ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
8 علت نشان دهنده خرابی گیربکس
نویسنده : Melika Piri

8 علت نشان دهنده خرابی گیربکس

 

همه خودروها دارای قطعاتی هستند که به نوعی قلب تپنده آنها به حساب می آید که در صورت نبود این قطعات خودرو عملکردی از خود نشان نمیدهد ,همانند گیربکس خودرو که یکی از مهم ترین قطعه های درون خودرو به حساب می آید . گیربکس خودرو نقش بسیار مهم و حیاتی ای در خودرو دارد و یکی  از وظایف آن تنظیم نمودن سرعت موتور خودرو میباشد وهمچنین دیگر وظیفه آن که بر عهده این قطعه حیاتی میباشد , انتقال دادن قدرت موتور به لاستیک های خودرو میباشد.

 

گیربکس خودرو

 

علائم خرابی گیربکس خودرو چیست؟

گیربکس خودرو به تنهایی قادربه نشان دادن عملکرد درستی از خود نیست برای همین امر قطعاتی وجود دارند که به آن کمک میکنند تا عملکرد بهتری در خودرو داشته باشد و آسیب دیدن این قطعه ها تاثیر منفی بر عملکرد گیربکس خودرو و همچنین خودرو میگذارد. در این مقاله قصد داریم به علائم و دلایلی که باعث خرابی گیربکس خودرو میشوند بپردازیم , با ما در این مقاله همراه باشید.

 

1 . روشن شدن چراغ چک موتور

در مقاله ای با عنوان 8 دلیل روشن شدن چراغ چک خودرو به دلایلی که باعث میشوند چراغ چک خودرو روشن شود اشاره نموده ایم و یکی از دلایلی که موجب روشن شدن چراغ چک خودرو میشود, به وجود آمدن مشکل در گیربکس خودرو میباشد . این نکته را در نظر داشته باشید که هر زمانی که چراغ چک خودرویتان روشن میشود به این معنا نیست که در گیربکس خودرویتان مشکلی به وجود آمده و ممکن است چراغ چک خودرو به دلایل دیگری روشن شده باشد که هشت دلیل از آن اها درون مقاله ای که لینک آن گذاشته شده اشاره نموده ایم.

 

2 . روغن گیربکس

یکی از رایج ترین دلایلی که موجب خرابی گیربکس خودرو میشود روغن گیربکس میباشد. یکی از نشانه هایی که با توجه به آن میتوانید متوجه خرابی گیربکس خودرو از طریق روغن گیربکس شوید , نشتی روغن گیربکس میباشد که در مقاله ای با عنوان علت نشتی مایعات خودرو چیست  به نشتی مایعات خودرو پرداخته شده و در مقاله ای دیگر با عنوان در چه زمانی باید روغن گیربکس خودرو را عوض کنیم؟ به صورت کامل به روغن گیربکس خودرو پرداخته ایم که در صورت تمایل درباره این دو موضع میتوانید این دو مقاله را مطالعه کنید. همانطور که درمقاله روغن گیربکس به آن اشاره نموده ایم , روغن گیربکس خودرو به رنگ قرمز و رنگ هایی شبیه به قرمز هستند که در صورت نشتی با دیدن رنگ آن میتوانید متوجه شوید که روغنی که از خودرویتان نشتی داشته , روغن گیربکس میباشد و همین طور این نکته را در نظر داشته باشید که در صورتی که متوجه نشتی روغن گیربکس شدید, سریع تر برای حل این مشکل اقدام کنید زیرا ممکن است به چرخ دنده ها آسیب برساند.

 روغن گیربکس خودرو

3 . ایجاد سرو صدا

برخی از صدا ها در خودرو عادی میباشند اما برخی صداها همانند صدای کلنگ یا به نوعی صدایی همانند دنگ دنگ میتواند نشان از مشکل داشتن گیربکس خودرو باشد که در صورت متوجه شدن آن باید سریعا به یک تعمیرگاه مراجعه کنید و در صورت توجه نکردن به آن مشکل درون خودرو رشد میکند و علاوه بر این که باعث میشود به خودرویتان آسیب زیادی وارد شود , باعث میشود هزینه سنگینی را برای تعمیر قطعات خودرویتان بپردازید.

 

4 . وجود سرو صدا در صورت خلاص بودن خودرو

یکی دیگر از نشانه های خرابی گیربکس , شنیدن صدا در صورت خلاص بودن خودرو میباشد. ایجاد سرو صدا در صورت خلاصی خودرو به هیچ وجه طبیعی نیست زیرا هنگامی که خودرو در حالت خلاص قرار دارد , فشاری بر گیربکس خودرو متحمل نمیشود و دلیل این صدا میتواند به دلیل کم بودن یا افت کیفیت روغن گیربکس باشد که در این صورت باید اقدام به تعویض روغن گیربکس خود کنید.

 

5 . بوی سوختگی

یکی از دلایل اصلی که میتواند نشان دهنده مشکل درون گیربکس باشد , استشمام بوی سوختگی میباشد که ممکن است از روغن گیربکس باشد. اگر منشاء بوی سوختگی از روغن گیربکس خودرو بود, به این معناست که دمای روغن موتور به شدت افزایش پیدا کرده و به همین دلیل موجب ایجاد بوی سوختگی شده است.

 روغن گیربکس خودرو

6 . تاخیر داشتن عملکرد گیربکس

به طور کل جعبه دنده خودرو به گونه ای طراحی شده که راننده به راحتی قادر به تعویض دنده باشد برای همین امر اگر تاخیری در دنده عوض کردن خودرو به وجود آمد, میتواند نشان دهنده مشکلی در گیربکس خودرو باشد. اگر در هنگام رانندگی متوجه شدید که گیربکس خودروی شما همانند قبل عمل نمیکند یا به سختی دنده را تعویض میکنید این امر به معنای مشکل دار بودن گیربکس خودرو میباشد.

 

7 . درست کار نکردن پدال کلاچ

یکی از نشانه های که به وجود آمدن آنها نشان از مشکل داشتن گیربکس میباشد, پدال کلاچ است. اگر هنگام گرفتن کلاچ مجبور شوید پای خود را بیشتر از حد نیاز بالا بیاورید یا بلعکس مجبور شوید پایتان را بیشتر از حد لازم به پایین ببرید , احتمال بر خراب شدن گیربکس خودرویتان وجود دارد.

 

8 . لرزش غیرعادی خودرو

گاهی گیربکس خودرو دچار ساییدگی میشود که نتیجه این ساییدگی, لرزش خودرو میباشد که به هیچ وجه نباید به سادگی از این موضوع گذر کنید زیرا ممکن است باعث شود خودرو آسیب جدی ببیند و همچنین هزینه زیادی را برای شما بتراشد.

 گیربکس خودرو

مطلب آخر

همانطور که در ابتدای مقاله گفته شد, گیربکس قطعه ای حیاتی برای خودرو میباشد که سلامت آن در خودرو تاثیر بسیار مثبتی دارد و خرابی آن موجب بروز مشکل در خودرو و گاهی در دیگر قطعات خودرو میشود. همانطور که دلایل بالا مبنی بر خراب شدن گیربکس خودرو را خواندید , پس از مشاهده آن علت ها سریعا اقدام به تعمیر گیربکس خودرویتان کنید تا بعد ها مشکلی برای خودرویتان به وجود نیاید.