ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
نگاهی به ساینا خودروی ایرانی
نویسنده : Sadeghhaghighat

نگاهی به ساینا خودروی ایرانی

چند سالی از تولید اولین خودروی ملی با نام تیبا می گذرد که تحولی جدید در گروه خودرو سازی سایپا بود چراکه قبل از رونمایی تیبا پراید پرچمدار این شرکت ایرانی بود ، گروه خودرو سازی سایپا با تولیدات محصولات خود هم با قیمت مناسب و هم بازار مناسب خرید فروش خوب و از همه مهم تر هزینه استهلاک کم تر نسبت خودرو های دیگر باعث شده تا اکثر مردم که از درآمد کم تری برخوردار هستند روی به خرید محصولات این شرکت آورند .

 

ساینا خودری جدید سایپا می باشد که در سال 1394 رونمایی شد همچنین گفتنی است سایپا از پلتفرم X200 در تیبا استفاده کرده که این پلتفرم در خودرو ساینا نیز استفاده شده با توجه به  تجربه ثابت شده ، خودروسازان ایرانی در تولید محصولات قدیمی خود پافشاری می‌کنند و علاوه بر تحریم های موجود برای جایگزینی مدل‌های قدیمی با نمونه‌های جدید ، خودرویی جدید بر اساس پلتفرم سابق خود به سبد محصولات ، اضافه می‌کنند. این روند، برای پلتفرم X200 نیز، وجود دارد و در اسفندماه سال  1395 بود که سایپا نسخه‌ی هاچبک ساینا را با نام کوئیک ، رونمایی کرد .

 نگاهی به ساینا

از نمای روبرو و در قسمت جلویی ، چراغ‌های اسپرت با گوشه‌های تیز و تقریبا بدون منحنی ، چشم‌گیرترین مشخصه‌ی ساینا می باشند . یکی از اصلی ترین نکات منفی در طراحی ساینا ، مربوط به جلوپنجره و حالت بی‌هدف در نمای آن است . چرا که از یک سو فاصله‌ی زیادی بین چراغ و جلوپنجره وجود دارد که به زیبایی خودرو لطمه می‌زند و از سویی دیگر، خطوط سیاه‌رنگ با مواد پلاستیکی همراه لوگوی درشت سایپا روی جلو پنجره ، سر درگم و خالی از خلاقیت به نظر می رسد .  موادپلاستیکی همراه لوگوی  با توجه به پهنای زیاد سپر، می‌توان ادعا کرد، عملا فضایی برای جلوپنجره وجود ندارد و هوای مورد نیاز پیشرانه و سیستم خنک کاری از میان سپر تامین می شود .

 

در نمای پشت، صرفا می‌توان از شباهت چراغ عقب به چراغ جلو و کشیدگی آنها به سمت نمای جانبی، به عنوان تجهیزی با ظاهر هدف‌دار یاد کرد و البته، شاهد بی‌سلیقگی محضی در ترکیب اجزای مختلف یک خودروی طراحی شده در قرن ۲۱ بود. چراغ‌های عقب، کوچک هستند و باعث می‌شوند  درپوش ساده‌ی صندوق، یک‌نواخت و آزاردهنده به نظر رسد. به عقیده‌ی نگارنده، نمای عقب تیبا در مقایسه با ساینا، دارای جذابیت بیشتری بود و حداقل، قطعه‌ای پلاستیکی و سیاه‌رنگ در قسمت دستگیره‌ی صندوق و زیر لوگو، وجود داشت. با نگاهی عمیق‌تر به پشت ساینا، متوجه می‌شوید که یراق فلزی کروم، روی درپوش صندوق وجود ندارد و با هزینه‌ی بیشتر با قطعه‌ای هم‌رنگ بدنه جایگزین شده است. این محصول در مقایسه با تیبا، دارای سپر زیباتری در عقب است و همراه با چراغ‌های قرمزرنگ هشداردهنده در گوشه‌ها ارائه می‌شود. دیگر نکته‌ی مثبت ساینا در مقابل تیبا، مخفی شدن حجم اصلی باک و منبع اگزوز، زیر سپر است که در نسل قبلی خود یعنی تیبا رعایت نشده است .

 

ابعاد ساینا، شامل طول ۴۲۱۵ میلی‌متر با عرض ۱۶۶۳ میلی‌متر و ارتفاع سقف ۱۴۸۴ میلی‌متر است که با فاصله محورهای ۲۴۱۵ میلی‌متر ارائه می‌شود . طبق معمول خودروهای ایرانی، برای ساینا هم تنها یک نوع پیشرانه قابل سفارش است. این مدل  از همان موتور ۱۵۰۳ سی‌سی تیبا استفاده می‌کند تا قدرت ۸۷ اسب بخار در ۵۳۰۰ دور بر دقیقه و گشتاور ۱۲۸ نیوتن‌متر از ۴۰۰۰ دور بر دقیقه تولید کند . وزن خالص  این خودرو 1050 کیلوگرم می باشد و زمان تقریبی 12 تا 13 ثانیه لازم است تا از سرعت 0 تا 100 ذکیلومتر طی شود . ساینا در مدل های 5 سرعته با گیربکس دستی و اتوماتیک می باشد . سایز رینگ و لاستیک استفاده شده در ساینا 14/60/185 می باشد که این سایز در تیبای هاچبک هم استفاده می شود .  

 

برچسب ها :