ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
سیستم ARP در خودرو چگونه عمل میکند؟
نویسنده : Melika Piri

سیستم ARP در خودرو چگونه عمل میکند؟

 

 امروزه آپشن ها در خودرو یکی از مهم ترین معیارها برای خرید خودرو و همچنین افزایش کارایی خودرو میباشد که خوشبختانه تولید کنندگان خودرو به ویژه کمپانی های خودروساز مطرح دنیا به آن اهمیت زیادی میدهند . یکی از دلایل مهم بودن آپشن ها برای کمپانی های خودروسازی , افزایش ایمنی خودرو می باشد که در تست ها تصادف به جهت تست کردن ایمنی خودروی تولید شده ستاره ایمنی با تعداد معقول و بالا دریافت کنند و خودروی تولیدی آنها ایمن به دست مشتریان خودرو برسد و از جهت دیگر آپشنال بودن خودرو مخصوصا آپشن های ایمنی موجب افزایش قیمت خودرو میشود که این به نفع تولید کننده خودرو می باشد .

 یکی از مهمترین آپشن هایی که در زمینه ایمنی خودرو درون اغلب خودروها قرار گرفته سیستم ARP می باشد که به سیستم ضد واژگونی نیز شناخته میشود که با سنسورهای که درون آن به کار رفته قادر است تا حوادث را پیشبینی و سپس پیشگیری کند که در اصل وجود این سیستم در خودرو موجب میشود که از 80 درصد از سانحه های رانندگی و حوادث ناگوار جلوگیری کند . در این مقاله ما را همراهی کنید تا با سیستم ARP بیشتر آشنا شویم .

 سیستم ARP چیست

عملکرد سیستم ARP در خودرو چگونه است؟

سیستم ARP یا Active Rollover Protection به عنوام بخشی از سیستم ESP در خودرو عمل میکند و میتواند از واژگونی بسیاری ای خودروها به ویژه خودروهای سنگین همانند کامیون ها یا ون ها و دیگر خودروهای سنگین که احتمال واژگونی ان ها نسبت به دیگر خودروها بیشتر است , در صورت بروز حادثه از واژگونی آن جلوگیری کند . در اصل عملکرد سیستم ARP به گونه ای است که به صورت متناوب شتاب جانبی خودرو را از طریق سنسور های به کار رفته کنترل می نماید و به هنگامی که شتاب خودرو بیش از میزان معمول باشد و عدد به دست آمده در این سیستم از مرز عدد تعریف شده توسط شرکت سازنده خودرو بیشتر باشد , سیستم ARP وارد عمل میشود و تا جای ممکن از واژگونی خودرو جلوگیری میکند و این عمل را با درگیر کردن ترمز های چرخ خودرو انجام میدهد .لازم به ذکر است که این سیستم درخودرو با نام ESP نیز ناخته میشود موجب کاهش دور موتور میشود و با کاهش یافتن دور موتور , احتمال واژگونی خودرو به حداقل خود میرسد  .

سیستم ضد واژگونی چیست؟

در اصل میتوان گفت خودروهای سنگین به نسبت دیگر خودرها به علت وجود مرکز ثقل بالا احتمال واژگونی آنها نسبت به دیگر خودروها بالاتر است و در یک جاده پیچ در پیچ حتمال واژگونی یک ون خیلی بیشتر از یک خودرو کراس اوور میباشد و در این گونه موارد سیستم ضد واژگونی یا سیستم ARP با عملکرد خود و با وجود سنسورهای به کار رفته در آن خطر حوادث را پیش بینی میکند و از رخ دادن حادثه برای خودروهای سنگین همانند ون , کامیون و دیگر خودروهای سنگین جلوگیری میکند .

سیستم ESP چه تفاوتی با سیستم ARP دارد ؟

سیستم ESP چه تفاوتی با سیستم ARP دارد ؟

شاید برایتان جالب باشد بدانید که اولین شرکتی که این سیستم را در خودروی شاسی بلند قرار داد شرکت ولوو نام داشت . درواقع نام این سیستم ROPS  بود که با عملکرد  کنترل پایداری غلتشی یا همان RSC مانع واژگونی خودروها در صورت لرزش میشد و همانطور که مطالعه نمودید سیستم ARP از طریق سنسور های به کار رفته درون آن که ژیروسکوپ نامیده میشود , تغییرات زاویه ای خودرو و شیب و شتاب آن را درون خود ثبت میکند. سپس پس از ثبت این اطلاعات , اطلاعات به دست آمده توسط واحد کنترل خودرو احتمال واژگونی خودرو بررسی میگردد و درصورتی که احتمال بروز حادثه درون یک خودرو زیاد باشد یا امکان حادثه برای خودرو وجود داشته باشد این سیستم به سرعت فعال شده و ترمز خودرو بر روی هر چهار چرخ یا تعدادی از چرخ های خودرو فعال میشود که موجب حفظ تعادل در خودرو شده و مانع بروز حادثه و واژگونی خودرو میگردد . درواقع میتوان گفت هردوی این سیستم ها یعنی سیستم ARP و ESP جز آپشن های ایمنی خودرو هستند که میتوانند خطرات به وجود آمده در خودرو را خنثی کنند و آنها را به حداقل برسانند .