ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
نگاهی بر ویژگی های انواع روغن موتور خودرو
نویسنده : Sadeghhaghighat

نگاهی بر ویژگی های انواع روغن موتور خودرو

نگاهی بر ویژگی های انواع روغن موتور خودرو

روغن موتور خودرو از حیاتی ترین مواردی است که برای سلامتی خودرو و استفاده مطلوب از آن مورد استفاده قرار می گیرد. شاید به جرات بتوان گفت روغن موتور  قلب تپنده ی آن است و در صورت عدم داشتن کیفیت مناسب می تواند به طور جدی مانع از فعالیت قابل قبول خودرو شود. در این مقاله قصد داریم ابتدا با وظایف روغن موتور خودرو و سپس انواع روغن موتورها بر اساس ویژگی آنان آشنا شویم. با ما همراه باشید تا از این به بعد با دانش بیشتر برای خرید روغن موتور اقدام نمایید.


روغن موتور خودرو چه وظیفه ای دارد؟

بد نیست کمی مرور کنیم که چرا که از روغن موتور برای خودرو استفاده می کنیم و وظیفه این مایع چیست؟

وظایف روغن موتور خودرو عبارتند از:

· جذب مواد اضافی

· کاهش اصطکاک

· از بین بردن گرما

· دشمن زنگ زدگی

همانطور که در بالا نام بردیم، مشخص است که روغن موتور تنها یک وظیفه ندارد. روغن موتور می تواند هر نوع ماده ی اضافی و غیر مفید که در هنگام انجام شدن واکنش ها و اتفاقات داخلی خودرو ایجاد می شود را از آن فضا دور کند. در واقع شاید بتوان از این نظر آن ا به یک آهنربای جمع کننده ی مواد مضر برای خودروها نیز دانست.

شاید خیلی ها تنها روغن موتور خودرو را با وظیفه ی کم کردن اصطکاک بشناسند. در حقیقت اغلب افراد برای آن که موتور خودرو خود را از آسیب های ناشی از اصطکاک زیاد از حد قطعه های داخلی مصون بدارند، به استفاده از روغن موتور متناسب با مدل خودروی خود می پردازند. وجود هزینه های گزاف برای تعمیر نمودن قطعه های مختلف موتور خودرو بر هیچ کس پوشیده نیست. بنابراین منطقی است که از ایجاد هر گونه احتمال آسیب پیشگیری به عمل آید.

وجود گرما در نتیجه ی انجام گرفتن واکنش های احتراقی امری بدیهی است. اما اگر این گرما از بین نرود، می تواند دمای داخل موتور را بالا ببرد و باعث اختلال در قطعات مختلف شود. اما نگران نباشید روغن موتور اینجاست که همین کار را برای خودرو شما به انجام برساند.

وجود اکسیژن لازمه ی انجام شدن واکنش های ضروری در خودرو است. اما برای آن که اکسیژن نتواند باعث زنگ زدگی قطعه های فلزی شود، باید روغن موتور درون موتور ریخته شود.

 

 دسته بندی های روغن موتور

روغن موتور خودرو طبق ویژگی های مختلف در دسته بندی های گوناگونی قرار می گیرند. یکی از مهم ترین دسته بندی های روغن موتور مربوط به نوع تولید آن ها است. روغن موتورها بر اساس نوع تولید به سه نوع تقسیم بندی می شوند.

مدل تمام سنتتیک:

بهترین مدل روغن موتور خودرو  مدل های تمام سنتتیک هستند. این روغن موتورها را طی انجام آزمایش در آزمایشگاه تولید می کنند. با استفاده از این روغن، موتور خودرو با بالاترین قدرت خود به فعالیت می پردازد. قوی بودن این سری از روغن موتورها هم فایده و هم ضررهایی دارد. فایده آن مربوط به امکان استفاده بیشتر از آن ها در کیلومترهای طولانی است. اما شاید ایرادی که بتوان به آن گرفت، بحث میزان مصرف شدن بنزین می باشد. بالا رفتن قدرت کارکرد موتور نیازمند افزایش در حجم سوخت بنزین خواهد بود.

مدل معمولی:

برای تولید این مدل از روغن موتور خودرو، نفت خام استفاده می شود. در حقیقت اصلی ترین ماده ی تشکیل دهنده ی آن، روغن های بسیار ساده مانند پلی آلفا آلفین و هیدروکربن های اولیه می باشند.

روغن موتور معمولی به دلیل داشتن فرمول ساده، نمی تواند در شرایطی با دمای سرد یا گرم وظایف مهم خود یعنی محافظت از سلامتی موتور را به خوبی انجام دهد. از سوی دیگر هم نمی توانید کیلومتر زیادی هم با آن طی نمایید. بنابراین از نظر اقتصادی هم به صرفه نخواهد بود. البته برای آب بندی کردن خودروهای صفر و یا خودروهای مدل پایین شاید بتوانند پاسخگو باشند.

 

مدل نیمه سنتتیک:

در این سری از روغن موتورها نیمی از ویژگی های روغن سنتتیک و نیمی از روغن معمولی وجود دارد. به عبارت دیگر مخلوطی از این دو مدل می باشد. اگر چه روغن موتور  مدل نیمه سنتتیک، تا حدی قادر به حفاظت از قطعات داخلی موتور است اما باز هم به اندازه ی آن قدرت کافی را ندارد. به همین دلیل هم دیده شده که برای کارکرد بهتر آن ها لازم است ده دقیقه پس از استارت زدن صبر کنید. هر کدام از این سه سری روغن موتور خودرو، خود مدل های زیادی را دارند که ویژگی های متفاوتی هم ممکن است با هم داشته باشند. برای مثال در یکی از مدل های نوع نیمه سنتتیک می توانید کیلومتر بیشتری را طی کنید. و یا اینکه در یک مدل دیگر گویا ثابت شده که درجه محافظت از موتور بیشتر است.

 

در یک طبقه بندی دیگر، روغن موتورها را بر اساس کارایی در آب و هوا به دو گروه جدا می کنند. در مدل های مونوگرید همانطور که از نام آن مشخص است، تنها برای یک نوع آب و هوا، مثلا سرد یا گرم می توانند مورد استفاده قرار گیرند و وظیفه ی خود را به خوبی انجام دهند. اما در نوع مولتی گرید می توانید در تمام فصول بدون داشتن ذره ای نگرانی نسبت به بروز ایراد از آن استفاده ی لازم را ببرید.


خرید روغن موتور خودرو

برای خرید روغن موتور خودرو  بر اساس مدل خودروی خود و نیز با بررسی تمام ویژگی های گفته شده در مورد مدل های مختلف، می توانید به شیوه های مختلف عمل کنید. در حقیقت می توان گفت علاوه بر روش معمول مراجعه حضوری به تعمیرگاه ها، می توانید به صورت آنلاین نیز روغن موتور مورد نیاز خود را سفارش داده و آن را در آدرس خود تحویل بگیرید. برای اطمینان از اصل بودن محصول نیز حتما به معتبر بودن فروشگاه اینترنتی انتخاب خود توجه نمایید.

ما در مجموعه ی خود برای تمام مدل ها و خودروها، روغن موتورهای باکیفیت را آماده نموده ایم و با افتخار با قیمت مطلوب به مشتریان ارائه می کنیم. در صورت نیاز تنها کافی است به بخش فروشگاهی وب سایت مراجعه نموده و روغن موتور مورد نظر خود را انتخاب نمایید.