ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
هر آنچه که باید راجب خودروی رانا بدانید!
نویسنده : Melika Piri

هر آنچه که باید راجب خودروی رانا بدانید!

 

رانا یکی از محصولات پر طرفدار شرکت ایران خودرو است که برای اولین بار درسال 88 توسط شرکت ایران خودرو رو نمایی شد و پس از آن به تولید رسید . درواقع خودروی رانا نمونه ارزان سازی شده و فیس لیفت پژو 206 صندوق دار به حساب می آید که در سال 91 به عرضه رسید و پس از آن نمونه های بهینه سازی شده آن نیز با نام رانا پلاس به بازار ایران توسط شرکت ایران خودرو معرفی گردید . لازم به ذکر است که این خودرو به هنگام عرضه از قیمت 12.5 میلیون تومان بهره میبرد که این قیمت به مدل رانا EL  ارتباط پیدا میکند که میتوان گفت این خودرو از طراحی داخلی و قطعات بی کیفیتی برخوردار بود . در این مقاله ما را همراهی کنید تا بیشتر با این خودروی ملی آشنا شویم .

 

طراحی داخلی رانا

طراحی داخلی رانا

همانطور که در ابتدای مقاله بیان نمودیم خودروی رانا درواقع نسخه فیس لیفت 206 صندوق دار میباشد اما در کابین داخلی تشابهی با 206 صندوق دار وجود ندارد و طراحان رانا طراحی داخلی این خودرو را به صورت کاملا متفاوت طراحی کرده اند اما متاسفانه همانطور که در کمی پیش اشاره نمودیم , برای کابین داخلی این خودرو از قطعات بی کیفیتی استفاده شده است , برای مثال جناس متریال به کار رفته برای داخل کابین این خودرو از پلاستیک خشک و بی کیفیت می باشد که جلوه چندان زیبایی را برای سرنشینان خودرو رقم نمیزند . از دیگر نقاط ضعف کابین داخلی این خودرو میتوان به انتخاب رنگ ها اشاره نمود که در کابین داخلی این خودرو تنها از یک رنگ استفاده شده و موجب شده طراحی کابین این خودرو ساده تر از حد معمول باشد و حس کسل کننده ای را به سرنشینان منتقل کند . در کل اگر قصد خرید این خودرو را دارید میتوان گفت که این خودرو در زمینه کابین و طراحی داخلی چنگی به دل نمیزند و اگر طراحی کابین خودرو برای شما از اهمیت بالایی برخوردار است میتوان گفت که این خودرو برای شما مناسب نیست .

 

طراحی ظاهری رانا

طراحی ظاهری رانا

با نگاه کلی به طراحی ظاهری به رانا میتوانید متوجه شوید که این خودروی ملی درواقع نسخه فیس لیفت 206 صندوق دار میباشد که دستخوش تغییراتی بر روی آن صورت گرفته که موجب شده از لحاظ ظاهری تفاوت شایانی با پژو 206 صندوق دار داشته باشد اما نمای جانبی آن تفاوت چندانی با 206 صندوق دار ندارد . در نمای جلویی رانا با دو کاسه چراغ نسبتا بزرگ اما ساده رو به رو هستیم که در مابین این دو چراغ شاهدد فضای خالی نسبتا زیادی هستیم که جای خالی چراغ مه شکن در آن به چشم میخورد و در کل در قسمت چراغ ها و سپر خودرو با طراحی ایده الی رو به رو نیستیم . نمای پشتی رانا  به صورت کامل با 206 تفاوت دارد و طراحی جداگانه ای دارد و این امر با بهره مندی رانا از چراغ های 4 ضلعی بیشتر به چشم می آید . از نکات دیگر طراحی بدنه این خودرو میتوان به صندوق عقب جادار آن اشاره نمود که میتواند برای سفر مناسب باشد .

 

مشخصات فنی خودروی رانا

مشخصات فنی خودروی رانا

از مشخصات فنی رانا میتوان به یک موتور 1.6 لیتری با 16 سوپاپ اشاره نمود که موتور به کار رفته در این خودرو در کشورمان با نام TU5 شناخته میشود که حداکثر توان تولیدی آن به 105 اسب بخار میرسد و گشتاورد 142 نیوتن متر در 4000 دور دارد که این موتور توانسته رضایت های خریداران را جلب کند و عملکرد خوبی از خود درخودرو ارائه دهد و این مشخصات موجب شده تا رانا به یکخودروی شهری بسیار مناسب تبدیل گردد. این خودرو قادر است تا در مدت زمان 12 ثانیه به سرعت 100 کیلومتر دست یابد و از دیگر مشخصات این خودرو میتوان به مصرف سوخت آن اشاره نمود که این خودرو در هر 100 کیلومتر در شهر 6.9 لیتر و در جاده 5.7 لیتر مصرف سوخت دارد . در کل میتوان گفت خودروی رانا از نظر مشخصات فنی خود دست کمی از رقبای هم رنج خود ندارد ومیتواند شما را راضی نگه دارد و عملکرد مطلوبی را از خود به نمایش بگذارد .

 

آپشن ها و امکانات رفاهی خودروی رانا

آپشن ها و امکانات رفاهی خودروی رانا

لازم به ذکر است که شرکت ایران خودرو دو نسخه از این خودرو را به بازار ایران راهی کرده است که در این قسمت قصد داریم به امکانات و آپشن های رفاهی رانا در مدل LX اشاره نماییم. از امکانات و آپشن های رفاهی رانا میتوان به کیسه ها و راننده و سرنشین , دما سنج , چراغ بدرقه , ترمز ضد قفل ABS , قفل مرکزی به همراه ریموت کنترل , فرمان هیدرولیک , سیستم تهویه مطبوع دستی , سیستم صوتی به همراه 4 اسپیکر , حسگر پارک عقب , چراغ مه شکن جلو و عقب , تنظیم آیینه جانبی برقی , شیشه بالابر برقی جلو و عقب , ستون فرمان جمع شونده تلسکوپی , صفحه نمایش LCD تک رنگ بر روی داشبورد , ایموبلایزر , هشدار دهنده مرکزی ورود غیر مجاز , توضیع نیروی ضد ترمز EBD , چراغ خطر سوم , پشت سری صندلی یکپارچه با صندلی , تنظیم نور چراغ از داخل و خارج و همچنینترمز های جلو و عقب دیسکی اشاره نمود .

 

ایمنی و امنیت خودروی رانا

یکی از ایراداتی که متاسفانه شامل حال اکثر خودروهای ایرانی میشود امنیت آنها می باشد به این شکل که خودروهایی از قبیل ساینا , کوییک , دنا وحتی رانا هیچ گونه تست ایمنی ای بر روی آنها صورت نمیگیرد و نمیتوان متوجه میزان امنیت این خودروها شد و نمیتوان به آمار هایی که توسط شرکت سازنده از نظر ایمنی به گوش میرسد اعتماد کرد . البته در این بین میتوان گفت که خودروی رانا از لحاظ ایمنی و امنیت از برخی از خودروهای ایرانی بهتر عمل میکند و مقاومت بیشتری دارد و از تجهیزات نسبتا خوبی همانند ترمز  ABS , ایموبلایزر, قفل مرکزی و همچنین دو کیسه هوا بهره مند است .