ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
سرویس کردن خودرو شامل چه مواردی میشود؟
نویسنده : Melika Piri

سرویس کردن خودرو شامل چه مواردی میشود؟

خودرو نیز همانند هر وسیله ای دیگر نیاز به نگهداری و توجه دارد تا سالم بماند و در طولانی مدت مشکلی برای آن به وجود نیاید . توجه داشته باشید که بی توجهی به خودرو باعث ایجاد مشکل در قطعات مهم خودرو میشود که در صورت بی توجهی دچار خرابی قطعات میشود و باعث میشود شما هزینه بالایی را برای تعمیرات تعویض قطعات خودرو را پرداخت کنید . سرویس کردن خودرو برای خودرو بسیار امری مهم میباشد زیرا سرویس کردن خودرو به طور منظم باعث میشود طول عمر خودرو افزایش پیدا کند و علاوه بر افزایش طول عمر خودرو, باعث میشود خودروی شما جانی دوباره بگیرد و اگر در قطعاتی مشکلی به وجود آمده آن مشکل حل شود . در ادامه مقاله میخواهیم به سوالاتی همچون,سرویس خودرو به چه شکل میباشد؟ یا سرویس خودرو شامل چه مواردی میشود , خواهیم پرداخت.

 سرویس کردن دوره ای خودرو به چه شکل میباشد؟

سرویس دوره ای خودرو چیست؟

اگر جز افرادی هستید که سلامت خودرو برایشان اهمیت بالایی دارد احتمال زیاد نام سرویس دوره ای خودرو به گوشتان خورده است. سرویس خودرو برای افرادی که خودرو دارند امری بسیار ضروری میباشد و اگر به آن رسیدگی نشود باعث ضررهای زیادی هم به راننده هم به خودرو میشود. سرویس خودرو به این جهت دارای اهمیت بالایی میباشد که از آسیب های جدی برای خودرو جلوگیری میکند همچنین این مزیت را برای ما به وجود می آورد که اگر به طور منظم خودرو خود را به سرویس ببریم مانع از آسیب دیدن جدی در خودرو میشویم . اکثرا در سرویس کردن خودرو به مواردی همچون, تعویض روغن, چک کردن دقیق به طور باد لاستیک خودرو یا انجام کارهای دیگر که چک کردن دوره ای آنها باعث بهتر کار کردن قطعات خودرو و خود خودرو میشود.

 سرویس کردن خودرو

در چه زمانی باید خودرو خود را سرویس کنیم؟

برای این که بدانید در چه تایمی باید خودروی خود را سرویس کنید در وجه اول باید دفترچه راهنمای خودروی خود را مطالعه کنید و همچنین دفترچه راهنمای خودریتان دستورعمل های مناسب و صحیح  را برای نگه داری از خودرو را درون خود قرار داده است. درون دفترچه راهنمای خودروی خود مطالب بسیا مفیدی نوشته شده است مثلا در آنجا ذکر شده که چه نوع روغن موتوری و چه برندی مناسب خودروی شما میباشد یا میتوانید زمان تعویض روغن موتور را از دفترچه راهنمای خود مطالعه کنید همچنین اطلاعات بیشتر دیگری همانند این که در چه زمانی باد و فشار خودرو را چک کنیم یا در چه زمانی تسمه یا دینام را چک یا تعویض کنیم, قرارداده شده است. برای اینکه بتوانید به دفترچه راهنمای خودروی خود نیز دسترسی داشته باشید میتوانید دفترچه راهنمای خود را از گوگل نیز پیدا کنید.

 

سرویس دوره ای خودرو شامل چه بخش هایی میباشد؟

همانطور که گفته شد سرویس دورای خودرو از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا به طول عمر خودرو کمک میکند. در این قسمت قصد داریم به مواردی که به سرویس نیاز دارند اشاره کنیم و توضیحاتی راجب آنها بیان کنیم.

1 . روغن موتور

یکی از مهمترین عوامل در سلامت خودرو سرویس دوره ای روغن موتور میباشد چراکه روغن موتور از اهمیت بالایی برخوردار است و نقش خون را در خودرو ایفا میکند.وظیفه روغن موتور این است که از خوردن قطعات پیشرانه به هم جلوگیری کند و همچنین از آسیب دیدن آنها نیز جلوگیری میکند و توجه کنید که همیشه از روغن موتور های مرغوب رای برای خودروی خود استفاده کنید اما اگر روغنی که برای موتور خودروی شما استفاده میشود مرغوب نباشد مشکلات بسیاری را برای خودروی شما به وجود می آورد. برای اینکه هنگام خرید روغن موتور بتوانید انتخاب درستی داشته  باشدی لازم است که به دفترچه راهنمای خودروی خود مراجعه کنید.

روغن موتور در خودرو

2 . فیلتر روغن

پیشنهاد میشود هر دوباری که روغن موتور خودروی خود را تعویض میکنید یک بار هم فیلترروغن خودروی خود را تعویض کنید و این توصیه را شرکت سازنده خودروها نیز میگویند پس بهتر است به این امر توجه کنید و همچنین با انجام این امر قدرت شتاب خودروی شما نیز افزایش پیدا میکند و مصرف سوخت نیز تا حدودی کاهش پیدا میکند.

فیلتر روغن

3 . شمع های خودرو

شمع ها نقش مهمی را در خودرو ایفا میکند و همچنین وظیفه آنها جرقه زدن در خودرو یا به زبان ساده تر روشن کردن میباشد و یک قطعه مهم در موتورهای خودروهایی سوختی به شمار میرود . شمع ها در خودرو باید تمیز باشد یعنی هیچ کثیفی ای از قبیل چربی یا دوده یا زردی بر روی آن نباشد. همانطور که در مطالب بالاتر خواندید وظیفه شمع ها در خودرو جرقه زنی میباشد و اگر این قطعه خراب باشد جرقه ها به صورت نامنظم صورت میگیرد و از آن رو باعث شتاب کم خودرو میشود و همچنین باعث میشود خودرو درست استارت نخورد.

شمع ها در خودرو

4 . فیلتر هوا

همانطور که از نام این قطعه مشخص است وظیفه این قطعه فیلتراسیون هوا میباشد و همچنین هوایی که به موتور وارد میشود را کنترل میکند .همچنین اگر فیلتر هوا به خوبی وظایف خود را انجام ندهد و در آن خللی ایجاد شده باشد باعث میشود سیستم سوخت رسانی منجربه نارسایی شود و همینطور باعث میشود شتاب خودرو کمتر از حد معمول شود و خودرو قدرت شتاب سابق را در خود نداشته باشد .یکی دیگر از معایب خراب بودن فیلتر هوا میتوان به بالا رفتن مصرف سوخت اشاره کرد و همچنین باعث میشود رینگ های پیستون به مرور خراب شوند .مطالبی که گفته شد در صورت خراب بودن فیلتر هوا به وجود می آیند و هر کدام ضررهای بسیاری را به خودروی شما وارد میکند برای همین امر سرویس فیلترهوا یکی از اساسی ترین مراحل سرویس به شمار میرود.

فیلتر هوا

5 . ضد یخ

همانطور که در چند مقاله پیش توضیحی کامل راجب ضد یخ دادیم متوجه شدیم که ضد یخ یکی از مهم ترین اجزا برای خودرو میباشد که هم در فصل گرما و هم در فصل سرما کاربرد بسیاری دارد که در فصل سرما از یخ ضدگی موتور جلوگیری میکند و در تابستان از جوش آوردن خودرو جلوگیری میکند برای همین ضد یخ مایع ای بسیار مهم میباشد که باید حتما در طول سرویس خودرو به آن توجه کنیم و در زمان سرویس کردن خودرو مقدار آن را اندازه گیری کنیم.

ضد یخ

6 . باتری خودرو

همانطور که در مقاله های قبل به باتری های خودرو اشاره شد متوجه وظیفه باتری ها در خودرو شدیم و متوجه شدیم که وظیفه باتری خودرو برق رسانی به سراسر خودرو میباشد .گاهی پیش می آید که موتور خودرو خاموش باشد ولی باطری ماشین در حال کار کردن است زیرا تجهیزات برقی خودرو در حال فعالیت هستند و کار میکنند , این امر باعث میشود باتری خودرو به طور سنگین تخلیه شود و اگر این امر بارها تکرار شود و باتری خودرو به شدت کم شود باعث میشود باتری خودرو آسیب ببیند برای همین امر چک کردن باتری خودرو در هنگام سرویس خودریتان یک امری مهم میباشد که حتما باید به آن توجه داشته باشید.

باتری خودرو

7 . روغن ترمز

روغن ترمز یکی از اصلی ترین  و مهمترین بخش ها میباشد که هنگام سرویس کردن خودرو باید به آن توجه کنید به این علت روغن ترمز در پی دو سال رطوبت هارا به خود جذب میکند و بعد از گذشت این مدت سه درصد این نوع مایع را آب تشکیل میدهد و پس از این امر این آب تبدیل به بخار میشود و باعث میشود قدرت و عملکرد ترمز در خودرو کاهش پیدا کند برای همین امر باید هر 60 هزار کیلومتری که خودرو مسیری را طی میکند روغن ترمز را عوض کنید برای همین یکی از موارد مهمی که در زمان سرویس خودرو باید مورد توجه قرار گیرد چک کردن روغن ترمز و در صورت لزوم تعویض آن میباشد.

روغن ترمز

8 . چک کردن تایر های خودرو

همانطور که میدانید لاستیک ها نیروی خروجی خودرو ها هستند یعنی این که تنها قطعه ای که به صورت مستقیم با زمین برخورد دارد لاستیک ها یا تایرهای خودرو میباشد و برای این که تایر ها عملکرد خوبی از خود نشان بدهند نیاز به فشار باد مناسبی دارند برای همین امر یکی از مواردی که هنگام سرویس باید حتما با آن توجه داشته باشیم ,فشار باد لاستیک ها میباشد.

 تنظیم باد لاستیک

مطلب آخر!

مواردی که تا الان خواندید هر کدام نقش بسیار مهمی را درخودرو ایفا میکنند و خرابی هرکدام از آنها باعث ایجاد مشکلات بسیاری در خودرو میشود و باعث هزینه های بسیاری میشوند و گاهی خرابی این قطعه ها باعث میشوند جان راننده و سرنشینان خودرو در خطر باشد , برای همین برای جلوگیری از این نوع مشکلات خودرو خود را به بازید دوره ای و سرویس ببرید و از سلامت قطعات خودرو خود مطمئن شوید و در صورت بروز مشکل آن را حل کنید.