ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
به چه علت باتری خودرو منفجر میشود؟
نویسنده : Melika Piri

به چه علت باتری خودرو منفجر میشود؟

 

 

یکی از خطرناک ترین اتفاقاتی که میتواند برای خودرو رخ دهد ترکیدن یا انفجار باتری در خودرو است که بسیار خطرناک میباشد, هنگامی که باتری خودرو میترکد نه تنها به خودرو آسیب بسیار زیاد و بدی وارد میکند همچنین باعث میشود هرکسی یا چیزی که در نزدیکی خودرو قرار دارد مورد آسیب قرار بگیرد. اغلب وقتی که باتری ماشین بترکد باعث زیان های بسیاری برای این عضو حیاتی خودرو وارد میشود برای مثال خودرو روشن نمیشود و قابل حرکت نمیباشد . گاهی هم عدم رسیدگی باعث ترکیدن باتری خودروها میشود. در این مقاله با ما همراه باشید تا دلایل ترکیدن باتری خودرو را بازگو کنیم و علاوه بر آن از راه هایی که باعث جلوگیری از این انفجار میشوند را بازگو کنیم.

 انفجار باتری در خودرو

علت ترکیدن باتری خودرو چیست؟

گاهی یک جرقه کوچک باعث ترکیدن باتری میشود به این صورت که گاز هیدروژن که برای شارژ شدن وارد باتری میشود در داخل محوظه جمع میشود و همانطور که گفته شد با یک جرقه میتواند موجب ترکیدن باتری خودرو شود. در ادامه به دلایل اصلی ترکیدن باتری خودرو میپردازیم.

1 . شارژ بیش از حد باتری خودرو

یکی از علت های شایع درترکیدن باتری خودرو ,این امر میباشد که باتری خودرو بیش از حد مجاز شارژ شده که این عمل به وسیله شارژر یا دینام صورت میگیرد و همچنین باعث اسید میشود و پس از آن هنگامی که اسید جوش آمد , بخار اسیدی تشکیل میشود که این نوع بخار باعث ایجاد انفجار در باتری خودرو میشود و برای این که این اتفاق برای باتری خودروی شما پیش نیاید پیشنهاد ما این میباشد که همیشه به سطح ولتاژ شارژ نگهداری باتری خودروی خود دقت کنید و امر مهم دیگری که حتما باید به آن دقت کنید این امر میباشد که حتما تنظیمات محدود کردن جریان شارژ باتری را طبق مشخصات باتری خودرویتان انجام دهید.

2 . نامرغوب بودن باتری خودرو

هنگامی شما قصد دارید باتری خودروی خود را عوض کنید باید به نکاتی  که در مقاله های قبلی راجب باتری های خودرو توضیحاتی بیان شده است, توجه کنید  و سپس باید حتما دقت کنید که باتری ای که خریداری میکنید باتری اصل باشد و تقلب و فیک نباشد. در برخی از خودرو تنها علت ترکیدن باتری خودرو, استفاده از باتری نامرغوب میباشد و باتری قسمتی از خودرو میباشد که اگر باتری که مناسب خودروی شما باشد و قیمت آن باتری بالا باشد باید حتما آن باتری که مناسب خودروی شماست خریداری شود و شما حتی اگر پول زیادی برای خرید باتری خرج کنید ولی کاری که میکنید مقرون به صرفه میباشد و به دلیل مرغوب بودن باتری , خودروی شما آسیب نمیبیند و حتی باعث میشود شما امنیت جانی بیشتری در داخل خودرویتان داشته باشید .

3 . مسدود شدن دریچه ها و بخار اسیدی در داخل باتری

در تمام باتری های اسیدی دریچه هایی تعبیه شده که وظیفه آنها اطمینان برای خروج بخار اسیدی میباشد و اگر به هر دلیلی بخار اسیدی از آن خارج شد مانع رسیدن بخار اسدی به باتری خودرو میشود و اگر این دریچه ها به هر دلیلی مسدود شوند این بخارهای اسیدی به باتری میرسند و باتری برای انفجار و ترکیدن آماده میباشد.

4 . بی توجهی به باتری و اصول سرویس و نگهداری از آن

سرویس باتری و شارژ باتر خودرو یکی از کارهای مهمی میباشد که باید حتما به آن رسیدگی شود و در دوره ای مشخص آن را بازرسی کرد و این عمل برای باتری هایی که سیلد نیستند و نیاز به چک کردن و نگهداری بیشترهم دارند .

5 . تمام شدن عمر مفید باتری

گاهی دلیل انفجار باتری خودرو , پایان عمر باتری میباشد به این شکل که هنگامی که عمر مفید یک باتری پایان میرسد به صورت خودکار درون باتری خودرو اختلالاتی به وجود میاید که ممکن است با یک جرقه باعث انفجار خودرو شود و همچنین اگر باتری خودرو کهنه باشد صفحات آن تغییر شکل میدهند و تاب برمیدارند و همه این ها کنار هم باعث میشود صفحات کنار هم قرار بگیرد و مقدمه ای برای انفجار باتری خودرو باشد.

6 . گرمای هوا

هوای گرم میتواند یکی از دلایلی برای ترکیدن باتری باشد به این دلیل که در صورت عادی شارژ باتری هیدروژن تولید میکند و گرما سبب میشود تا هیدروژن بیشتری تولید شود و اگر جرقه ای در اطراف آن صورت گیرد باتری خودرو منفجر میشود و علاوه بر آن خود باتری خودرو منبع جرقه میباشد و این امرمیتوان سبب شود تا باتری بترکد و از بین برود.

7 . جرقه های موجود در درون و بیرون خودرو

همیشه دلیل ترکیدن باتری خودرو خراب بودن یا دلایلی همچون مسدود شدن دریچه ها نمیباشد و ممکن است با خطاهای سهوی باتری خودرو منفجر شوند و ممکن است با جرقه ای در اطراف و نزدیکی ماشین گاز نیتروژن موجود منفجر شود یا حتی دلایلی مانند روشن بودن سیگار به وجود می آید و باعث ترکیدن باتری خودرو میشود .

باتری خودرو

چگونه از ترکیدن باتری خودرو جلوگیری کنیم؟

یکی از راه هایی که از ترکیدن باتری خودرو جلوگیری میکند بررسی و بازدید دوره ای و سرویس خودرو میباشد , با این کار  شما هر بار از سلامت خودرو و باتری خودرویتان میتوانید مطلع شوید و اگر مشکلی پیش آمد در همان موقع میتوانید به آن رسیدگی کنید و این بازدید و سرویس دوره ای میتواند احتمال انفجار باتری را بسیار کاهش دهد.

 

مطلب آخر

در مطالب بالا دلایلی که باعث انفجار خودرو میشد گفته شد و متوجه این امر شدید که انفجار باتری عملی بسیار خطرناک میباشد و ممکن است به هرکسی که در اطراف خودرو باشد آسیب بسیاری برساند و این امر در خودروهایی که از باتری های سربی استفاده میکنند کمتر میباشد برای همین به باتر خودروی خود توجه کنید و سرویس ها و بازید های دوره ای را فراموش نکنید تا مشکلی برای خودروی شما به وجود نیاید.