ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
همه چیز درباره ضد یخ
نویسنده : Melika Piri

همه چیز درباره ضد یخ

 

با شروع فصل سرما برای افرادی که صاحب خودرو هستند نگرانی هایی از قبیل یخ زدن آب رادیاتور و مشکلاتی نظیر آن به وجود می آید که باید برای آن چاره ای بی اندیشند.ضد یخ از آن جمله سیالات بسیار پر کاربرد و با اهمیت میباشد که باید به آن مخصوصا در فصل سرما توجه کرد و راه حلی برای یخ زدن آب رادیاتور میباشد و رانندگان باید در بازید دوره ای و تعویض به موقع آن اقدام کنند. ضد‌ یخ محلولی است که با اندازه مشخصی با آب رادیاتور مخلوط میشود و از یخ زدن آب رادیاتور در فصل سرما و از جوش آوردن زود هنگام در فصل گرما جلوگیری میکند. برای خرید ضد یخ میتوانید به فروشگاه ها و سایت های معتبر مراجعه کنید.

ضد یخ 

انواع ضد یخ ها

ضد یخ ها به طور کلی به دو دسته تقسیم میشوند:

1. ضد یخ پایه روغنی

ضد یخ پایه روغنی یا ضد یخ معدنی جز متداول ترین ضد یخ ها میباشد که در شرکت های مختلفی با تنوع و کیفیت وقیمت های مختلفی تولید و عرضه میشود. اگر شما صاحب خودرو قدیمی هستید و جنس رادیاتور خودرو شما اگر از مس یا برنج باشد ضد یخ پایه روغنی بهترین گزینه برای شما میباشد و درصورت استفاده از این ضد یخ تا 24 ماه نیازی به ضد یخ نخواهید داشت. ضد یخ های روغنی موتور را کنترل میکنند تا خودرو به وسیله آن خنک شود تا از گرمای بیش از حد خودرو جلو گیری کند.اگر موتور خودرو شما بیش از حد داغ شود باعث خرابی واشر و سیلندر نیز میشود و ضد یخ های روغنی نیز میتوانند این امر را کنترل کنند و در حال حاضر ضد یخ روغنی جز مرسوم ترین ضد یخ ها میباشد.

2. ضد یخ پایه الکلی

از این نوع ضد یخ ها برای رادیاتور استفاده میشود . ضد یخ پایه آلی از مواد آلی تهیه می شوند.ماندگاری این نوع ضد یخ ها تا 36 ماه است ونکته قابل توجه این است که به هیچ عنوان نباید آن را به ضد یخ قبلی اضافه کرد در این صورت باید به صورت کامل رادیاتور را بشویید و لازم به ذکر است که برای قطعات گوناگون موتور سازگاری دارد و باید به این نکته توجه کنیم که استفاده بیش از حد ضد یخ الکلی باعث میشود قطعات موتور دچار خوردگی شود و باعث از بین رفتن بدنه شود.

ضد یخ

در چه زمانی باید ضد یخ را عوض کنیم؟!

در مجموع ضد یخ های معدنی عمر کوتاه تری نسبت به ضد یخ های آلی دارند و باید آنها را تند به تند عوض کرد. زمان عوض کردن ضد یخ های معدنی حدود یک سال و ضد یخ های آلی نزدیک به سه سال میباشد.

 

هنگام خرید ضد یخ به چه عواملی باید توجه کنیم؟

 

1 – انتخاب ضد یخ مناسب

همانطور که در قسمت های قبل گفته شد دو نوع ضد یخ داریم یعنی آلی و معدنی.انتخاب بین این دو نوع ضد یخ بستگی به نوع خودرو شما و هزینه تعیین شده برای پرداخت ضد یخ میباشد. ضد یخ آلی با وجود ترکیباتی که دارا میباشد طول عمر بیشتری دارد و همانطور که در بالا گفته شد طول عمر ضد یخ معدنی کمتر از ضد یخ آلی میباشد و قیمت آنها نیز کمتر است.و اگر انتخاب دقیق تری میخواهید باید به دفترچه راهنمای خودرو خود مراجعه نمایید.

2 – قیمت

قیمت مایع رادیاتور با توجه به حجمی که شامل آن میباشد و باتوجه به شرکت سازنده ای که آن را تولید کرده که آیا محصول داخلی است یا خارجی در قیمت تاثیر بسزایی دارد به عنوان مثال ضد یخ خارجی با یک مشخصات ثابت به قیمت 300 الی 400 هزار تومان به فروش میرسد اما همین مدل اما با مدل داخلی قیمتی حدود 65 هزار تومان دارد.

3 – غلظت

غلظت ضد یخ اهمیت به سزایی دارد و استفاده کمتر از آن باعث از بین رفتن قطعات و ضعیف شدن عملکرد ضد یخ میشود و به این نکته باید توجه کنیم که غلظت بیشتر از اندازه ضد یخ باعث آسیب هایی برخودرو میشود همانند نابود شدن قطعاتی از خودرو همانند واتر پمپ میشود.

ضد یخ

اگر از ضد یخ استفاده نکنیم چه میشود؟

اگر ماشین در مکانی به شدت سرد یعنی زیر صفر درجه  قرار بگیرد باعث میشود مایع خنک کننده ماشین یخ بزند و یخ زدن مایع خنک کننده عواقب بدی به دنبال دارد همانند خراب شدن شبکه های موتور و مشکلات بسیار دیگری که شمارا واردار به پرداخت هزینه های زیادی میکند پس بهتر است همیشه برای وسیله نقلیه خود از ضد یخ استفاده کنید تا مشکلی برای وسیله نقلیه خود پیش نیاید.