ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علائم خرابی جعبه فرمان در خودرو
نویسنده : Melika Piri

علائم خرابی جعبه فرمان در خودرو

 

یکی از اصلی ترین نکات به هنگام رانندگی با خودرو هدایت آن است که اگر هدایت خودرو به درستی صورت نگیرد میتواند عواقب بدی را برای راننده و خودرو به دنبال داشته باشد . جعبه فرمان خودرو در اصل بخشی از خودرو است که وظیفه هدایت خودرو را به عهده دارد و در جعبه فرمان خودرو همان فرمان خودرو است که اغلب  با این بخش از خودرو آشنا هستیم . برای اینکه راننده خودرو بتواند توسط فرمان خودرو , خودرو را هدایت کند نیازمند اجزای مختلفی است تا بتواند این کار را به خوبی انجام دهد. یکی از مشکلاتی که اغلب رانندگان با آن دست و پنجه نرم میکنند  نامیزان بودن فرمان یا خراب شدن جعبه فرمان خودرو است که این امر برای رانندگان امری آزار دهنده و دردسرساز است. د ر این مقاله ما را همراهی کنید تا با جعبه فرمان خودرو بیشتر آشنا شویم و به علائمی که به هنگام خرابی از خود نشان میدهد اشاره نماییم.

 

جعبه فرمان خودرو چیست؟

همانطور که بیان شد و میدانید فرمان وسیله ای است که وظیفه هدایت و کنترل خودرو را به عهده دارد که این عمل بسیار مهمی در خودرو به شمار میرود و برای اینکه فرمان خودرو این فعالیت هارا به درستی در خودرو انجام دهد نیاز به کمک برخی سیستم ها و قطعه ها در خودرو دارد تا بتواند وظایف خودرو را به خوبی انجام دهد که در واقع این مجموعه سیستمی که وظیفه هدایت و کنترل خودرو را به عهده دارد را جعبه فرمان یا سیستم فرمان خودرو می نامند . سیستم فرمان خودرو درواقع با انتقال سرعت و نیرو به چرخ ها موجب هدایت خودرو میشود و در اصل یکی از سیستم های اصلی فرمان خودرو, جعبه فرمان خودرو نام دارد که در حرکت و جا به جایی خودرو نقش بسیار مهمی را ایفا میکند . لازم به ذکر است که این قطعات میتوانند به راحتی آسیب ببینند و خراب شوند و باعث شود تا خودرو عملکرد درستی را نتواند از خود به نمایش بگذارد که یکی از این موارد هدایت نادرست خودرو می باشد که میتواند عواقب بدی را با خود به همراه داشته باشد. در ادامه با ما همراه باشید تا به علائم خرابی جعبه فرمان خودرو بپردازیم.

 جعبه فرمان خودرو چیست؟

علائم خرابی جعبه فرمان در خودرو چیست؟

طبیعی است که هر قطعه یا سیستم یا بخشی از خود دچار خرابی و مشکل شود از خود علائمی نشان دهد زیرا آن بخش از خودرو عملکرد صحیح خود را از دست میدهد و گاهی نیز باعث میشوند تا قطعه ها و بخش های دیگر خودرو نیز آسیب ببینند به همین سبب به هنگام خرابی قطعاتی از جمله جعبه فرمان خودرو , خودرو از خود علائمی نشان میدهد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت و در صورت متوجه شدن این علائم ها باید به یک تعمیرکار خودرو مراجعه کنید تا مشکل خودرویتان را حل کند.

 

1 . لقی جعبه فرمان خودرو

یکی از نشانه هایی که به هنگام خراب شدن جعبه فرمان خودرو از خود نشان میدهد , لقی جعبه فرمان خودرو می باشد . این لقی جعبه فرمان میتواند به دلیل خرابی بلبرینگ پینتون باشد که در صورت آسیب دیدن این قطعه شاهد لقی فرمان خودرو خواهید بود. دلایل دیگری که موجب لقی جعبه فرمان خودرو میشود ,خورده شدن دنده های درگیر شده و همچنین تنظیم نادرست پینتون ها و دنده شانه ای می باشد.

 علائم خرابی جعبه فرمان در خودرو چیست

2 . سفتی غربیلک فرمان خودرو

سفتی غربیلک فرمان خودرو یکی دیگر از نشانه های خرابی جعبه فرمان خودرو می باشد که این امر میتواند بنا به دلایل مختلفی صورت گیرد,  مانند :

-        کاهش باد لاستیک های خودرو و پایان یافتن عمر آنها

-        سفت شدن بیش از حد کلاهک کمک فنر یا یا چهار شاخ فنر

-        سفت شدن بیش از حد سیبک های موجود در جعبه فرمان خودرو

-        تنظیم نادرست جعبه فرمان

-        تجمع روغن و گرما

مواردی که بیان شد دلایلی هستند که موجب سفتی غربیلک خودرو میشود که در صورتی که حس کردید که فرمان خودرویتان به روانی سابق نمیچرخد و سفت شده , میتواند بنا به دلایل بالا باشد و باید اقدام به حل این مشکل در خودرویتان کنید .

 

3 . نشت مایعات از جعبه فرمان خودرو

اگر متوجه نشتی مایعات از جعبه فرمان خودرویتان شدید به این معناست که این قسمت از خودرو به مشکل خودرده زیرا جعبه دنده های هیدرولیکی سطح مایعات آن کاهش پیدا نمیکند مگر این که قسمتی از سیستم جعبه فرمان دچار خرابی شده باشد و این نشتی میتواند بنا به دلایل مختلفی مانند واشر شکسته شده یا اتصال شل باشد که منجر به نشتی مایعات از جعبه فرمان خودرو شود که در صورت دیدن این علامت حتما به یک ماکانیکی مراجعه کنید تا این مشکل را در خودرویتان حل کند زیرا پشت گوش انداختن این امر میتواند موجب شود تا دمای جعبه فرمان بیش از حد افزایش پیدا کند که نتیجه این امر شکستن چرخ دنده ها و قسمت های مختلف جعبه فرمان می باشد.

 خرابی جعبه دنده خودرو

4 . استشمام بوی روغن سوخته در خودرو

یکی دیگر از علائم خرابی جعبه فرمان خودرو , استشمام بوی روغن سوخته در خودرو می باشد که علت به وجود آمدن این بو در خودرو میتواند به علت بالا رفتن بیش از حد دمای جعبه فرمان خودرو باشد که موجب میشود تا بوی روغن سوخته در خودرو بپیچد . اگر این بو را در خودرویتان حس کردید تنها کاری که باید بکنید این است که خودرویتان را سریعا در مکانی پارک کنید و با خودرویتان به هیچ وجه رانندگی نکنید تا زمانی که یک مکانیک خودرویتان را بررسی کند زیرا اگر جعبه فرمان خودرو دمای آن از حدی فراتر رود میتواند باعث اتفاقات جبران ناپذیری مانند آتش سوزی را در خودرو پدید آورد.