ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
آنچه که در مورد ترمز دستی ها نمیدانید!
نویسنده : Melika Piri

آنچه که در مورد ترمز دستی ها نمیدانید!

 

وقتی ما سوار بر خودروای میشویم که از ایمن بودن آن خودرو خیالمان راحت باشد و اطمینان داشته باشیم که حین سوارشدن در خودرو مشکلی برای‌ ما پیش نمی‌آید. ترمزدستی یکی از مهم‌ترین اجزای‌ ایمنی در خودرو میباشد که در خودروهای معمولی به شکل اهرم تعبیه شده است و در خودروهایی که مدل بالاتری دارند به شکل دکمه جایگذاری شده که با فشار دادن یک دکمه فعال میشود. .کی از مهم‌ترین نقش های ترمزدستی,ساکن کردن خودرو میباشد . با ما در این مقاله همراه باشید تا با انواع ترمزدستی ها آشنا شویم 

ترمز دستی

وظیفه ترمزدستی چیست و چگونه عمل میکند؟

همانطور که در مطالب بالاتر گفته شد,ترمزدستی یک سیستم ایمنی برای خودرو میباشد که وظیفه آن ساکن کردن خودرو میباشد . معمولا ترمزدستی اکثرا در سطوح شیب دار استفاده میشود و نحوه استفاده آن به این شکل می باشد که راننده ترمز دستی را فعال کرده و پای خود را از پدال‌ ترمز برمیدارد و خودرو ثابت و بدون‌حرکت میماند. به ترمزدستی‌, ترمز پارک نیز میگویند چون هنگامی که ما میخواهیم خودرو خود را پارک کنیم, برای حرکت نکردن خودرو بعد از پارک از ترمزدستی استفاده میکنیم و برای همین امر نام دیگر آن ترمزپارک میباشد . همچنین نمیتوان از ترمز دستی به عنوان ترمزمعمولی استفاده کرد چرا که ترمز دستی عملکردی ضعیف‌ تر نسبت به پدال ترمز دارد . اغلب ترمز دستی برای هنگامی که پدال ترمزعملکرد درستی از خود نشان نمیدهد به کار میرود .  

 

نحوه عملکرد ترمزدستی در خودرو به چه صورت میباشد؟

مکان قرار گیری ترمز دستی اهرمی در خودرو, در سمت راست راننده در کنار صندلی میباشد و مکان ترمز دستی دکمه ای , در کنار دنده قرار دارد که به شکل دکمه تعبیه شده است . اگر به ترمز دستی خودرو خود دقت کرده باشید بالای اهرم ترمز دستی یک ضامنی جایگذاری شده است و هنگامی که شما قصد دارید از ترمزدستی استفاده کنید باید آن ضامن را فشار دهید و پس از رها کردن ضامن و ترمز دستی ماشین به حالت سکون درمی آید . اگر چنانچه هنگامی که شما از اهرم ترمز دستی استفاده کنید ولی ضامن بالای ترمز دستی را فشار ندهید باعث استهلاک در لنت ها میشود و ترمز دستی معمولا فقط میتواند چرخ های عقب خودرو را به حالت سکون در بیاورند اما ترمز پایی یا پدال ترمز بر همه چرخ های خودرو تسلط دارد وهنگامی که آن را با پای خود می‌فشارید هر چهار تا چرخ خودرو ثابت میمانند و حرکتی نمیکنند . برای این که نیرو قابلیت انتقال در ترمز دستی را داشته باشد از سیم های فلزی برای انتقال نیرو استفاده میشود, اما در ترمز پایی به این شکل نیست و از روغن‌ترمز برای انتقال نیرو,استفاده میشود .

ترمز دستی مکانیکی

انواع ترمز دستی

ترمز دستی ها به طور کل به دو دسته مکانیکی (اهرمی) والکترونیکی (دکمه ای) تقسیم میشوند که این دو نوع از ترمز دستی هر کدام دارای خصوصیات و مزایا و معایب خاص خودشان هستند که در ادامه به آنها خواهیم پرداخت .

 

ترمز دستی مکانیکی (اهرمی)

ترمزدستی مکانیکی معمولا بیشتر در ماشین های معمولی و ماشین های که نسبتا قدیمی هستند دیده میشود که در کنار صندلی راننده یا به شکل پدال پایی جایگذاری و تعبیه شده است . نوع استفاده ترمزدستی اهرمی به این شکل میباشد که هنگامی که بخواهید ماشین را به حالت ثابت نگه دارید باید آن اهرمی که در کنار صندلی راننده نصب شده را به سمت بالا بکشید و هنگامی که به آخرین درجه رسید آن را رها کنید و در این حالت خودرو در حالت ثابت قرار میگیرد و اگر خواستید خودرو را رها کنید کافی است ضامنی که در بالای ترمز دستی قرار دارد را بفشارید و سپس اهرم را به سمت پایین هل دهید .

ترمز دستی اهرمی

انواع ترمزدستی اهرمی

 

1 . تک سیم

 به طور کلی ترمزدستی اهرمی به دو دسته تک سیم و دوسیم تقسیم میشود که در نوع تک سیم  به این شکل میباشد که یک سیم اولیه به به اهرم ترمز دستی وصل است و این کابل به قطعه ای همانند حرف T انگلیسی میرسد. قطعه T شکل عملکرد لولایی دارد ,به همرا دو سیم به چرخ های دو سمت کشکک بر روی آنها مربوط میشوند و سپس با این ترتیب هنگام کشیدن اهرم ترمز دستی با کمک سیم ها چرخ‌های خودرو متوقف میشوند و سپس خودرو حالت سکون پیدا میکند .

2 . دو سیم

دراین مدل ترمز دستی های دو سیم , به این شکل است که اهرم به دو سیم مجزا وصل شده است که این سیم ها به طور مستقیم به سمت لنت ها میروند و ارتباط لنت و ترمز را با هم برقرار میکنند و سپس  با کشیده شدن اهرم این دوسیم ها به صورت همزمان کشیده میشوند و سپس در این امر چرخ‌ها و لنت را با هم متوقف میکنند .

 

مزایا ترمز دستی مکانیکی

1 . اکثرا ترمزدستی های مکانیکی را میتوان راحت و بی هیچ دردسری تعمیر کرد.

2 . این قطعه هزینه کمی برای سرویس خود دارد.

3 . اغلب قیمت لوازم یدکی آنها پایین میباشد.

 

معایب ترمز دستی مکانیکی

1 . این ترمز دستی ها برای استفاده نیاز به نیروی انسانی نسبتا زیادی را دارند و این برای راننده دشوار میباشد.

2 . استهلاک قطعات بالا میباشد.

3 . اشغال فضای کابین.

ترمز دستی دکمه ای

 ترمز دستی الکترونیکی (دکمه ای)

ترمز دستی های الکترونیکی  به نام EPB نیز نامیده میشوند و به منظور کیفیت بالا در ترمز دستی ساخته شده است . در واقع این نوع ترمز دستی نسخه ارتقا یافته ترمز دستی معمولی میباشد که به صورت پدالی و دکمه ای ساخته شده است که هرکدام با توجه به مدلشان عملکردی متفاوت و مجزا نسبت به هم دارند و این نوع ترمز دستی در کنار دنده جای گذاری شده است و به این صورت میباشد که , با فشردن یک دکمه این ترمزدستی فعال یا غیرفعال میشود و همچنین توسط یک چیپ الکترونیکی کنترل میشود .

 

مزایای ترمز دستی الکترونیکی

1 . باعث کاهش استهلاک در لنت های خودرو میشود.

2 . باعث میشود وزن خودرو کاهش بیابد.

3 . به نیروی انسانی زیادی نیازی ندارد و این امر باعث راحتی راننده میشود.

4 . فضای کمتری را میگیرد.

 

معایب ترمز دستی های الکترونیکی

1 . اکثرا قطعات ترمزدستی الکترونیکی نسبت به ترمز دستی مکانیکی بالاتر و پر هزینه تر میباشد.

2 . به شکل سختی تعمیر میشوند و برای تعمیر این قطعه باید مبلغ قابل توجهی را پرداخت کنید.

 ترمز دستی الکترونیکی

مطلب آخر

همانطور که در اوایل مقاله گفته شد,ترمز دستی یکی از اجزای مهم در قسمت ایمنی خودرو به شمار میرود برای همین خودروسازان چراغ های هشداری که به سنسور های لنت متصل هستند را در خودرو قرار داده اند  که هروقت چراغ هشدار روشن شد باید اقدام به تعویض لنت ها و سیستم ترمزدستی کنیم تا مشکلی پیش نیاید.