ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
کرال کنترل آپشن مورد علاقه آفرود بازها
نویسنده : Melika Piri

کرال کنترل آپشن مورد علاقه آفرود بازها

 

 

کرال کنترل , سیستمی است که ممکن است نام آن را شنیده باشید اما از کارایی و عملکرد آن بی خبر باشید , درواقع کلمه Crawl در زبان انگلیسی به معنای خزیدن است که با کامل کردن نام این سیستم یعنی کرال کنترل Crawl Control میتوان معنی این جمله را کامل نمود که به معنای کنترل خزیدن معنا پیدا میکند . سیستم کرال کنترل برای اولین بار در سال 2008 توسط شرکت خودروسازی تویوتا بر روی خودروی لندکروز رونمایی شد که یک قابلیت هوشمند بر روی خودروهای هوشمند است که این قابلیت را به راننده میدهد تا با توجه به نوع جاده و شرایط مسیر , سرعت خود را تنظیم کند  که در اصل میتواند کنترل خودرو را در مسیر ها و جاده های سخت همچون جاده های یخی , خیس و گلی یا پوشیده از سنگ را کنترل کند . درواقع این کرال کنترل برای آفرود بازها , آپشنی بسیار کار آمد به حساب می آید که در کنترل رانندگی به آن ها کمک میکند تا انرژی کمتری را صرف کنترل کردن خودرو کنند و برای افراد بی تجربه در رانندگی در این گونه مسیرها , میتواند کمک بزرگی به حساب آید و برای افراد با تجربه در رانندگی , سیستم کمکی باشد . در این مقاله قصد داریم به سیستم کرال کنترل به صورت کامل بپردازیم و پیشنهاد میکنیم ما را تا انتهای مقاله همراهی کنید .

سیستم کرال کنترل چیست؟

سیستم کرال کنترل چیست و چه کاربردی دارد ؟

سیستم کرال کنترل سیستمی بسیار کار آمد برای عبور از مسیر های صعب العبور می باشد , چرا که در جاده های یخ زده یا جاده های که حاوی گلو لای است یا یخ زدگی ای در سطح مسیر وجود دارد , کنترل و حتی حرکت خودرو به دشواری صورت میگیرد و در صورت بهره مند بودن خودرو از این سیستم , به هنگام رانندگی در این نوع شرایط جاده ای چرخ ها بدون هرزگردی و بیش تر فرو رفتن در گل و لای یا پرتاب سنگ ریزه به اطراف , با سرعت کم و بدون نیاز به دخالت راننده برای کنترل خودرو و تلاش برای خارج کردن خودرو از این مسیر ,  خودرو به راحتی میتوانداز این وضعیت خارج میشود و خودرو به مسیر خود ادامه میدهد . درواقع این سیستم قادر است در تمام مسیرهای پیش رو , سرعت خودرو را در دست گیرد و مانند یک کمک راننده عمل کند و سرعت را با توجه به نوع جاده تنظیم کند و آن را تغییر دهد که در این شرایط راننده خودرو دیگر نیاز به کنترل پدال گاز ندارد و فقط نیاز است که راننده , خودرو را به مسیر دلخواه خود هدایت کند .

کرال کنترل چه کاربردی دارد ؟

 این سیستم برای کنترل خودرو در شرایط نامسائد جاده ای , از سنسورهای با میزان حساسیت بالا استفاده میکند که با استفاده از سنسور تعادل , سنسور سرعت و سنسور ترمز , قادر به کنترل کردن خودرو در این گونه مسیرها میشود . درواقع این سنسورها با سنجش میزان ناهمواری و شرایط رانندگی , اطلاعات مورد نیاز را از محیط را به دست می آورند و اطلاعات به دست آورده را به ECU یا همان کامپیوتر خودرو ارسال میکنند و در نهایت با دستور ECU دستورهای لازم به پدال گاز و ترمز ارسال میشود که عملکرد مورد نیاز به توجه به سطح قرار گیری خودرو , از خود نشان دهند و از آن شرایط خارج شوند . درواقع در این مواقع با دستور ECU به پدال ترمز و پدال گاز , میزان وارد کردن نیرو به چرخ ها یا قفل شدن ها آنها مشخص میشود و هر چرخ خودرو در اینگونه شرایط به صورت مستقل عمل میکند و چرخ ها در این مواقع عملکردی یکسان ندارند که این امر موجب میشود تا خودرو از آن شرایط خارج شود .

نحوه استفاده از کرال کنترل

در اغلب خودروهایی که سیستم کرال کنترل به کار رفته , محل قرار گیری آن در کنار دنده می باشد که دارای دکمه فعال و غیر فعال است که دارای درجه های مشخصی است که درجه های موجود , مشخص میکند که خودرو در جاده های که شرایط مسائدی ندارد با چه سرعتی حرکت کنند که اغلب 5 سرعته , سرعت مناسب برای عبور از این نوع جاده ها می باشد . در اصل با وجود درجه بر روی این سیستم راننده با ارزیابی نوع جاده و سختی موانع میتواند سرعت حرکت خودرو را در سیستم کرال کنترل مشخص کند که این امر به میزان تجربه رانندگی فرد در رانندگی و مسیر ارتباط پیدا میکند .

 عملکرد کرال کنترل در خودرو

نحوه استفاده از سیستم کرال کنترل

هنگامی که در خودرو استفاده از سیستم کرال کنترل برای ادامه مسیر خودرو نیاز است , در ابتدای کار باید خودرو را متوقف کنید و سپس پدال گاز را فشار دهید و پس از این عمل , دنده را خلاص کنید و دنده کمک را در حالت L-4 قرار دهید که در برهی از خودرو ها این عمل با چرخاندن درجه گیربکس صورت میگیرد . پس از انجام موارد گفته شده در نهایت دنده را در حالت R یا D قرار دهید و اقدام به روشن کردن سیستم کرال کنترل کنید و در نهایت میزان درجه سرعت آن را مشخص کنید . این نکته را در نظر داشته باشید که این سیستم تنها به جهت رانندگی در موانع دشوار مناسب است و به هیچ عنوان استفاده مداوم از آن پیشنهاد نمیشود چرا که این سیستم میتواند موجب خوردگی لنت و دیسک شود و موجب آسیب آنها شود .