صفر تا صد : 11 ثانیه در خودرو پژو 206 با وزن 2504 کیلوگرم

 

 موتور TU5 به عقیده بسیاری ماندگارترین و بهترین موتور 16 سوپاپ مدرن در بین محصولات ایران خودرو در طول سالیان اخیر است . این موتور بسیار با دوام و کم استهلاک و همچنین کم مصرف ، نرم و پر شتاب است . و اکنون این موتور بر روی 206 گرفته تا 405 و پارس و رانا و حتی سمند ، نصب شده ، اما قابلیتی که بر روی اتاق 206 از خود نشان می دهید ، نشان دهنده عملکرد واقعی این موتور است .

برچسب ها :