ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
گیربکس دو کلاچه چیست و چگونه عمل میکند ؟
نویسنده : Melika Piri

گیربکس دو کلاچه چیست و چگونه عمل میکند ؟

 

 

گیربکس یکی از مهم ترین قطعات در خودرو می باشد که که از اهمیت بالایی برخوردار است و اغلب مردم به ویژه رانندگان خودرو حداقل یکبار نام آن را شنیده اند . در اصل امری که موجب مهم شدن قطعه گیربکس شده به وظیفه آن ارتباط دارد , چرا که وظیفه اصلی این قطعه در خودرو انتقال قدرت می باشد که امری بسیار مهم را در خودرو ایفا میکند . همچنین گیربکس به علت عملکردی که دارد , روزانه در حال پیشرفت است و فناوری های نوینی در زمینه گیربکس به وجود آمده است  و از مهم ترین آن ها میتوان به گیربکس اتومات و یا به وجود امدن گیربکس دو کلاچه اشاره نمود که موضوع اصلی ما در این مقاله می باشد . لازم به ذکر است که پیشرفت گیربکس در صنعت خودروسازی به شکلی شده که موجب شده خودروهای در حال ساخت با توجه به عملکردی که دارند از گیربکس های منحصر به فرد و مختلفی برای خود بهره مند باشند . در این مقاله ما را همراهی کنید تا با گیربکس دوکلاچه , یکی از اصلی ترین و مهم ترین فناوری های بروز شده در زمینه گیربکس آشنا شویم و از نحوه کارکرد و دیگر قسمت های آن مطلع و آشنا شویم .

 

گیربکس دو کلاچه چیست؟

گیربکس دو کلاچه چیست؟

همانطور که مطلع هستید یکی از پیشرفت های بزرگ در زمینه گیربکس که اغلب افراد از آن استفاده نموده و از آن اطلاع دارند , به گیربکس اتومات ارتباط دارد که رانندگان از عمل مکرر کلاچ گرفتن راحت شدند و موجب راحتی دوچندان افراد در رانندگی شد . پس از مدتی که گیربکس تمام اتومات اختراع شد گیربکس دوکلاچه یا نیمه کلاچ اختراع شد که عملکردی میانه بین گیربکس دستی و گیربکس اتومات دارد که در اصل به  این نوع گیربکس , گیربکس  DCT میگویند که این نوع کلاچ ها توسط کامپیوتر یا ECU مدیریت میشوند و دستور میگیرند .

درواقع در این نوع گیربکس , از دو سیستم کلاچ استفاده می شود که هرکدام به صورت جداگانه دارای شفت جداگانه و متصل می باشند و یک شفت دیگر مختص به دنده های زوج وجود دارد و شفت دیگری به دنده های فرد متعلق است و در اصل میتوان گفت که با کمک فناوری هایی که در این نوع گیربکس به کار رفته مانع ارسال جریان نیرو به چرخ ها نمی شود .

 

مزایای گیربکس دوکلاچه چیست؟

مزایای گیربکس دوکلاچه چیست؟

1 . یکی از اصلی ترین مزایای گیربکس دو کلاچه یا DCT را میتوان مصرف سوخت پایین آن نامید به این جهت که گیربکس دوکلاچه در حالت عادی فشار زیادی را به موتور خودرو وارد نمیکند و در این زمینه عملکردی مشابه با گیربکس دستی دارد که پوئن مثبتی برای این فناوری به حساب می آید و میتواند مانع به وجود آوردن آلودگی هوا شود .

2 . از مزایای دیگر این نوع گیربکس میتوان به حالت شتاب گیری آن اشاره نمود چرا که زمان تعویض دنده در گیربکس دوکلاچه یا DCT تنها در 8 میلی ثانیه صورت میگیرد  که این مدت زمان خیلی کمتر از زمانی است که گیربکس اتوماتیک یا دستی برای آن صرف میکند و درواقع این امر موجب افزایش قدرت شتاب گیری در خودرو می شود و درواقع دور موتور در گیربکس دو کلاچه به حداقل میرسد .

3 . گیربکس دو کلاچه موجب میشود که راننده , تجربه رانندگی راحتی را داشته باشد چرا که برای تعویض دنده نیازی به اقدام راننده وجود ندارد و تعویض دنده به راحت ترین شکل ممکن صورت میگیرد . همچنین لازم به ذکر است که در بعضی مواقع هنگام استفاده از گیربکس دستی شاهد خارج شدن برخی صدها بودیم که در گیربکس دو کلاچه خبری از این نوع صداها نیست .

 

معایب گیربکس دوکلاچه در خودرو چیست؟

معایب گیربکس دوکلاچه چیست؟

1 . یکی از اصلی ترین معایبی این نوع گیربکس از آن برخوردار است , هزینه تولید بسیار زیاد آن است و میتوان گفت که هزینه این نوع گیربکس به قدری بالا است که تاثیر مستقیم بر روی قیمت خودرو میگذارد و موجب میشود تا قیمت خودرو مورد نظر دو برابر شود و به همین علت از این نوع گیربکس در خودروهای میان رده استفاده نمیشود و و اغلب در خودروهای رده بالا مانند خودروهای اتومبیل رانی استفاده میشود , همچنین لازم به ذکر است که این نوع گیربکس هزینه نگهداری بالایی دارد زیرا چنانچه نقصی در DCT رخ دهد شما برای تعمیر این گیربکس باید مبلغ زیادی را پرداخت کنید .

2 . از دیگر معایب این گیربکس میتوان به عدم انعطاف پذیری آن اشاره نمود چرا که گیربکس دو کلاچه به دلیل انعطاف پذیری کمی که دارد کمتر نسبت به انوع دیگر گیربکس ها در معرض تقویت و تیوینگ قرار میگیرد و این امر موجب میشود تا کمپانی ها و استارتاپ تیونینگ خودروها ناچار شوند تا کمتر به سراغ خودروهایی بروند که از فناوری گیربکس دوکلاچه بهره میبرند روند.