ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
مزیت و معایب سوخت CNG
نویسنده : Sadeghhaghighat

مزیت و معایب سوخت CNG

با زندگی پر مشغله امروزی و ازدیاد جمعیت مشکلات متعدی گریبان گیر ما است یکی از مهم ترین مسئله ای که سلامتی ما را با آن درگیر می کند آلودگی هواست ، آلودگی هوا آسیب های زیان آوری را به محیط زندگی ما و از همه مهم تر به خود ما وارد می آورد . در شهر های پر جمعیت مانند تهران تردد های بسیاری در طول روز با وسایل نقلیه صورت می پذیرد و علاوه بر وسایل نقلیه کارخانجات نیز در این قضیه دست دارند و همه و همه دست به دست هم می دهند تا ضرر های زیادی را بر جای گذارند . شرکت های خودرو سازی برای کاهش این مشکل ، دوگانه سوز کردن خودرو ها را جایگزین سوخت بنزینی کرده اند و تا حدی موفق بوده اند .

 

سوخت CNG یا دوگانه سوز مزیت ها و معایب هایی را نیز دارد که در اینجا کمی با تفاوت ها آشنا می شویم ، گاز طبیعی سوختی با احتراق بهینه ، پاکیزه و تمیز است که موجب افزایش عمر موتور و کاهش تعمیرات آن می گردد . تعویض شمع در موتور های بنزینی تا 32000 کیلومتر و در گاز سوز تا 120000 کیلومتر دوام دارد . این سوخت قابل انتقال و مکش از مخزن اتومبیل نمی باشد و احتمال سرقت سوخت کاهش می یابد . کما اینکه در صورت بالا رفتن قیمت سوخت معضل سرقت سوخت نیز اضافه می گردد و همچنین زمان سوخت گیری سریع بین 5 تا 6 دقیقه و آهسته آن 5 تا 8 ساعت زمان می برد .

 

از نظر ایمنی ، گاز طبیعی ایمن تر است زیرا گاز طبیعی بر خلاف بنزین در زمان وقوع حوادث و تصادفات در هوا نشر و پراکنده می گردد . اما حوضچه های بنزین بر روی زمین ایجاد خطر آتش سوزی می کنند . از طرفی کپسولهای ذخیره گاز مورد استفاده بسیار مستحکمتر از تانکهای سوخت بنزینی می باشند . طراحی این كپسولها منوط به اجرای شدیدترین آزمونهای ایمنی نظیر حرارت وفشارهای بسیار زیاد ، تیر اندازی وبرخوردهای شدید است . موتورهای گاز سوز كه از عملكرد بنزینی تبدیل به موتورگاز سوز شده اند دارای اگزوزهائی با درجه حرارت بیشتر می باشند . (موتور آنها داغ تر از موتورهای یگانه سوز بنزینی است ) .

 

در موتورهای بنزینی ، تأخیر بنزین تأثیر خنك كننده ای در سیستم مكش سوخت و سیلندرها دارد. این امر در مورد گاز اتفاق نمی افتد. از طرفی یك مخلوط گازی تمایل به احتراق آهسته تری نسبت به بنزین دارد وممكن است به هنگام عبور و خروج از سوپاپها باز هم در حال سوختن باشد . نخستین علت كاركرد موتور در شرایط جوی با درجه حرارت بالا می باشد. علل دیگر عبارتند از : زمان بندی نادرست احتراق، تغییرات آنالیز وتركیب شیمیائی گاز ، لذا در خودروهای گاز سوز كه گاز طبیعی با درصد بالای متان مقاومت بسیار خوبی در مقابل كوبش موتور دارد .

برچسب ها :