ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علائم خرابی استپر و نحوه شستن آن
نویسنده : Melika Piri

علائم خرابی استپر و نحوه شستن آن

استپر یکی از قطعات حیاتی در خودرو میباشد که وجود آن در خودرو بسیار ضروری است و خرابی آن در خودرو باعث دردسر میشود. در واقع استپر قطعه ای مهم است که محل قرار گیری آن بر روی دریچه سوخت موتور انژکتوری قرار دارد و مسئولیتی که به عهده این قطعه است , روشن نگه داشتن خودرو به هنگامی که خودرو در دور آرام قرار دارد, میباشد. این قطعه به موتور کمک میکند تا هنگامی که خودرو در دور آرامی به سر میبرد خاموش نشود و به عملکرد خود ادامه دهد و خودرو متوقف نشود. با ما در این مقاله همراه باشید تا بیشتر با این قطعه مهم آشنا شویم.

 

استپر چیست؟

همانطور که کمی قبل اشاره شد, استپر قطعه ای است که کمک میکند تا هنگامی که خودرو در دور آرام است موتور خاموش نشود. روشن نگه داشتن موتور خودرو در دور پایین یکی از وظایف این قطعه مهم میباشد و وظیفه بعدی دوم این قطعه به هنگام روشن شدن کولر خودرو میباشد که هنگامی که کولر خودرویتان را روشن میکنید ,بار اضافی ای بر روی موتورخودرو قرار میگیرد و برای این که موتور خودرو راحت تر کار کند استپر دور موتور را افزایش میدهد . این قطعه علاوه بر این دو مورد که گفته شد ,عملکردی دیگر بر سیلندرها دارد و میتواند بر روی آنها تاثیر بگذارد به این معنی که میتواند هوای سیلندرها را تنظیم کند. نکته اخری که در رابطه با وظایف استپر خودرو وجود دارد این امر میباشد که استپر خودرو قادر است هنگامی که موتور خودرو سرد است , دریچه های گاز را باز کند تا خودرو با استارت زدن به راحتی روشن شود.

 استپر چیست

علائم خرابی استپر موتور چیست؟

 همانطور که در ابتدا گفته شد هنگام خراب شدن استپر خودرو مشکل ها و دردسرهای بسیار و خاصی برای خودرو به وجود می آید که مانند خرابی قطعاتی دیگر که به هنگام خرابی علائمی از خود نشان میدهد که با دیدن این علائم ها میتوانید متوجه شوید که مشکلی که خودرویتان برایش به وجود آمده از کجا نشات میگیرد . در ادامه با ما همراه باشید.

 

1 . روشن شدن چراغ چک

یکی از علت هایی که میتواند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود , استپرموتور میباشد که با روشن شدن چراغ چک این هشدار به ما داده میشود که در خودرو خللی به وجود آمده و ممکن است آن مشکل که باعث روشنی چراغ چک شده , استپر باشد اما توجه داشته باشید که چراغ چک برای دلایل مختلفی روشن میشود که در مقاله ای با عنوان 8 دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو  بیان شده و هر باری که چراغ چک روشن میشود به دلیل خرابی استپر نیست و ممکن است دلیل دیگری داشته باشد.

 

2 . نامنظم بودن دور آرام

یکی از اصلی ترین نشانه هایی که استپر به هنگام خرابی از خود نشان میدهد دور آرام نامنظم میباشد که میتواند دلیل آن خرابی استپر باشد .

 

3 . خاموشی بی علت خودرو

یکی از جدی ترین و اصلی ترین دلایلی که هنگام خرابی خودرو به وجود می آید , خاموش شدن بی جهت خودرو و متوقف شدن آن است و نشان میدهد که استپر به صورت کامل دچار خرابی شده باید اقدام به حل این مشکل کنید تا خودرویتان به یک باره خاموش نشود زیرا ممکن است خاموش شدن در مسیر های حساس رخ دهد و باعث اتفاق ناگواری شود.

 

4 . دور آرامی مشکل دار!

در ابتدا به وظایفی که برای استپر است پرداختیم که یکی از این وظایف ها به هنگام سالم بودن استپر , دوری روان و نرم میباشد که در صورت خراب شدن استپر دقیقا این امر بلعکس میشود یعنی شما هنگام دور آرام سختی خواهید داشت و به نرمی سابق نمیباشد و علاوه بر این سختی که هنگام دور آرام به وجود می آید , باعث ایجاد صداهای ناهنجار نیز میشود.

 علائم خرابی استپر چیست

 

علت خراب شدن استپر چیست؟

همانطور که در کمی قبل علامت هایی که استپر به هنگام خراب شدن از خود نشان میدهد را خوانید , برخی افراد باتوجه به مشاهده این نشانه ها اقدام به تعویض استپیر و حل مشکل خودرویشان نمیکنند که باعث ایجاد مشکلات بیشتری برای خودرو میشود .یکی از علت هایی که موجب خراب شدن استپر میشود ,فشار بیشتر از حد پدال گاز میباشد که میتواند موجب خرابی استپر خودرویتان شود و نکته دیگر در رابطه با گاز دادن خودرو این امر میباشد که به محض روشن شدن خودرویتان پدال گاز را تا انتها فشار ندهید زیرا این کار موجب آسیب دیدن استپر میشود.یکی دیگر از دلایلی که موجب آسیب دیدن و خراب شدن استپر میشود , آلودگی هوا میباشد که باعث میشود ذرات معلق هوا باعث گیر کردن سوزن استپر شود که در زمانی طولانی این امر باعث خرابی استپر میشود.

 

شستن استپر

 

نحوه شستن استپر به چه شکل است؟

یکی از دلایلی که میتواند موجب خرابی استپر شود , کثیف بودن آن است که نیاز به تمیز شدن و شستشو دارد . تمیز کردن استپر را میتوانید به عهده تعمیرکار بگذارید یا این که خودتان انجام دهید چون کاری غیر ممکن نیست و از عهده هر کسی میتواند برآید . در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه شستن استپر را بیان کنیم.

1 . قدم اول برای شستن استپر, خاموش کردن خودرو می باشد که باید موتور خودرو در این امر خنک باشد و گرم نباشد.

2 . قدم دوم برای شستن استپر , شناسایی محل قرار گیری استپر میباشد که اگر این قطعه را درون خودرویتان یافت نکردید میتوانید از دفترچه راهنمای خودرویتان کمک بگیرید.

3 . قدم سوم , باز کردم پیچ ها و قطع کردن اتصالاتی که به موتور خودرو مربوط میشوند ,میباشد.

4 . قدم چهارم , شستن استپر است که این کار باید با دقت زیاد صورت بگیرد. این نکته را در نظر داشته باشید که برای شستن  استپر میتوانید از اسپری انژکتور و همچنین از گازوئیل نیز استفاده کنید.

5 . قدم پنجم پس از شستن استپر, خشک کردن استپر میباشد که با هوای فشرده باید آن را خشک کنید.

6 . پس از خشک کردن استپر حتما آن را چک کنید و از باز و بسته شدن آن اطمینان کامل پیدا کنید.

7 . و در قدم آخر استپر را به محل قرار گیری خود باز گردانید و سپس اتصالات موجود را برقرار کنید.