ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
اتولایت چیست و چه کاربردی در خودرو دارد ؟
نویسنده : Melika Piri

اتولایت چیست و چه کاربردی در خودرو دارد ؟

 

 

در مقاله های قبلی جی بی تایر , به آپشن های متعددی که به وسیله سنسور های مختلفی بر روی خودروهای مختلف تعبیه شده , بارها پرداخته ایم.  امروزه یکی از اصلی ترین مواردی که تولید کنندگان خودرو به آن توجه میکنند , آپشن های موجود بر روی خودروی تولیدی می باشد که میتواند موجب هیجان مشتریان خود شود و حتی از لحاظ افزایش قیمت نیز برای تولید کنندگان نیز سود بسیاری دارد , به همین جهت با توجه به نوع و قیمت خودرو اغلب تولیدکنندگان سعی میکنند تا خودروی خود را به آپشن های متعددی مجهز کنند تا بتوانند از لحاظ امکانات و آپشن رضایت مشتری را جلب نمایند . یکی از آپشن هایی که در این مقاله قصد داریم به آن بپردازیم , یا اتولایت Auto Light می باشد که اطلاعات مورد نیاز خود را توسط سنسور نور به دست می آورد و با توجه به اطلاعات داده شده , تشخیص میدهد که زمان روشن شدن چراغ های جلویی خودرو فرا رسیده یا خیر . در این مقاله قصد داریم به آپشن اتولایت بپردازیم و بیشتر با این سیستم در خودرو آشنا شویم , در صورت تمایل ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید .

 آپشن اتولایت چیست

اتولایت یا سنسور نور چیست؟

همانطور که در ابتدا بیان شد , اتولایت یکی از آپشن هایی است که اغلب امروزه در بیشتر خودروها مورد استفاده قرار میگیرد و اغلب افراد نیز آن را سنسور نور نیز می نامند . درواقع اتولایت عملکرد جالب و کارامدی دارد که میتواند برای شما جالب باشد و وظیفه این آپشن را میتوان از نام آن که به معنای روشنایی خودرکار است متوجه شد . درواقع این آپشن در خودرو به طور خودکار در زمان هایی که نیاز است چراغ های جلویی خودرو روشن باشد , آن ها را فعال میکند و پس از این که خودرو به محلی رسد که نیازی به روشن بودن چراغ ها نباشد , آن چراغ ها را خاموش میکند و درواقع فعالیت های خود را بر اساس نور موجود در محیط تنظیم میکند و با توجه به آن روشن یا خاموش بودن چراغ ها را تنظیم میکند . شاید برایتان جالب باشد تا بدانید که این آپشن در ابتدا برای اولین بار در سال 1964 توسط شرکتی به نام کادیلایت معرفی شد و در ابتدا نامی که برای آن در نظر گرفته بودند Twilight Sentinel بود که معنایی معادل نگهبان سپیده دم داشت و پس از گذشت مدت زمانی نام این آپشن به اتولایت تغییر پیدا کرد . در ابتدا آپشن اتولایت در دسته آپشن هایی بود که فقط در خودروهای گران قیمت به کار برده میشد و فقط از این آپشن در خودروهای گران قیمت برخوردار بودند اما امروزه به دلیل کاهش هزینه استفاده از این سیستم , اغلب خودروهای اقتصادی نیز از این سیستم برخوردار هستند .

 سنسور نور چیست

اتولایت چه کاربردی در خودرو دارد ؟

در طول روز شما ممکن است در محیط های مختلف با سطح نور مختلفی رانندگی کنید که میزان نور در تمام طول رانندگی یکسان نباشد و با توجه به میزان نور محیط , لازم است چراغ ها خاموش یا روشن باشد . برای مثال اگر در طول روز اگر از تونل عبور کنید در این شرایط باید چراغ های خودرو روشن باشند تا دید کافی را برای شما مهیا کنند و پس از خارج شدن از تونل , دیگر نیازی به روشن شدن چراغ ها نیست و در این نوع شرایط دیلایت با داده که از سنسور نور دریافت میکند , تشخیص میدهد که در تاریکی باید روشن شود و روشنایی نیازی به فعالیت ندارد . همچنین میتوان گفت که این سیستم برای رانندگان جنبه رفاهی نیز دارد , چرا که میتوان گفت که آسایش و تمرکز راننده به هنگام رانندگی با وجود این آپشن بیشتر است و برای مثال در مسیر هایی که راننده مجبور است به طور مدام از چند تونل عبور کند , نیازی به روشن خاموش کردن مداوم چراغ ها نیست و این امر به عهده اتولایت است .

 اتولایت چه کاربردی در خودرو دارد ؟

اتولایت چگونه کار میکند ؟

همانطور که در مطالب بیان شده اشاره شد , عملکرد آپشن اتولایت وابسته به سنسور نور است که در پشت شیشه جلویی خودرو تعبیه میشود و نور و در صورت تغییر سطح نور , برخی از ویژگی های موجود در سنسور نور تغییر میکند و نوع ولتاژ خروجی تغییر میکند  اطلاعاتی که توسط سنسور نور به دست آمده به کامپیوتر یا ECU خودرو ارسال میشود و کامپیوتر خودرو با اطلاعاتی که دریافت کرده , مشخص میکند که اتولایت روشن باشد یا خیر .