ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
کروز کنترل چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟
نویسنده : Melika Piri

کروز کنترل چیست و چه نقشی در خودرو دارد؟

 

یکی از سیستم های پیشرفته ای که اغلب در خودروی های جدید و مدرن وجود دارد سیستم کروز کنترل است که همانطور که از نام این سیستم مشخص است آپشنی برای کنترل کردن خودرو میباشد. درواقع این سیستم وظیفه کنترل سرعت خودرو یا سیستمی به جهت نگهداری خودرو می باشد و درواقع این آپشن برای راحتی راننده در خودروها به کار رفته تا رانندگان خودرو تجربه رانندگی راحت تری را داشته باشند . در ادامه با ما همراه باشید تا با این سیستم جذاب در خودرو آشنا شویم و به آن بپردازیم.

 

کروز کنترل چیست؟

همانطور که بیان شد کروز کنترل سیستمی است که اغلب در خودروهای مدرن و پیشرفته به کار رفته و هدف از به وجود آمدن این سیستم و جای گذاری آن در خودرو راحتی راننده می باشد به این منظور که به هنگام استفاده از این سیستم راننده نیاز به فشردن پدال گاز ندارد و در اصل این سیستم سرعت خودرو را به طور خودرکاز تنظیم میکند. نحوه کارکرد این محفظه به این شکل است که هوای درون محفظه سوخت خودرو را میسنجد و با توجه به آن شتابی که راننده و خودرو نیاز دارد را ارائه میدهد و این امر زمانی اتفاق میافتد که شما کروز کنترل را در خودرویتان فعال کرده باشید . این سیستم در مواقعی که در راه برگشت از مسیری طولانی هستید میتواند نقش یک کمک بزرگ را برای شما ایفا کند زیرا این سیستم به راحتی کنترل سرعت خودرویتان را به دست میگیرد و شما را از این بخش از رانندگی باز میدارد .

 کروز کنترل چیست

استفاده از کروز کنترل چه مزیت هایی دارد؟

کروز کنترل نیز مانند اجزا و آپشن های دیگر خودرو از یک سری مزایا و معایب برخوردار است که یکی از اصلی ترین مزایای کروز کنترل برای افرادی هستند که به درد کمر و پا درد دچار هستند و یا افرادی که مسن هستند و انرژی کافی برای کنترل کردن سرعت خودرو را ندارد , می باشد زیرا با فعال کردن کروز کنترل این افراد میتوانند از قسمت کنترل سرعت در رانندگی رهایی پیدا کنند و همچنین برای افراد عادی نیز میتواند بسیار رانندگی را مخصوصا در جاده هایی که ترافیکی وجود ندارد , ساده کند . در ادامه با ما همراه باشید تا به برخی دیگر از مزایای این سیستم اشاره کنیم.

 

1 . یکی از مهم ترین مزایایی که این سیستم پر کاربرد دارد این است که خودروهایی که فاقد این آپشن هستند نیز میتوانند خودرویشان را مجهز به سیستم کروز کنترل کنند و در خودرویشان از این سیستم استفاده کنند.

2 . دومین مزایای این سیستم این است که کار کردن با این سیستم به هیچ عنوان سخت و دشوار نیست و میتوانید به سادگی از سیستم استفاده کنید فقط لازم است که دو دکمه ای که مخصوص کاهش و افزایش سرعت هستند را بفشارید و اجازه دهید این سیستم کار خود را شروع کند.

3 . یکی دیگر از مزایای استفاده از سیستم کروز کنترل این است که مصرف سوخت خودرو را کاهش میدهد و از آن سو به سبب کم شدن مصرف سوخت از آلودگی هوا نیز جلوگیری میکند.

4 . با استفاده از این آپشن دیگر رانندگی در مسیر های طولانی سخت نخواهد بود حداقل زحمت فشردن گاز از رو دوشتان برداشته میشود و میتوانید سرعتی که در طول مسیر به آن نیاز دارید را با خیالی آسوده به سیستم کروز کنترل بسپارید.

 مزایای کروز کنترل

خطرات ناشی از استفاده از کروز کنترل

سیستم کروز کنترل در واقع یک سیستم هوشمند است و با این که به طور دقیق طراحی شده اما ممکن است در برخی از موارد به خوبی عمل نکند و به هنگام استفاده از این سیستم از خود عملکرد درستی انجام ندهد . این امر اغلب در زمانی تشدید پیدا میکند که شما در جاده برفی یا بارانی در حال حرکت باشید که در این شرایط میتواند استفاده از این سیستم درست نباشد و به جهت لیز بودن جاده میتواند خطر آفرین باشد زیرا همانطور که بیان شد وظیفه سیستم کروز کنترل, کنترل و ثابت نگه داشتن سرعت خودرو میباشد و اگر در مواقعی خودرو لیز خورد, خودرو به همان سرعت خود ادامه میدهد و متوقف نمیشود و این امر میتواند بسیار خطر آفرین باشد پس پیشنهاد میکنیم که در وضعیت آب و هوای برفی و بارانی و در صورتی که مسیرتان جاده ای لغزنده است از این سیستم به جهت امنیت بیشتر خودتان استفاده نکنید . نکته بعدی این امر است که گاهی ممکن است به هنگام استفاده از این سیستم , راننده تمرکز خود را از دست دهد و به عبارت ساده راننده خابالود شود زیرا بخشی از تمرکزی که صرف پدال گاز می شد را دیگر نیاز نیست انجام دهد و بخشی از فعالیت راننده کم شده و میتواند موجب خابالودگی راننده در صورت خستگی شود.

 خطرات ناشی از استفاده از کروز کنترل

نصب کروز کنترل بر روی خودروها

همانطور که کمی پیش در مطالب بالاتر اشاره نمودیم سیستم کروز کنترل این قابلیت را دارد تا در خودروهایی که مجهز به این سیستم نیستند نیز نصب شود که باید رانندگان که قصد مجهز کردن خودرویشان به این سیستم را دارند کروز کنترل متناسب با خودرویشان را انتخاب نموده و خریداری کنند. کروز کنترل ها انواع متفاوتی دارند مانند کلید کروز بر روی دنده که این نوع بر روی دنده خودرو نصب میشود و وضعیت خود را با یک آلارم صورتی رنگ به راننده نشان میدهد. نوع دیگر این سیستم , کروز کنترل اهرمی می باشد که محل آن در کنار فرمان مانند دسته راهنمای خودرو است و هنگامی از این نوع کروز کنترل بر روی خودرو استفاده میشود که نتوان کروز کنترل بر روی دنده را نصب نمود و در آن صورت از کروز کنترل اهرمی استفاده میشود.