ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علائم خرابی انژکتور چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علائم خرابی انژکتور چیست؟

 

یکی از مهم ترین قطعه های موجود در خودرو , انژکتور میباشد که نقشی بسیار مهم و حیاتی ای را در سیستم سوخت رسانی خودرو ایفا میکند و در اصل پاشش سوخت برعهده انژکتورخودرو میباشد و همچنین دیگر مسئولیت این قطعه ,به حرکت در آوردن خودرو میباشد که این دو مسئولیت , مشخص کننده اهمیت این قطعه میباشند و در صورت ایجاد خللی در این قطعه مهم , ممکن است خودرو روشن نشود و یا حتی دچار ریپ زدن شود که نتیجه این امر متوقف شدن خودرو و خاموش شدن خودرو میباشد. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر با این قطعه مهم آشنا شویم.

 انژکتور چیست؟

انژکتور خودرو چیست؟

همانطور که مطالعه نمودید , انژکتور قطعه ای بسیار مهم در خودرو میباشد که محل قرار گیری آن بر روی ورودی سیلندر میباشد که وظیفه اصلی آن , پاشش سوخت میباشد که با این پاشش , فرایند احتراق در خودرو صورت میگیرد و تبدیل به انرژی میشود و در نتیجه موجب حرکت کردن خودرو میشود در واقع میتوان به حرکت در آوردن خودرو را نیز به وظایفی که انژکتور بر عهده دارد , اضافه کرد و همچنین لازم به ذکر است که انژکتور رابطه مستقیمی با کامپیوتر خودرو یا همان ECU دارد که کنترل انژکتور از طریق کامپیوتر خودرو صورت میگیرد و اگر پاشش سوخت بیشتر از حد معمول بود و از حد استاندارد خود گذشت یا بلعکس , یعنی کمتر از حد مجاز پاشش صورت بگیرد خودرو شروع به ریپ زدن میکند که کامپیوتر خودرو از این امر جلوگیری میکند و باعث میشود میزان پاشش سوخت , حد استانداردی باشد و از حد استاندارد کمتر یا بیشتر نباشد. 

 

دلایل خرابی انژکتور چیست؟

همانطور که در کمی قبل به وظیفه های که انژکتور برعهده داشت اشاره نمودیم , درصورتی ایجاد خلل یا خرابی آن این عمل ها انجام نمیشود که طبیعتا این امر به نفع خودرو نیست برای همین در صورتی که خراب شود سیستم سوخت رسانی و پاشش سوخت متوقف خواهد شد و درنتیجه خودرو دچار ریپ زدن میشود و حتی ممکن است روشن نشود. با ما همراه  باشید تا به یکی از مهم ترین دلیل هایی که مانع عملکرد صحیح انژکتور خودرو میشود بپردازیم.

یکی از شایع ترین دلایلی که موجب ضعیف شدن عملکرد انژکتور یا حتی موجب خرابی انژکتور میشود, کثیفی یا مسدود بودن انژکتور میباشد که در همه خودرو ها به وجود می آید. علت کثیف شدن یا مسدود شدن انژکتور اغلب از روشن یا خاموش کردن مکرر موتور میباشد که امری بدیهی در خودرو میباشد و میتوان گفت تقریبا نمیتوان از کثیف شدن انژکتور جلوگیری کرد اما در صورت کثیف شدن آن, میتوان انژکتور را شستشو داد.

 دلایل خرابی انژکتور

زمان شستشوی انژکتور چه موقع است؟

احتمالا این سوال برای شما به وجود آمده که در چه بازه زمانی ای باید انژکتور خودرویتان را بشویید, این سوال جواب دقیقی ندارد اما برخی از شرکت های خودروسازی شوینده های مخصوص برای کثیفی انژکتورتولید میکنند که دارای زمان خاص و مشخصی میباشد که استفاده از این نوع محصولات میتواند مانع از کثیفی یا گرفتگی یا همچنین رسوب گرفتن انژکتور خودرویتان شود . به طور کل میتوان گفت این که شما در چه بازه زمانی ای انژکتور خودرویتان را شستشوی دهید بستگی به میزان رسیدگی ای که به خودرویتان میکنید دارد اما زمانی ایده آل برای بهترین کارایی انژکتوردر هر 40 یا 50 هزار کیلومتر میباشد . درصورتی که انژکتور خودرو دچار کثیفی یا گرفتگی شده باشد, به طور معمول عملکرد خودرو پایین می آید و همانطور که گفته شد دچار ریپ زدن میشود . یکی از راه هایی که میتوانید با انجام آن از کثیفی انژکتور خودرویتان جلوگیری کنید , سرویس کردن خودرو میباشد که به سلامت و عملکرد خودرو بسیار کمک میکند ,همچنین خودتان میتوانید شستشو انژکتور را انجام دهید و همچنین برای جلوگیری از کثیفی یا مسدودی انژکتور خودرو میتوانید از مکمل ها و یا شونده هایی که برای انژکتور خودرو وجود دارد استفاده کنید.

 https://gb-tire.com/news/112-%D8%B9%D9%84%D8%AA-%D8%B1%DB%8C%D9%BE-%D8%B2%D8%AF%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%AF%D8%B1%D9%88-%D8%AF%D8%B1-%D8%B4%D8%B1%D8%A7%DB%8C%D8%B7-%D9%85%D8%AE%D8%AA%D9%84%D9%81-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

نشانه های کثیف بودن یا خرابی انژکتور چیست؟

هنگامی که انژکتور خودرو دچار گرفتگی یا کثیفی میشود , خودرو از خود علائمی نشان میدهد که به ما نشان میدهد که انژکتور خودرو کثیف شده و موقع شستن آن فرا رسیده است. این نشانه ها به شرح ذیل میباشد :

1 . هنگامی که احتراق به صورت کامل صورت نمیگیرد و ناقص می ماند و باعث سوختن ناهماهنگ سوخت خودرو میشود و این امر باعث افزایش آلاینده میشود.

2 . باعث افت کیفیت موتورخودرو میشود و دلیل این افت کیفیت , احتراق ناقص میباشد موجب میشود از کیفیت موتور کاسته شود و همچنین عملکرد درستی از خود نشان ندهد و موجب میشود که خودرو شتاب کافی نداشته باشد.

3 . همانطور که در کمی قبل اشاره شد , به دلیل احتراق نادرست و افت کیفیت آن , خودرو سوخت زیادی مصرف میکند و دلیل این بالا رفتن مصرف سوخت این امر میباشد که گاهی لازم است گاز دهید و در این شرایط گاز دادن مصرف سوخت را دو برابر کرده و موجب افزایش آن میشود.

4 . علاوه بر مطالبی که گفته شد , کثیفی انژکتور باعث میشود پاشش سوخت به درستی در میان سیلندر ها صورت نگیرد که این امر سبب پایین آمدن دور موتور میشود.