ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
دانستنیهایی در مورد تایر های هواپیما
نویسنده : Sadeghhaghighat

دانستنیهایی در مورد تایر های هواپیما

شاید برای شما هم این سوال پیش آمده باشد که چرا چرخ‌های هواپیمای غول‌پیکری مانند بوئینگ 777با وزن حدود 227 تن در زمان فرود با سرعت 270 کیلومتر در ساعت بر روی باند نمی‌ترکد. چرخ‌های هواپیما از ماده‌ مشابه تایر خودروها ساخته می‌شود اما واقعیت اصلی در میزان باد درون این چرخ‌ها و همچنین مواد سازنده آن‌ها نهفته است. چرخ های هواپیما به طرز شگفت آوری طراحی می شوند به طوری که هرکدام از چرخ‌ ها برای تحمل مقدار باورنکردنی 38تن وزن طراحی شده ‌اند و می‌توانند با سرعت 170مایل بر ساعت بر زمین بنشینند حتی برخی مدل‌ها می‌توانند تا سرعت 288مایل بر ساعت را نیز تحمل کنند.

 

توان هر چرخ حداقل 500بار فرود است و بعد به تعویض لاستیک باید پرداخت . تعداد چرخ‌های هر هواپیما نیز به آن اندازه است که اگر یکی از آن‌ها بترکد یا یک تایر را هنگام یک فرود پرسرعت از دست بدهد، چندین چرخ دیگر آماده اند تا جایگزین لاستیک ترکیده شوند . به عنوان مثال بوئینگ 777 تعداد چرخ هایش 14 حلقه و ایربایس A380 دارای 22 حلقه تایر می باشد . البته خوشبختانه چرخ های هواپیما به ندرت دچار چنین سوانحی می شوند .

 

تایر ها به گونه ای طراحی شده اند که بتوانند در برابر استهکاک و کشیدگی و پارگی مقاومت کنند . لاستیک ها دارای شیار هستند و از زیر لاستیک ، نوعی نایلون مقاوم یا رشته هایی از جنس آرامید به کل چرخ استحکام می بخشند . اما مهم ترین راز استحکام چرخ های هواپیما در ماده ای نهفته است که اصلا به محکم بودن معروف نیست که نامش هوا است . به گفته لی بارتولومیو که سرپرست مهندسین تست شرکت میشلن سازنده ی انواع چرخ های هواپیماست ، در واقع این هوای تحت فشار است که استحکام بسیار بالایی ایجاد می کند . فشار هوای داخل چرخ ها تا 200 پی اس آی بالا برده می شود که 6 برابر فشار هوای درون چرخ اتومبیل های معمولی است . همین مسئله به چرخ های هواپیما استحکام لازم برای فرودهایی با سرعت بالا را می دهد .

 

چرخ های هواپیما بزرگ نیستند ، برای مثال چرخ های بوئینگ 737 دارای 69 سانتی متر قطر و عرض 20 سانتی متر است و بر روی یک رینگ 38 سانتی متری قرار می گیرد . این اندازه بسیار کوچکتر از لاستیک یک تریلی بوده که قطر آن بیش از یک متر و عرض آن 50 سانتی متر است . اما چرخ هواپیما به دلیل کابل های نایلونی یا یک پلیمر مصنوعی به نام آرامید که در زیر آج جاسازی شده اند ، بسیار قدرتمند تر است . طبق قوانین هوانوردی ، چرخ های هواپیما باید بتواند تا چهار برابر فشار ارزیابی شده برای آن ها را حداقل تا سه ثانیه تحمل کنند . و قوی ترین چرخ ها می توانند فرود با حداکثر سرعت 463 کیلومتر را طاقت بیاورد .

 

برخلاف اتومبیل، هیچ مارک لاستیک بدی در این صنعت وجود ندارد و ارزانترین برندهای لاستیک نیز بجهت حساسیت و ایمنی صنعت هوانوردی مجبور به گذراندن تستهای سختگیرانه مربوطه هستند . لاستیک هواپیما مجبور به تحمل و دوام آوردن شرایط سخت پرواز است، تحمل وزن هواپیما برروی زمین، تحمل دمای تا ۱۵۰ درجه سانتیگراد در زمان نشست و برخاست، تحمل ضربات سنگین در زمان فرود، تحمل دمای منفی ۴۰ در زمان پرواز کروز در ارتفاع بالا، تحمل فشار طاقت فرسا زیر وزن هواپیما در زمان ترمز پس از فرود و ...

برچسب ها :