ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
11 دلیل که موجب افت شتاب در خودرو میشود
نویسنده : Melika Piri

11 دلیل که موجب افت شتاب در خودرو میشود

 

 

یکی از اصلی ترین انتظاراتی که رانندگان از خودرویشان دارند , شتاب درست و مطلوب آن است. گاهی ممکن است هنگامی که در حال رانندگی هستید متوجه شوید که خودرویتان مانند سابق سرحال نیست و شتاب قبلی را ندارد و این امر را زمانی متوجه میشودید که پدال گاز را فشار دهید و متوجه عکس العمل خاصی از خودرویتان نشوید . به طور کلی در این مواقع خودرو گاز میخورد که در مقاله ای با عنوان " 8 دلیلی که موجب گاز خوردن خودرو میشود " پرداخته ایم و در صورت تمایل میتوانید آن را مطالعه کنید. دلایلی هستند که موجب افت شتاب خودرو میشوند که در ادامه به آنها میپردازیم.

 

دلایلی که موجب کاهش شتاب خودرو میشود

دلایلی هستند که موجب افت شتاب خودرویتان میشود و گاهی این دلایل کوچک هستند اما میتوانند موجب مختل کردن عملکرد خودرو شوند که یکی از این مشکلات کاهش شتاب خودرو است . در این مقاله مارا همراهی کنید تا به عواملی که موجب افت شتاب در خودرو میشوند بپردازیم.

 دلایلی که موجب کاهش شتاب خودرو میشود

1 . کثیفی فیلتر هوا

یکی از قطعات مهم خودرو که مصرفی نیز هست , فیلتر هوا نام دارد و پس از مدتی که در خودرو مورد استفاده قرار میگیرد نیاز به تعویض دارد. درصورتی که این فیلتر در زمان مخصوص تعویض نشود موجب اختلال برای ورود هوای تمیز به موتور خودرو میشود که باید هر 5 هزار کیلومتر اقدام به تعویض آن شود در غیر این صورت موجب افت شتاب خودرو , افزایش مصرف سوخت میشود و حتی میتوان دلیلی برای روشن شدن چراغ چک خودرو نیز باشد پس حتما در دوره مشخصی اقدام به تعویض آن کنید تا برای خودرویتان مشکل ساز نشود.

 

2 . خرابی شمع ها

خرابی شمع های خودرو میتواند دلیل دیگری برای افت شتاب خودرو باشد. پس از این که متوجه خرابی شمع های خودرویتان شدید در اولین فرصت اقدام به تعویض آنها کنید زیرا در صورت خرابی شمع های خودرو , شمع ها انفجار خفیفی در خود ایجاد میکنند که در نتیجه موجب کاهش سرعت و افت شتاب خودرو میشود. لازم به ذکر است که برای متوجه شدن زمان تعویض شمع های خودرویتان باید به دفترچه راهنمای خودرو مراجعه کنید تا از زمان تعویض آن مطلع شوید.

خرابی شمع ها دلیلی برای افت شتاب خودرو 

3 . ایراد در پمپ بنزین

یکی از اصلی ترین قطعاتی در سوخت رسانی نقش بسیار مهمی دارد , پمپ بنزین خودرو میباشد که خراب شدن آن با افت شتاب خودرو برابر است. برای اینکه از پمپ بنزین خودرویتان محافظت کنید بهتر است که همیشه بنزین خودرویتان در اندازه مطلوبی باشد که به آن در مقاله ای با عنوان " چرا نباید باک بنزین را کاملا پر کرد؟ " اشاره کرده ایم. و نکته دیگر برای محافظت از پمپ بنزین خودرو این امر است که هیچ وقت با بنزین کمتر از یک چهارم رانندگی نکنید.

 

4 . کثیفی روغن موتور

کثیفی روغن موتور میتواند موجب کاهش عملکرد روغن موتور شود و روغن موتور در صورت کثیفی بیش از حد , کارایی خود را از دست میدهد و یکی از پیامد هایی که این امر با خود به همراه دارد , کاهش شتاب خودرو است . در مقاله های قبلی بارها اشاره کرده ایم که حتما از روغن موتور با کیفیت برای خودرویتان استفاده کنید و در زمان مشخص اقدام به تعویض آن کنید یا خودرویتان را سرویس کنید تا علاوه بر بازدیدی که بر روی قطعات خودرو و تعویض برخی قطعات مصرفی خودرو صورت میگیرد , روغن موتور خودرو نیز چک میشود.

 کثیفی روغن موتور دلیلی برای افت شتاب خودرو

5 . استپر خودرو

یکی از وظیفه هایی که استپر خودرو به عهده دارد , تنظیم نمودن هوای مصرفی درون خودرو است که اگر در هر صورت به مشکلی بر بخورد تاثیر بسزایی در کاهش شتاب خودرو دارد و علت این افت شتاب این امر است که خرابی استپر موجب میشود تا هوای مورد نیاز سیلندر ها تامین نشود و نتیجه این امر , احتراق نادرست خودرو میباشد.

 

6 . سنسور اکسیژن

یکی دیگر از قطعاتی که در کاهش شتاب خودرو تاثیر بسزایی دارد , سنسور اکسیژن در خودرو میباشد. اگر سنسور اکسیژن از خود در خودرو عملکرد درستی نشان ندهد و در هر صورت در عملکردش اختلال به وجود آید , در مصرف سوخت خودرو تاثیر میگذارد و پس از آن موجب افت شتاب در خودرو میشود.

 عملکرد نامناسب سنسور اکسیژن در خودرو

7 . تسمه تایم

تنظیم نبودن تسمه تایم میتواند دلیلی برای افت شتاب خودرو باشد. اگر تسمه تایم تنظیم نباشد در درجه اول موجب احتراق نامناسب خودرو و سپس موجب افت شتاب خودرو میشود که باید به این امر رسیدگی کنید و این مشکل را با مراجعه به یک تعمیرکار حل کنید.

 

8 . لاستیک نامناسب

اغلب افراد برای اینکه خودرویشان زیبا تر از حد معمول باشد از رینگ ها و لاستیک های بزرگ استفاده میکنند که معمولا این لاستیک ها و رینگ ها مناسب آن لاستیک نیستند و فقط برای زیبایی لاستیک استفاده میشوند و لازم به ذکر است که هر خودرو برای لاستیکی که باید برای آن استفاده شود دارای استاندارد میباشد. استفاده از لاستیک های بزرگ و پهن و رینگ هایی که با استاندارد های لاستیک خودرو مناسب نیستند موجب میشود تا اصطکاک بیشتر شود و نتیجه این امر کاهش شتاب خودرو میباشد.

 رینگ و لاستیک نامناسب برای خودرو

9 . سوخت بی کیفیت

یکی دیگر از دلایلی که باعث کاهش شتاب خودرو میشود , استفاده از سوخت بی کیفیت است .

 

10 . حمل وزن زیاد

طبیعتا هر خودرویی میتواند وزن مشخصی را حمل کند, این به این معنا نیست که اگر بالاتر از وزنی که بر خودرو وارد میکنیم را نتواند تحمل کند اما موجب مشکلاتی نظیر افت شتاب میشود پس سعی کنید خودرویتان را از بار اضافی خالی کنید تا خودروییتان دچار افت شتاب نشود.

 

11 . شل شدن سیم گاز

شل شدن سیم گاز موجب افت شتاب خودرو میشود به این علت که دریچه هوای موتور به خوبی باز نمیشود و هنگامی که پدال گاز فشرده میشود موجب شتاب گرفتن خودرو نمیشود.