ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
عواقب تعویض نادرست دنده
نویسنده : Sadeghhaghighat

عواقب تعویض نادرست دنده

امروزه اکثر خودروها با جعبه دنده اتومات عرضه میشوند و نسبتا کمی از خودرو ها جعبه دنده دستی دارند ، در برخی از کشور ها مانند ایران هنوز گیربکس اتومات جایگاهی آنچنانی ندارد و اکثر مردم به خرید خودرو های دنده دستی روی می آورند . چرا که خودرو هایی با جعبه دنده دستی ارزان تر خودرو های دنده اتومات هستند و بیشتر مردم به دلیل درامد کم خودرو های دنده دستی را ترجیح می دهند .

 

در گیربکس های اتومات تعویض یا انتخاب دنده بر عهده یک نرم افزار گذاشته شده و راننده نقشی در این کار ندارد و تنها کاری که انجام می دهد ابتدا خودرو را استارت می زنیم پدال ترمز را کمی فشار می دهیم سپس دنده را در حالت D قرار می دهیم . در گیربکس های نیمه خودکار تعویض دنده توسط راننده معمولا تحت نظارت بوده و در صورت اشتباه وی ، دنده صحیح خودکار انتخاب می شود . اما در گیربکس های دستی صفر تا صد تعویض دنده توسط راننده صورت می پذیرد که روش آن این است که ابتدا کلاچ را انتها فشار دهید سپس به راحتی دنده را تعویض کنید که ابتدا حرکت با دنده یک شروع می شود .

 

در جعبه دنده دستی اگر مستقیما از دنده یک به سه یا از دنده پنج به دنده سه یا دو برویم این کار موجب می شود به گیربکس آسیب وارد شود و ما را با هزینه ی تعمیر گیربکس مواجه کند . هنگامی که بخواهیم بدون رعایت ترتیب از دنده سنگین به دنده های سبک تر برویم ، چنانچه در لحظه تعویض دور موتور بالا باشد ، به دلیل عدم همخوانی سرعت چرخ ها و دور موتور ، هنگام درگیر شدن کلاچ به خودرو ضربه وارد می شود . این اتفاق ساییدگی خفیف صفحه کلاچ را به دنبال داشته و در بلند مدت می تواند عمر این قطعه را کاهش می دهد .

 

شروع حرکت با دنده دو هم یکی از عوامل دیگری است که به سبب استهلاک بیشتر صفحه کلاچ و فشار زیادی به خودرو وارد می شود . همچنین تعویض دنده در حالت خاموشی به سختی انجام می پذیرد و پیشنهاد ما این است که هیچ موقع ای عمل را انجام ندهید چرا که این مسئله موجب خرد شدن دنده ها می شود بنابراین بهتر است با تعویض مناسب دنده عمر گریبکس را کاهش ندهیم .

 

 

 

برچسب ها :