ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
ترمز برقی ایمن تر است یا دستی ؟
نویسنده : Melika Piri

ترمز برقی ایمن تر است یا دستی ؟

 

یکی از صنعت های که امروزه به تکنولوژی های پیشرفته توجه بسیاری داشته صنعت خودرو می باشد که همیشه از تکنولوژی های به روز به جهت سهولت در رانندگی و امنیت و موارد بسیار دیگر استفاده نموده که این امر برای رانندگان خودرو با مزایای بسیاری را با خود به همراه داشته که این تکنولوژی  ها اغلب به عنوان آپشن در خودرو شناخته میشوند و در شرایط مختلف میتوانند از خود عملکردی متناسب با وضعیت موجود در اختیار رانندگان بگذارد . یکی از موارد بسیار مهمی که در خودرو از اهمیت بسیاری برخوردار است و تولید کنندگان خودرو به آن توجه بسیاری دارند , معقوله ترمز میباشد که یکی از مهم ترین موارد در رانندگی می باشد .  یکی از آپشن هایی که در زمینه آپشن خودرو فعالیت میکند , ترمز پارک برقی یا  EPBمی باشد که این آپشن در خودرو میتواند موجب سهولت در رانندگی برای راننده خودرو باشد . در این مقاله ما را همراهی کنید تا با این آپشن کاربردی در خودرو آشنا شویم .

 ترمز پارک برقی چیست؟

ترمز پارک برقی چیست؟

همانطور که در ابتدا بیان نمودیم , ترمز پارک برقی یکی از آپشن ها و تکنولوژی های به روز در خودرو می باشد که به عنوان آپشن در خودروهای مدرن تعبیه شده و مورد استفاده رانندگان خودرو قرار میگیرد . ترمز معقوله ای است که تمام رانندگان با آن و عملکرد آن به خوبی آشنا هستند که به وسیله اهرمی شناخته میشود که در خودرو با کشیدن آن اهرم به سمت بالا موجب قفل شدن چرخ های خودرو شده و در نهایت موجب بی حرکت شدن خودرو می شود و در صورتی که این اهرم را به سمت پایین کشیده شود , چرخ های خودرو از حالت قفل رها میشدند و خودرو به حالت حرکت در می آید . درواقع علت اصلی این که ترمز پارک برقی یا سیستم EPB به وجود آمد به این سبب بود که استفاده مکرر از این اهرم در به مرور زمان موجب افزایش استهلاک خودرو و از دست دادن قدرت اولیه خود میشد و به این جهت مورد انتقاد بسیاری از کارشناسان در این حوضه قرار میگرفت به همین سبب تصمیم برای ایجاد فناوری EPB گرفته شد و ترمز پارک برقی به عنوان جایگزین مناسب در خودروهای مدرن به جای ترمز دستی مکانیکی خودرو قرار گرفت و از خودروهای که از این فناوری بهره میبرند میتوان به خودروهای بورگوارد X5 و بورگوارد BX7 و خودروی و ... اشاره نمود .

 ترمز دستی یا ترمز برقی ؟

اصلی ترین تفاوتی که این سیستم با نسخه دستی خود دارد این است که در ترمز پارک برقی کامپیوتر یا ECU خودرو نقشی اساسی را به عهده دارد که موجب قفل شدن چرخ های خودرو میشود , به این صورت که در چرخ های خودرو یک موتور الکترونیکی تعبیه شده که کامیپوتر خودرو به وسیله آن موتور میتواند چرخ های خودرو را متوقف کند درصورتی که در نسخه ترمز دستی از کامپیوتر خودرو استفاده نشده است و ترمز دستی ها از یک اکسل برای برای متوقف نمودن خودروها استفاده میکنند در صورتی که در این فناوری برای استفاده در اصطکاک بین لنت و دیسک ترمز به جهت توقف چرخ ها استفاده میشود .

 

ترمز برقی ایمن تر است یا دستی ؟

یکی از اصلی ترین مواردی که افراد به هنگام خرید به آن اهمیت زیادی میدهند , ایمنی می باشد به همین جهت ایمنی یکی از اصلی ترین معیار ها برای انتخاب خودرو می باشد و اغلب خودروهایی که از ایمنی بالایی برخوردار هستند اغلب مشتریان راحت تر میتوانند به آن اعتماد کنند و از آن خودرو استفاده کنند . درواقع یکی از اصلی ترین دلایلی که موجب پیشرفت سریع این سیستم در خودروها شد , به دلیل ایمن بودن آن نسبت به نسخه دستی بود  چرا که در ترمز دستی مکانیکی به مروز زمان مکانیزم نگه دارنده ترمز خودرو به خوبی اوایل عمل نمیکند و نیاز به سرویس دارد که این امر میتواند ایمنی را به خطر بی اندازد و موجب کاهش ایمنی و افزایش خطر شود و درواقع ترمز دستی برقی این مسئله را حل کرده است و چرخ ها توسط ECU خودرو مدیریت میشوند و با دستور ان متوقف میشوند و این متوقف شدن با توجه به شرایط موجود در خودرو صورت میگیرد .

ترمز برقی ایمن تر است یا دستی ؟

 یکی دیگر از مواردی که موجب برتری ترمز برقی نسبت به ترمز دستی مکانیکی میشود این است که در جاده هایی که دارای شیب هستند استفاده از ترمز دستی مکانیکی فشار زیادی را به خودرو وارد میکند مخصوصا که اگر سرویس نشده باشد میتواند آسیب جدی ای به خودرو وارد کند اما در ترمز برقی به این شکل نیست و کامپیوتر خودرو نیروی مورد نیاز برای عملکرد چرخ ها را به آن ها میدهد و موجب توقف آن میشود. همچنین لازم به ذکر است که در ترمز دستی مکانیکی هر یک از افراد سرنشین در خودرو میتوانند آن را آزاد کنند که میتواند خطرافرین باشد و موجب بروز حادثه شود اما در ترمز پارک برقی به این شکل نیست و فقط توسط راننده با نگه داشتن پدال ترمز عمل توقف صورت میگیرد .