ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
بهترین زمان برای تعویض روغن ترمز
نویسنده : Melika Piri

بهترین زمان برای تعویض روغن ترمز

 

برخی از افراد  هنگامی که نام روانکار قطعات خودرو به گوششان میرسد در درجه اول ذهنیت آنها به سمت روغن موتور میرود. در مقاله های پیشین به دفعات زیاد به روغن موتور و اهمیت و کیفیت آن پرداخته ایم اما در این مقاله قصد داریم با یکی دیگر از روانکارهای اصلی که نقش مهمی در خودرو دارد آشنا شویم و به روغن ترمز بپردازیم. همانطور که از نام این روغن مشخص است, استفاده این روغن برای سیستم ترمز میباشد و استفاده از آن امری ضروری در خودرو است به این علت که عملکرد درست و به موقع سیستم ترمز , به روغن ترمز خودرو بستگی دارد. در این مقاله مارا همراهی کنید تا بیشتر با این روانکار پر اهمیت در خودرو آشنا شویم.

 

روغن ترمز چیست ؟

در اصل روغن ترمز مایع ای میباشد که موجب انتقال فشار در بین قطعات ترمز میشود از جمله بوستر , لنت ترمز که در مقاله ای با عنوان " عوامل موثر در افزایش عمر لنت ترمز " به آن پرداخته ایم و قطعه ای دیگر در قطعات ترمز به نام پمپ ترمز میباشد که همانطور که گفته شد روغن ترمز فشار را در این قطعات انتقال میدهد و موجب ترمز در خودرو میشود و با این کار تمام اجزا و قطعات سیستم ترمز را وادار به حرکت میکند و نکته ای که درباره روغن ترمز وجود دارد این امر است که این مایع بر اثر دما و همچنین فشار بالا کار میکند.

روغن ترمز چیست

این روغن عملکرد پیچیده ای در خودرو ندارد اما نقش بسیار مهمی در خودرو دارد زیرا در صورت نبود این مایع در خودرو , خودوی شما قادر به توقف نیست. در بین این مطالب به این نکته توجه داشته باشید که روغن موتور در اصل مایعی است که جز سیالات هیدرولیکی قرار میگیرد و مانند یک روغن در خودرو عمل نمیکند که همانطور که بیان شد , برای عملکرد قطعات مکانیکی در خودرو استفاده میشود.

 

در چه زمانی باید روغن ترمز را تعویض کنیم؟

در طول زمان روغن ترمز دچار رطوبتی هایی میشود که این رطوبت ها منجر به کاهش کارای روغن ترمز میشود و در این جهت باعث میشود روغن ترمز به خوبی کار نکند. برای حل این مشکل لازم است که روغن ترمز را تخلیه کرده و سپس روغن ترمز جدید را جایگزین کنید.بهترین زمانی که میتوانید برای تعویض روغن ترمز خودرویتان اقدام کنید هر 40 الی 50 هزار کیلومتر می باشد البته این عددی که گفته شد چیزی است که خودروسازان به آن اشاره کرده اند اما برخی از افراد معتقد هستند که روغن ترمز مرغوب را میتوان دوسال یکبار اقدام به تعویض آن کرد. همانطور که نقش روغن ترمز را بیان کردیم یک مایع ای است که در واقع نقش امنیتی را در خودرو به عهده دارد و برای مطمئن شدن از زمان دقیق تعویض روغن ترمز میتوانید به دفترچه راهنمای خودرویتان مراجعه کنید.

 

در چه زمانی باید روغن ترمز را تعویض کنیم

انواع روغن ترمز

در واقع روغن ترمز دارای مدل ها و انواع گوناگونی میباشد و طبیعتا افرادی که در خرید روغن ترمز تجربه ای ندارند در انتخاب کردن بین دوراهی میمانند و گمراه میشودند که از کدام مدل برای خودرویشان استفاده کنند تا عملکرد بهتری در خودرو داشته باشد. DOT3 , DOT4 و  DOT5 از انواع روغن مایع ترمز میباشد که در ادامه با آنها آشنا خواهیم شد.

 انواع روغن ترمز

1 . DOT3

این نوع روغن موتور به رنگ کهربایی در بازار موجود میباشد و جنس آن از گلیکون است و همچنین نکته ای که در مورد این روغن ترمز وجود دارد این امر است که این روغن ترمز یعنی DOT3  جزء پر فروش و پرطرفدار ترین روغن ترمز ها در بازار میباشد و بسیاری از رانندگان از این روغن برای خودرویشان استفاده میکنند. علت این محبوبیت این امر است که این نوع روغن موتور قابلیت پشتیبانی ماشین های قدیمی و نسبتا قدیمی و جدید را دارا می باشد. این نکته را برای استفاده از این روغن ترمز در نظر داشته باشید که این روغن موتور مستعد به ایجاد به خوردگی میباشد و اگر آن با رنگ خودرویتان برخورد کند به سرعت آن را از بین خواهد برد.

دمای جوش این نوع روغن ترمز بر 205 درجه سانتی گراد می باشد و همچنین دمای آن نزدیک بر 140 درجه سانتی گراد براورد میشود. این امر به این معناست که اگرروغن ترمزی که برای خودرویتان انتخاب میکنید DOT3   از ترمزهای شدید خودداری کنید زیرا این امر موجب فاسد شدن این نوع روغن ترمز میشود.

 روغن ترمز DOT3

2 . DOT4

این روغن ترمز نیز مانند روغن ترمز قبلی که به آن اشاره شد دارای رنگ کهربایی میباشد و اغلب مورد استفاده خودروسازان اروپایی قرار میگیرد. نقطه جوش خشک این نوع روغن ترمز بر روی 230 درجه سانتی گراد میباشد و از روغن ترمز از نوع DOT3 بیشتر می باشد. نقطه جوشی که این نوع روغن ترمز از آن برخوردار میباشد 155 درجه سانتی گراد می باشد. نکته دیگری که در این نوع روغن ترمز وجود دارد این امر میباشد که قیمت DOT4 خیلی بیشتر از روغن ترمز DOT3 می باشد و علت این امر مواد شیمیایی استفاده شده در آن می باشد که موجب میشود که در اوایل عمر خود بهترین کارایی را از خود نشان دهد. همانطور که گفته شد اغلب استفاده این روغن ترمز در خودروهای اروپایی رایج است اما به مرور زمان این روغن ترمز به سوی بومی شدن می رود و اغلب افراد برای صرفه جویی در مصرف این روغن ترمز , آن را با روغن ترمز DOT3  ترکیب میکنند.

 

3 . DOT5

این نوع روغن ترمز از نظر رنگی با دو مورد روغن ترمزی که بیان شد فرق دارد و به رنگ بنفش تولید میشود و قیمت این نوع روغن ترمز از دو نوع روغن ترمز گفته شده یعنی  DOT3 و DOT4 قیمت بالاتری دارد و همچنین دارای نقطه جوش بسیار بالایی می باشد. نکته منفی ای که در مورد روغن ترمز DOT5 وجود دارد این امر است که در اغلب سیستم های ترمز عملکرد مطلوبی ندارد و به خوبی عمل نمیکنند. نقطه جوش خشک این نوع روغن ترمز 500 درجه فارنهایت می باشد و همچنین نقطعه جوش مرطوب آن 356 درجه فارنهایت است . نکته ای که در این مدل روغن ترمز وجود دارد این امر است که به هیچ عنوان نباید آن را با نوع دیگر روغن ترمز ترکیب کنید.

 چرا باید روغن ترمز را تعویض کنیم

چرا باید روغن ترمز را تعویض کنیم؟

همانطور که بیان شد روغن ترمز در واقع مایع ای است که در صورت نبود آن خودرو قادر به توقف کردن نمیباشد و این امر نشان دهنده اهمیت روغن ترمز در خودرو است. اگر روغن ترمز خودرو کدر شده باشد و در سیستم چهار چرخ عملکرد خوبی از خود نشان ندهد ممکن است جان راننده و سرنشینان را به خطر بی اندازد. علاوه بر این امر در صورت عوض نکردن روغن ترمز قسمت هایی از قطعات خودرو همانند مجاری روغن ترمز و کالیبر ترمز دچار زنگ زدگی شود به همین علت در زمان درست اقدام به تعویض روغن ترمز کنید.