ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علت یاتاقان زدن در خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علت یاتاقان زدن در خودرو چیست؟

 

افرادی که صاحب خودرو هستند احتمالا حداقل برای یک بار پیش آمده که اصلاح یاتاقان زدن خودرو مواجه شده اند اما برخی از افراد هستند که فقط این اصطلاح را در خودرو شنیده اند و شاید در خودرو برایشان این مشکل نیز پیش آمده ولی از آنجایی که اطلاعاتی در این باره نداشتند نتوانستند برای مشکلشان چاره ای بی اندایشند . درواقع یاتاقان زدن خودرو امری خطرناک برای خودرو است که میتواند مقدمه ای برای به وجود آمدن مشکلات زیادی در خودرو باشد که یکی از اصلی ترین مشکلاتی که خرابی یاتاقان موجب آن میشود ,کج شدن میل لنگ است. در این مقاله با ما همراه باشید تا بیشتر با یاتاقان زدن خودرو و دلایل یاتاقان زدن در خودرو آشنا شویم.

 

یاتاقان در خودرو چیست؟

در اصل یاتاقان در خودرو جسمی به شکل نیم دایره است که از ضخامت کمی برخوردار است که محل قرار گیری این قطعه در مابین میل لنگ و سیلندر و میل لنگ و شاطون می باشد که اگر این قطعه دچار خرابی ای شود برای آن از اصطلاح یاتاقان زدن یا یاتاقان زدن استفاده میکنند. درواقع هر امری که موجب دفرمه شدن یا آسیب دیدن یاتاقان در خودرو شود که این امر موجب شود یا برعکس , باعث میشود یاتاقان به میل لنگ بچسبد که موجب فاصله گرفتن بیش از اندازه آن شود سبب میشود تا لایه روغن دیگر نتواند فضای خالی را به درستی پر کند که نتیجه این امر به اصطلا تعمیرکاران خودرو , یاتاقان زدن است.

 یاتاقان در خودرو چیست؟

عواملی که موجب یاتاقان زدن خودرو میشود

همانطور که اشاره شد یاتاقان قطعه ای بسیار مهم است که خرابی آن میتواند فاجعه ای را برای خودرو پدید بیاورد . طبیعی است که این قطعه به هنگام خرابی از خود نشانه هایی نشان دهد زیرا در صورت خرابی آن عملکرد برخی قطعه ها مختل میشود و نمیتوانند مانند سابق از خود واکنش نشان دهد و در اصل خودرو با یک ضعف به هنگام خرابی یاتاقان همراه است. با ما همراه باشید تا به علت هایی که میتواند موجب یاتاقان زدن خودرو شوند بپردازیم و با آنها آشنا شویم.

 

1 . بالا رفتن دمای موتور خودرو

یکی از اولین دلیل هایی که میتواند موجب یاتاقان زدن خودرو شود , بالا رفتن دمای موتور خودرو است که اغلب بالا رفتن دما موتور به دلایل مختلفی صورت میگیرد که یکی از رایج ترین دلایل بالا رفتن دمای موتور خودرو , کمبود آب درون آن می باشد.

 بالا رفتن دمای موتور در خودرو

2 . روغن موتور بی کیفیت

بارها در مقاله های قبلی به قطعاتی پرداخته ایم که یکی از اصلی ترین علت های خرابی آنها , استفاده کردن از روغن موتور بی کیفیت بوده است. در این قسمت نیز روغن موتور تاثیر بسیار زیادی در یاتاقان زدن خودرو دارد . این نکته را در نظر داشته باشید که همانطور که میدانید روغن موتور نقش حیاتی را در موتور و خودرو ایفا میکند برای همین به تعویق انداختن زمان تعویض آن نیز میتواند موجب یاتاقان زدن در خودرو شود زیرا با به عقب انداختن زمان تعویض روغن موتور باعث میشوید تا بر روی روغن موتور خودرویتان لایه ای لجن تشکیل شود که این امر با رسوب و جرم گرفتگی و حتی گرفتگی بسیاری از قطعات خودرو به همراه است.

 

3 . کثیف بودن یاتاقان خودرو

آلودگی هایی که بر روی یاتاقان خودرو وجود دارد باعث میشود یاتاقان سریع تر به سمت خرابی پیش برود زیرا این ذرات آلودگی باعث خستگی یاتاقان ها در خودرو میشوند و این ذرات آلودگی در نهایت موجب ساییدگی سطوح یاتاقان میشود.

 کثیفی یاتاقان خودرو

4 . به وجود آمدن اختلال در پمپ روغن

یکی دیگر از عواملی که میتواند موجب یاتاقان زدن خودرو شود ,خراب شدن پمپ روغن در خودرو می باشد که در صورت خراب شدن پمپ روغن در خودرو ,روغن کاری خودرو به مشکل  میخورد و میتواند سبب شود تا یاتاقان خودرو خراب شود. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که علاوه بر پمپ روغن, فیلتر روغن نیز در صورت کثیف بودن میتواند باعث آسیب یاتاقان در خودرو شود.

 

5 . رانندگی نادرست با خودرو

امری طبیعی است که رانندگی درست موجب خرابی برخی از قطعات خودرو شود یا موجب مختل شدن عملکرد قطعات در خودرو شود. رانندگان باید به هنگام رانندگی اجازه ندهند که دور موتور به محدوده قرمز برسد زیرا تبعات زیادی را با خود به همراه دارد و راننده خودرو باید به گونه ای رانندگی کند تا دور موتور به محدوده قرمر نرسد. اگر جز رانندگانی هستید که به درستی رانندگی نمیکنند , باید به شما بگوییم که رانندگی ناصحیح شما میتواند موجب خراب شدن باتاقان خودرویتان شود و به اصطلاح خودرویتان یاتاقان بخورد.

 رانندگی نادرست با خودرو

6 . روانسازی نادرست خودرو

در صورتی که روانسازی در خودرو به درستی صورت بگیرید طبیعی است که خودرو بتواند عملکرد صحیحی از خود نشان دهد و موجب افزایش برخی از قطعات مهم خودرو نیز باشد اما این امر در زمانی است که روانسازی خودرو به درستی صورت بگیرد اما در صورتی که روانکاری به درستی صورت نگیرد میتواند باعث ضرر خودرویتان شود و یکی از ضرر هایی که روانسازی نادرست میتواند باعث آن باشد ,خراب شدن یاتاقان خودرو می باشد.

 

علائمی که بیان گر یاتاقان زدن خودرو هستند

1 . اگر استارت زدید و خودرویتان استارت خورد اما اثری از روشن شدن موتور خودرو دیده نشد میتوان به سلامت یاتاقان خودرو شک کرد.

 

2 . چراغ چک روغن میتواند نشانه خوبی باشد تا به شما با روشن شدن نشان از خرابی یاتاقان خودرو دهد اما این نکته را در نظر داشته باشید که روشن شدن چراغ چک روغن خودرو میتواند دلایل دیگری داشته باشد اما یادتان باشد که در صورت متوجه روشن شدن چراخ روغن خودرویتان شدید سریعا به یک مکانیکی مراجعه کنید زیرا نرسیدگی به این امر میتواند به موتور خودرویتان آسیب جدی ای وارد کند.

 

3 . اگر متوجه ناتوانی خودرویاتان شدید یا متوجه شدید که خودرو کششی که سابق از خود نشان میداد را ندارد , میتواند مشکل از خرابی یاتاقان خودرو باشد و باید به فکر حل این مشکل باشید.

 

4 . صداها نیز میتواند برای تشخیص دادن یاتاقان خوردن خودرو روشی مناسب باشد که اگر در خودرویتان هنگامی که پدال گاز را فشار دادید و صدایی تق تق مانند از خودرویتان خارج شد , میتواند نشانه ای از خراب شدن یاتاقان خودرو باشد.

 علائمی که بیان گر یاتاقان زدن خودرو هستند

نحوه جلوگیری از یاتاقان زدن خودرو

بهترین لطفی که نه تنها بر یاتاقان خودرو , بلکه اکثر قطعات خودرو میتوانید کنید , بازدید دوره برای خودرویتان میباشد. با این کار در زمان درستی میتوانید متوجه خرابی قطعات شوید و قبل از این که مشکل ساز شود و به قطعات دیگر آسیب برساند از آن میتوانید جلوگیری کنید و این عمل میتواند موجب افزایش عمر قطعاتی از جمله یاتاقان در خودرو شود.