ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم
نویسنده : Melika Piri

زمان مناسب برای تعویض تسمه تایم

 

 

برخی از قطعات خودرو شاید در نگاه اول مهم به نظر نیایند ولی ممکن است که بدون آن موتور خودرو نتواند کار کند و عملکرد درستی از خود نتواند نشان دهد, تسمه تایم خودرو نیز یکی ازآن قطعه های که در نگاه اول بی اهمیت کوچک ولی است اما پر کاربرد میباشد که وجود آن به شدت برای موتورخودرو لازم است . در مقالات قبل به این امر اشاره کردیم که برخی از قطعات خودرو مصرفی هستند و پس از مدتی عمر آن ها به پایان میرسد , اما در تسمه تایم کمی متفاوت تر میباشد چرا که باید بسیار مواظب باشید که آسیبی به تسمه تایم خودرویتان وارد نشود زیرا خراب شدن تسمه تایم موتور خودرویتان باعث میشود شما برای جبران پارگی تسمه تایم خودرویتان , هزینه سنگینی را محتمل شوید. با ما در این مقاله همرا باشید.

 

تسمه تایم خودرو چیست؟

تسمه تایم خودرو

همانطور که در مطالب بالاتر اشاره شد تسمه تایم در خودرو نقش بسیارمهم و اساسی در خودرو و مهم تر از آن در موتور خودرو دارد . تسمه تایم قطعه ای لاستیکی میباشد که بر روی آن دندانه هایی تعبیه شده که بر روی پولی های میل سوپاپ و میل لنگ قرار میگیرد و همچنین اندازه این دندانه ها به نوع خودروی شما بستگی دارد و نکته دیگر این میباشد که زمان تعویض تسمه تایم , به مدل خودروی شما بستگی دارد و با توجه به مدل خودرویتان باید اقدام به تعویض تسمه تایم خودرویتان کنید. مهم ترین وظیفه ای که تسمه تایم خودرو بر دوش دارد این امر میباشد که دو بخش مهم خودرو را که نام آنها پولی میل لنگ و همچنین میل سوپاپ میباشد , متصل کند . این نکته را در نظر داشته باشید که اگر آسیبی به تسمه تایم وارد شود یا وجود نداشته باشد و یا همچنین خراب باشد موتور کار نمیکند و در صورت کار نکردن موتور خودرو , خودرو قادر به روشن شدن نیست و در نتیجه خودرو حرکت نخواهد کرد.

 

انواع مدل تسمه تایم در خودرو

به طور کل دو نوع تسمه تایم وجود دارد که این که از کدام باید برای خودرویتان استفاده کنید , به نوع خودرویتان بستگی دارد. با ما همرا باشید تا به این دو نوع تسمه تایم بپردازیم.

1 . زنجیر تایم

همانطور که در کمی قبل گفته شد استفاده از زنجیر تایم یا تسمه تایم که دو نوع از تسمه تایم خودرو است که وابسته به نوع خودروی شما میباشد اما اگر شما با توجه به مدل خودرویتان از زنجیر تایم استفاده میکنید , لازم به ذکر است که زنجیر تایم عمر بالایی دارد و میتوان گفت عمر زنجیر تایم بسیار بالا میباشد و عمری مشابه به موتور خودرو دارد . همچنین جنس زنجیر تایم از فلز میباشد و برای این که جنس آن از فلز میباشد نیاز به روغن دارد . روغنی که برای زنجیر تایم استفاده میشود همان روغنی میباشد که برای موتور خودرویتان استفاده میشود, برای همین در خرید روغن موتور خودرویتان دقت کنید زیرا روغن موتور نقش به سزایی در عملکرد بهتر این قطعه دارد. نکته دیگری که از این قطعه وجود دارد این  امر میباشد که محل قرار گیری زنجیر تایم  خارج  از پیشرانه میباشد و همانند تسمه تایم در داخل پیشرانه قرار نمیگیرد.

2 . تسمه تایم

اگر نوع خودروی شما به نوعی است که باید از تسمه تایم استفاده کنید, لازم به دکر است که جنس این تسمه تایم از پلاستیک میباشد و باید مواظب باشید که آسیبی به تسمه تایم خودرویتان وارد نشود و حتما این امر را در نظر داشته باشید که تسمه تایمی که در خودرو از آن استفاده میکنید حتما جنس خوبی داشته باشد زیرا با کیفیت بودن تسمه تایم در کیفیت رانندگی تاثیر به سزایی دارد. نکته دیگر درباره تسمه تایم این میباشد که و در اوایل مقاله به آن  اشاره شد تسمه تایم از جنس پلاستیک میباشد و جنسی مستحکم دارد و همچنین در پیشرانه قرار گرفته است.

 

علت خرابی تسمه تایم خودرو

علت خراب شدن تسمه تایم چیست؟

برای خراب شدن تسمه تایم دلایل زیادی وجود دارد که میتواند به تسمه تایم خودرویتان آسیب جدی وارد کند و شمارا به هزینه بی اندازد. در ادامه با ما همراه باشید تا متوجه شویم علت خرابی تسمه تایم چیست.

 1 - یکی از دلایل اصلی که باعث خرابی تسمه تایم میشود, این امر میباشد که هرزگرد ها و تسمه تایم تنظیم نیست . تنظیم نبودن به این معنا  است که دندانه ها بر جای درستی قرار نگرفته اند و این عمل باعث منجر به پارگی, کشیده شدن , ترک خوردن و همچنین از جا در رفتن تسمه تایم میشود.

 

2 – یکی دیگر از دلایل پارگی تسمه تایم , استفاده از روغن موتور و ضد یخ و باقی سیالات میباشد که موجب پارگی تسمه تایم میشود.

 

3 – هنگامی که بر روی تسمه تایم و دندانه ها و سایر قطعات اثری از ذرات آلودگی وجود داشته باشد باعث میشود آنها زودتر پوسیده و خراب شوند.

 

4 – یکی از اصلی ترین دلایل پارگی یا خرابی تسمه تایم , قرقره ها میباشند به صورتی که اگر ساییده شده باشند یا آسیب دیده و خورده شده باشند , باعث پارگی تسمه تایم میشود.

 

بهترین زمان برای تعویض تسمه تایم

توجه داشته باشید که یکی از اصلی ترین قطعات برای موتور خودرو میباشد که همانطور که گفته شد بروز مشکل در آن به معنای کار نکردن خودرو میباشد و علاوه بر مشکلات بسیاری که برای خودرو به وجود می آورد , همانطور که گفته شد هزینه زیادی برای درست کردن این مشکل بر روی دوش شما قرار میدهد.یکی از آسیب هایی که خرابی تسمه تایم میتواند به خودرو بزند ,خرابی سوپاپ میباشد که یی از قطعات مهم در خودرو میباشد و خراب شدن آن باعث میشود خودرو عملکرد درستی نداشته باشد. نحوه رانندگی و نگهداری شما از با سالم ماندن تسمه تایم خودروی شما ارتباط مستقیمی دارد و همچنین زمان تعویض تسمه تایم خودرویتان همانطور که اشاره شد , به نوع خودرویتان بستگی دارد برای مثال برخی خودروهارا باید بین 60 هزار کیلومتر تا 70 هزار کیلومتر تعویض کرد و برای برخی دیگر از خودروها این کیلومتر به 40 تا 60 کیلومتر میرسد.

 

علائم خرابی تسمه تایم

علائم خرابی تسمه تایک

در برخی مواقع خودرو با علائم هایی که از خود نشان میدهد به شما هشدار میدهد که زمان تعویض تسمه تایم رسیده و این علائم به شرح زیر میباشد:

1 . در مقاله ای با عنوان 8 دلیل استارت نخوردن خودرو اشاره نموده ایم که یکی از دلایل اصلی استارت نخوردن خودرو, خرابی تسمه تایم میباشد که موجب استارت نخوردن و در نهایت روشن نشدن خودرو میشود.

2 . یکی دیگر از علائمی که نشان میدهد زمان تعویض تسمه تایم فرارسیده , دود اگزوز میباشد. اگر متوجه شدید دود اگزوز به صورت غیر طبیعی میباشد ممکن است پیشرانه فشار زیادی به خودرو وارد کرده باشد و همین امر سبب خارج شدن دود زیاد و غیرطبیعی از اگزوز میباشد.

3 . اگز در حین رانندگی متوجه شدید که دور موتور خودرویتان بین 2 تا 4 هزار رسیده باید سریعا تسمه تایم خودروتان را چک کنید زیرا ممکن است تسمه تایم خودرویتان شل شده باشد .