ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
دست انداز به چه قطعاتی از خودرو آسیب میرساند ؟
نویسنده : Melika Piri

دست انداز به چه قطعاتی از خودرو آسیب میرساند ؟

 

در خیابان ها و مسیرهای رانندگی چیزی که تمام رانندگان اغلب با آن مواجه هستند , عبور از دست اندازها و چاله ها می باشد که متاسفانه اغلب رانندگان سعی دارند بدون کم کردن سرعت , از دست انداز عبور کنند و با سرعت بالا به مسیر خود ادامه دهند و از پدال ترمز به هنگام رسیدن به دست انداز استفاده نمیکنند یا به هنگام رسیدن چاله ها هیچ گونه ملاحظه ای نمیکنند و به مسیر خود ادامه میدهند  . دست انداز یا سرعت گیر همانطور که در نام خود به نیت خود میپردازد , برای کاهش سرعت راننده می باشد و هرچقدر دست انداز یا همان سرعت گیر را با سرعت کم تر پشت سر بگذاریم طبیعی است که فشار کمتری به خودرو وارد شود و سیستم تعلیق خودرو کمتر آسیب میبنید اما در بین بین افرادی هستند که به دست انداز کوچک ترین توجهی نمیکنند و با سرعت موجود به مسیر خود ادامه میدهند یا درست چند ثانیه مانده به دست انداز , از سرعت خود میکاهند که باید گفت هردو عمل فشار مضاعفی به خودرو وارد میکند و میتواند به خودرو آسیب برساند که این امر در چاله های موجود در مسیر نیز صدق میکند . در این مقاله قصد داریم به آسیب هایی که توسط دست انداز و چاله ها به خودرو وارد میشود بپردازیم , ما را در این مقاله همراهی کنید .

 دست انداز به چه قطعاتی از خودرو آسیب میرساند ؟

دست انداز چه آسیبی به خودرو میزند ؟

بر اساس تحقیقات موجودی که صورت گرفته , یک سوم آسیب های خودرو , توسط چاله و دست اندازهای موجود در مسیر به وجود می آید که با بی دقتی یا بی اهمیتی راننده به خودرو وارد میشود و به همین جهت راننده برای سلامت خودرو باید به نوع واکنش خودرو در مسیر های مختلف دقت کند . هنگامی که راننده با بی دقتی و با بی اهمیتی از مسیرهای که دارای دست انداز یا چاله هستند بدون اقدامات لازم عبور میکند به قسمت های مهم خودرو از جمله سیستم تعلیق آسیب جدی ای وارد میشود که میتواند برای شما هزینه زیادی را بتراشد که در ادامه به این قسمت ها خواهیم پرداخت.

 

1 . لاستیک

آسیب دیدن لاستیک توسط دست انداز و چاله های مسیر

در خودرو تنها قسمتی که با سطح مسیر سروکار دارد لاستیک خودرو می باشد و برای همین طبیعی است که در شرایط نامساعد مستعد به آسیب باشد و صدمه ببیند . اغلب در جاده های که وضعیت درستی ندارند و پر از چاله هستند امکان پنچر شدن لاستیک نسبت به دیگر جاده ها بیشتر است چرا که اغلب چاله ها دارای لبه های تیزی هستند که میتواند باعث آسیب دیدن لاستیک شود و در نتیجه پنچری لاستیک را با خود همراه کند . اگر تجربه رانندگی با لاستیک پنچر داشته باشید میدانید که از لحاظ ایمنی و راحتی به هیچ عنوان نمیتوان با لاستیک پنچر شده رانندگی کرد اما امکان تعمیر آن وجود دارد اما لازم به ذکر است که اگر لاستیک خودرویتان عمر خودش را کرده باشد , تعمیر لاستیک به هیچ عنوان پیشنهاد نمیشود و باید لاستیک خودرویتان را به سرعت تعویض کنید چرا که میتواند ایمنی شما را به خطر بی اندازد و همچنین میتواند موجب آسیب دیدن برخی از قطعات خودرو نیز شود .

 

2 . سیستم تعلیق

خرابی سیستم تعلیق توسط دست انداز

سیستم تعلیق یکی از مهم ترین اجزا در خودرو به حساب می آید که به راحتی میتواند به هنگام عبور از دست انداز , آسیب ببیند . درواقع هدف از تعبیه این سیستم در خودرو این است که نوسانات مسیر را به خود جذب کند و مانع انتقال موانع مسیر به کابین خودرو شود و از آسیب دست انداز به خودرو را کاهش دهد . اما نکته ای که وجود دارد این است که این قطعه نیز مانند دیگر قطعات خودرو تحمل نوسان مشخصی دارد و هنگامی که فشاری مضاعفی به آن وارد شود میتواند عملکرد این سیستم را به راحتی مختل کند . سیستم تعلیق به دلیل اهمیتی که دارد خود نیز از برخی قطعاتی از جمله کمک فنرها , چرخ ها و ... تشکیل شده که این قطعات موجب میشوند تا هماهنگی بین چرخ ها و بدنه خودرو صورت گیرد و در نهایت موجب حرکت خودرو شود . به طور کل میتوان گفت که سیستم تعلیق در دسته قطعات مهم و حساسی در خودرو است که به راحتی با عواملی همچون دست انداز میتواند آسیب ببینید , به همین جهت برای سلامت این قطعه در خودرو پیشنهاد میکنیم که به هنگام دیدن سرعت گیر , طبق اصول رانندگی کنید تا سیستم تعلیق خودرویتان سالم بماند .

 

3 . اگزوز

خرابی اگزوز توسط دست انداز و چاله های مسیر

 

دومین قطعه که پس از لاستیک های خودرو به سطح زمین نزدیک است , اگروز می باشد که همانطور که در مطالب بالاتر نیز اشاره نمودیم , قطعاتی که به زمین نزدیک تر هستند در چاله ها و دست اندازها بیشترین آسیب به آن ها وارد میشود . هنگامی که خودرو با سرعت بالایی از فرورفتگی یا چاله های جاده عبور میکند این امکان وجود دارد که اگزوز به لبه تیزی چاله ها برخورد کند و سوراخ شود و اگروز نیز پس از سوراخ شدن میتواند مشکلاتی همانند ایجاد صدای ناخوشایند از خودرو را به وجود آورد . علاوه بر ایجاد سروصدا میتواند سلامت سرنشنینان خودرو را به خطر بی اندازد چرا که دود های خروجی به داخل کابین خودرو هدایت میشود و میتواند برای سرنشنیان امری خطرناک باشد .همچنین لازم به ذکر است که در صورت آسیب دیدن اگزوز , میتوان مصرف سوخت خودرو نیز افزایش پیدا کند .

 

4 . بدنه خودرو

خودروهای که دارای شاسی و بدنه ضعیف هستند میتوانند بیشترین آسیب را از سطح زمین دریافت کنند و آسیب ببینند و حتی میتوانند به هنگام عبور از چاله های موجود در مسیر یا عبور نادرست از دست انداز ها صدمات جبران ناپذیری ببینند که برای راننده خودرو میتواند موجب ایجاد خراش بر روی رنگ خودرو شود و هزینه زیادی را برای شما به جا بگذارد .