ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
علت کار نکردن کولر خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

علت کار نکردن کولر خودرو چیست؟

 

 

احتمالا برای شما پیش آمده که پس از دوندگی در یک روز گرم تابستانی به قصد خنک شدن سوارد خودرویتان شوید و در همین حین به مقصد مورد نظرتان برسید اما هنگام روشن کردن کولر با یک بد بیاری ای به نام کار نکردن و خنک نکردن کولر مواجه میشوید که میتواند در گرمای تابستان امری طاقت فرسا برای رانندگان باشد . اغلب سوالاتی که افراد در این موارد از خودرو میپرسد این است که چرا کولر باد گرم میزند ؟ چرا کولر خنک نمیکند ؟ علت قطع و وصل شدن همواره کولر در خودرو چیست ؟ یا حتی اصلی ترین سوال که چرا کولر خودرو کار نمیکند ؟ در این مقاله ما را همراهی کنید تا به این سوالات پاسخ دهیم و از این که چگونه میتوان از این نوع مشکلات در خودرو جلوگیری کرد بپردازیم .

 

علت کار نکردن کولر خودرو چیست؟

کولر خودرو مانند اکثر قطعات خودرو با کمک قطعه های دیگر میتواند عملکردی درست از خود به نمایش بگذارد تا بتواند فضای خودروی شما را خنک کند و رضایت شما را جلب نماید . طبیعی است که تمام قطعاتی که درون سیستم تهویه خودرو وجود دارد نقش مهمی در خنک کردن کابین خودروی شما را دارد و خرابی هر کدام میتواند موجب عملکرد نامطلوب کولر خودرو شود و حتی دلیل اصلی برای کار نکردن خودرویتان باشد و حتی اگر کار کند خرابی این قطعات میتواند موجب شود که کولر خودرویتان فقط بادی را به کابین خودرو انتقال دهد که خنکی ای در آن وجود ندارد . این نکته را در نظر داشته باشید که همیشه خرابی کولر به خرابی قطعات ارتباط پیدا نمیکند و میتواند به رانندگی نادرست رانندگان ارتباط پیدا میکند . در ادامه ما را همراهی کنید تا به نکاتی که رعایت نکردن آنها میتواند عملکرد کولر خودرو را مختل کند بپردازیم .

 علت کار نکردن کولر خودرو چیست؟

1 . خرابی کمپرسور کولر        

یکی از مهم ترین و اصلی ترین قطعاتی که درون کولر خودرو فعالیت میکند و نقش اساسی ای در عملکرد کولر خودرو دارد , به کمپرسور کولر ارتباط پیدا میکند که در صورتی که این قطعه خراب شود یا در عملکردش خللی به وجود آید موجب میشود تا گاز مبرد که به وسیله کمپرسور به حرکت در می آید مثل سابق عمل نکند و در عملکرد این حرکت گاز مبرد یا سیال خلل ایجاد شود . از دیگر عواملی که خراب شدن کمپرسور کولر با خود به همراه دارد می توان به ضعیف شدن یا حتی از کار افتادگی آن و همچنین افت فشار اشاره نمود .

 

2 . نشتی داشتن کولر خودرو

نشتی دادن یکی دیگر از دلایلی است که میتواند منجر به خرابی کولر خودرویتان شود . این نشتی ممکن است در هر مرحله از تهویه رخ دهد و این امر موجب میشود تا سخت تر بتوان محلی که کولر نشت میکند را پیدا کرد . راه حلی که برای این امر وجود دارد این است که شما یا یک تکنسین میتوانید یک درزگیر را تهیه نمایید که این قطعه میتواند مانع از نشتی کولر خودرویتان شود و مانع آسیب دیدن آن نیز شود .

 باد گرم کولر

3 . کثیف بودن رادیاتور کولر

یکی از قطعات مهم خودرو که همواره در معرض ورود آلودگی و کثیفی ها قرار دارد رادیاتور کولر خودرو است که نقش مهمی در سلامت کولر خودرو دارد . درواقع رادیاتور کولر خودرو یکی از قطعات مهم در سیستم خنک کننده خودرو می باشد که مکان قرار گیری آن در جلوی خودرو در نزدیکی رادایاتور خودرو است که کثیف شدن این قطعه میتواند عواقبی همچون گرفتگی شبکه رادیاتور کولر خودرو را با خود به همراه داشته باشد و مانع از عملکرد درست کولر خودرو شود, به این شکل که در صورت کثیفی این قطعه کولر دیگر نمیتواند مانند سابق کابین خودرو را خنک نماید زیرا با کثیف شدن این قطعه دفع گرما به مراتب بالا میرود که نتیجه این امر باد گرم کولر می باشد که طبیعتا برای رانندگان به هیچ عنوان خوشایند نیست. در اصل این امر بیشتر اوقات در رانندگی در سرعت کم و همچنین در ترافیک ها به وجود می آید که بهتر است سالانه برای جلوگیری از این امر از فشار باد استفاده کنید تا کثیفی ها از بین بروند .

 

4 . رانندگی با خودرو در دور موتور بالا

یکی دیگر از مواردی که میتواند موجب شود تا به جای باد خنک , باد گرمی از کولر خودرویتان خارج شود رانندگی در دور بالای موتور یا همان رانندگی پر گاز می باشد . شاید برایتان جالب باشد بدانید که در اغلب خودروها با فشردن گاز تا انتها موجب میشود تا کولر خودرو به صورت خودکار قطع شود که همین امر میتواند یکی از دلایلی باشد که به کولر خودرو آسیب میزند .

 

5 . خراب بودن دریچه های کولر

از مهم ترین بخش های کولر خودرو میتوان به دریچه های کولر خودرو اشاره نمود که نقشی اساسی در عملکرد کولر خودرو دارند که این دریچه ها علاوه بر کولر خودرو برای بخاری خودرو نیز مورد استفاده قرار گرفته میشود . در مواقع خراب بودن این دریچه ها میتوان عملکرد کولر بلعکس شود و موجب مخلوط شدن گرمای بخاری و سرمای کولر شود که در نهایت موجب میشود بادی گرم از این دریچه ها به کابین خودرو سرایت کند .

 تشخیص سالم بودن کولر خودرو

چگونه تشخیص دهیم که کولر خودرو سالم است ؟

تشخیص این که آیا عملکرد کولر خودرو به درستی و طبق روال است کار سختی است و باید توسط کسی که در این زمینه تخصص دارد مورد بازرسی قرار گیرد اما دو روش وجود دارد که با بهره گیری از آن ها میتوان متوجه شد که کولر خودرو سالم است یا خیر . درواقع نشانه های که با استفاده از آنها میتوان پی به سالم بودن کولر خودرو برد را خود خودرو با واکنش هایی که از خود نشان میدهد در اختیار ما قرار میدهد .

یکی از اصلی ترین نشانه که با استفاده از آن میتوان متوجه وضعیت کولر خودرو شد به صدایی که از آن خارج میشود ارتباط پیدا میکند که اگر به هنگام استفاده از کولر خودرو متوجه صدای غیر معمول و اضافی شدید میتواند علائمی از خرابی کولر خودرو باشد و نشانه دوم به سرمایی که از کولر خودرو خارج میشود ارتباط پیدا میکند . اگر قصد داشتید این روش برای مطمعن شدن از کولر خودرویتان انجام دهید ابتدا باید خودرویتان را در دمای هوای معمولی در سایه قرار دهید و و سپس کولر خودرویتان را روشن کنید , سپس بعد از خنک شدن کابین خودرو با استفاده از یک دما سنج دمای داخل کابین خودرویتان را اندازه گیری کنید . اگر دما بین 0 تا 4 درجه سانتی گراد باشد نشان دهنده سالم بودن کولر خودروی شما می باشد .