ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علائمی که بیانگر خرابی سنسور اکسیژن هستند!
نویسنده : Melika Piri

علائمی که بیانگر خرابی سنسور اکسیژن هستند!

 

سنسور اکسیژن یکی از پر اهمیت ترین سنسورها در خودرو به حساب می آید که به همان اندازه ای که در خودرو نقش مهمی دارد , خراب شدن آن میتواند برای خودرو سنگین تمام شود زیرا این سنسور دارای وظایف بسیار مهمی است که در صورت خرابی آن و انجام نشدن این وظایف , عملکرد و تنظیم خودرو بر هم میخورد و خودرو نمیتواند مانند زمانی که این سنسور سالم بود از خود عملکرد نشان دهد. درواقع سنسور اکسیژن یکی از سنسورهای موتور خودرو میباشد که در ادامه بیشتر با این قطعه آشنا خواهیم شد و به نشانه های خرابی این سنسور مهم خواهیم پرداخت .

 

سنسور اکسیژن چیست و چه وظیفه ای دارد؟

همانطور که کمی پیش بیان کردیم , سنسور اکسیژن یکی از سنسور های بسیار مهم در موتور خودرو به حساب می آید. درواقع سنسور اکسیژن قطعه ای الکترونیکی با ابعاد کوچک است که محل قرار گیری آن در خودروها متفاوت است , به این شکل که در برخی از خودروها بر روی لوله اگزوز و در برخی دیگر از خودروها بر روی منیفولد دود جایگذاری شده است. اصلی ترین وظیفه ای که این سنسور مهم در خودرو به عهده دارد این امر است که میزان اکسیژن موجود در سوخت را اندازه گیری کند و پس از آن اطلاعات جمع آوری شده را به کامپیوتر خودرو یا همان ECU ارسال کند. نکته دیگری که در رابطه با این قطعه مهم وجود دارد این است که مشخص کننده میزان مصرف سوخت در خودرو نیز هست و همانطور که میدانید مصرف سوخت در خودرو ها الان یکی از بزرگترین دغدغه ها شده و امری مهم در بین رانندگان خودرو است.

 سنسور اکسیژن چیست و چه وظیفه ای دارد

علائم خرابی سنسور اکسیژن در خودرو چیست؟

همانطور که گفته شد , سنسور اکسیژن وظیفه مهمی را در خودرو به عهده دارد و در صورتی که این قطعه به مشکل بر بخورد یا خراب شود , این قطعه نمیتواند وظایفی را که بر عهده دارد را به خوبی انجام دهد که این امر نتیجه ای جز افت عملکرد خودرو ندارد. از آن جایی که سنسور اکسیژن در خودرو نقش مهمی دارد از این رو خرابی آن میتواند علائمی را از خود به نمایش بگذارد که با دانستن آن علائم میتواند از مشکلات دیگری که ممکن است سنسور اکسیژن برای خودرویتان به وجود آورد , جلوگیری کنید و زودتر برای حل این مشکل اقدام کنید. ما را در این مقاله همراهی کنید تا به نشانه هایی که سنسور اکسیژن به هنگام خرابی از خود به نمایش میگذارد , بپردازیم.

 

1 . روشن شدن چراغ چک خودرو

یکی از دلایلی که میتواند باعث روشن شدن چراغ چک خودرو شود, وجود مشکل یا خرابی سنسور اکسیژن در خودرو میباشد. همانطور که در مقاله ای با عنوان " 8 دلیل برای روشن شدن چراغ چک خودرو " پرداخته ایم , روشن شدن چراغ چک میتواند  بیانگر مشکلات زیادی در خودرو باشد که منجر به روشن شدن چراغ چک شده باشد. درصورتی که متوجه روشن بودن این چراغ در خودرویتان شدید پیشنهاد میکنیم تا هرچه سریعتر به یک مکانیکی مراجعه کنید تا خودرویتان را بررسی کند و علت روشن شدن چراغ چک خودرو را بیابد زیرا گاهی میتواند روشن شدن آن بیانگر خرابی قطعه ای مهم همانند سنسور اکسیژن باشد.

 علائم خرابی سنسور اکسیژن در خودرو چیست

2 . افزایش مصرف سوخت در خودرو

بالا رفتن مصرف سوخت میتواند یکی دیگر از علائمی باشد که سنسور اکسیژن به هنگام خرابی منجر به آن میشود اما این نکته را در نظر داشته باشید که دلایل متعددی وجود دارد که میتواند باعث افزایش مصرف سوخت در خودرو شود که خرابی سنسور اکسیژن نیز میتواند دلیلی برای بالا رفتن مصرف سوخت در خودرو باشد. اگر قصد دارید دلایلی که میتواند موجب افزایش سوخت در خودرو شود را بدانید پیشنهاد ما مطالعه مقاله " عوامل موثر در مصرف سوخت " میباشد.

 

3 . ریپ زدن خودرو در سراشیبی

امری طبیعیست که در صورتی که سنسور اکسیژن خراب باشد خودرو در مسیر هایی مانند سراشیبی ناتوان باشد زیرا سنسور اکسیژن وظیفه خود را به درستی انجام نمیدهد و باعث میشود خودرو در برخی از مسیر ها ریپ بزند . علاوه بر این که خودرو به هنگامی که سنسور اکسیژن خراب باشد دچار ریپ زدن میشود , علاوه بر این امر باعث افت شتاب در خودرو میشود که با مشاهده این علائم بهتر است که به یک مکانیکی برای بازرسی خودرویتان مراجعه کنید و اگر مشکل از سنسور اکسیژن است , اقدام به حل آن کنید تا عملکرد خودرویتان ضعیف تر این نشود.

 علائم خرابی سنسور اکسیژن

4 . افزایش میزان آلایندگی

یکی دیگر از نشانه های خراب شدن سنسور اکسیژن , افزایش میزان آلایندگی در خودرو میباشد که برای دانستن این امر میتوانید به خروج دود از اگزوز خودرویتان توجه کنید تا متوجه افزایش آلایندگی خودرویتان شوید. این نکته را در نظر داشته باشید که درصورتی که سنسور اکسیژن خودرویتان خراب شده باشد خودروی شما در تست های معاینه فنی رد خواهد شد زیرا میزان آلایندگی خودروی شما بالا است.

 

علت خراب شدن سنسور اکسیژن چیست؟

 دلایل متعددی وجود دارند تا بتواند به این قطعه مهم آسیب برسانند و موجب خرابی آن شوند که در ادامه به این موارد خواهیم پرداخت.

 

1 . به سلامت شمع های خودرویتان اهمیت دهید زیرا در صورت خراب بودن آنها, سنسور اکسیژن نیز دچار مشکل میشود و خراب میشود.

 

2 . سعی کنید همیشه از سوخت با کیفیت برای خودرویتان استفاده کنید زیرا یکی از آسیب هایی که سوخت بی کیفیت میتواند به خودرویتان بزند , خراب کردن سنسور اکسیژن میباشد .

 

3 . ضربه هایی که به خودرو وارد میشود میتوانند مقدمات خرابی سنسور اکسیژن در خودرو را فراهم کنند . این ضربه ها میتواند ناشی از تصادف یا ضربه های این شکلی باشد میتواند به راحتی خراب شود زیرا سنسور اکسیژن دارای هیچ محافظی در مقابل این گونه ضربه ها ندارد.