ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
دیسک ترمز و نشانه های خرابی آن!
نویسنده : Melika Piri

دیسک ترمز و نشانه های خرابی آن!

 

در مقاله های قبل بارها به اهمیت بالای سیستم ترمز و قطعاتی که به این سیستم بسیار مهم مربوط میشوند پرداخته ایم و بیان کردیم که سیستم ترمز یکی از حیاتی ترین سیستم ها در خودرو میباشد و اختلالی در آن ممکن است باعث حادثه تصادف شود به این صورت که در هنگام رانندگی ترمز خودرو دچار مشکل شود و متوقف نشود و مشکلات بسیار دیگری که به هنگام خرابی یا مشکل دار بودن از خود به نمایش میگذارد. در این مقاله قصد داریم با ترمز دیسکی خودرو آشنا شویم که یکی از بهتری ترمزها میباشد که در خودرو مورد استفاده قرار میگیرد, در این مقاله مارا همراهی کنید.

 

ترمز دیسکی چیست؟

همانطور که اشاره شد ترمز دیسکی یکی از بهترین و رایج ترین سیستم ترمز در چرخ های جلوی خودرو میباشد که اغلب در خودروهای مدرن و به روز از ترمز های دیسکی استفاده میشود. لازم به ذکر است که همانطو که از نام این قطعه مشخص است , وظیفه آن متوقف کردن خودرو میباشد و در قسمتی از سیستم ترمز قرار دارد . عملکر ترمز دیسکی به این شکل است که همواره با چرخ ها در حال گردش و حرکت است و عملکرد ترمز دیسکی موجب حرکت چرخ ها و ثابت شدن آنها میشود به این صورت که اگر ترمز دیسکی متوقف شود متعاقبا چرخ های خودرو نیز متوقف خواهند شد. معمولا برای ساخت این قطعه از آلمینیوم, چدن , فولاد و همچنین آهن استفاده میکنند و همچنین درصورت عملکرد نادرست این قطعه , خودرو به هنگام ترمز گیری دچار مشکل میشود و عملکرد خوبی از خود به نمایش نخواهد گذاشت.

 ترمز دیسکی چیست؟

انواع دیسک ترمز در خودرو

دیسک ترمز خودرو انواع مختلفی دارند که کارایی هایی که از خود به نمایش میگذارد آن ها را به دو دسته تقسیم میکند. دیسک های ترمز به دو دسته دیسک ترمز معمولی و همچنین دیسک ترمز خنک کننده تقسیم میشوند . دیسک ترمز معمولی به این صورت میباشد که  به شکل کاملا ساده ای طراحی و تولید میشود و همچنین سطح بیرونی آن ها به شکل صاف و صیقلی مانند میباشد و در دیسک ترمز خنک کننده که به نام هوا خنک نیز معروف میباشد به شکل های متفاوتی طراحی و تولید میشود و لازم به ذکر است که دیسک های ترمز با توجه به قیمتی که دارند از خود کارایی نشان میدهند . دیسک های ترمز قیمت های متفاوتی دارند و در برخی دیسک ترمز ها تفاوت هایی با یک دیسک ترمز معمولی دارد که موجب طول عمر و کارایی بیشتر آن نیز شود.

 

1 . دیسک ترمز معمولی

همانطور که در کمی قبل به دیسک معمولی اشاره کردیم باید بگوییم که این دیسک دقیقا مانند نامش عمل میکند و به شکل صاف صیقلی میباشد و جنسی که برای ساخت آن به کار میرود از آهن میباشد . لازم به ذکر است که این نوع دیسک ترمز عملکرد بسیار خوبی به هنگام ترمز گیری ندارد و دلیل آن ,آهنی میباشد که در آن  استفاده شده که ضریب حرارتی بالایی ندارد و نکته دیگر درباره دیسک ترمز معمولی این امر میباشد که به راحتی حرارت آن بالا میرود .

 انواع دیسک ترمز در خودرو

2 . ترمز دیسکی خنک شونده

این نوع دیسک اغلب بیشتر از ترمز دیسکی های دیگر مورد استفاده قرار میگیرد و همانطور که اشاره شد به نام دیسک هوا خنک نیز شناخته میشود. ترمز دیسک خنک شونده مانند دیسک ترمز معمولی به راحتی حرارت آن بالا نمیرود و به راحتی میتواند ترمز بگیرد و حرارت به وجود آمده را دفع کند و همچنین عملکرد بهتری در خودرو دارد.

 

پیشرفت تکنولوژی در مرور زمان شامل ترمز دیسکی نیز شده و همین ترمز دیسکی ها با مدل های گوناگون ساخته و تولید میشوند که نام آن ها به شرح زیر میباشد:

 

انواع ترمز دیسکی

1 . دیسک شیاردار

2 . دیسک مختلط

3 . دیسک های دارای سورخ

4 . دیسک های موج دار

 

عامل خرابی دیسک ترمز

دیسک ترمز نیست مانند اکثر قطعات خودرو خراب میشوند و این خرابی ممکن است به دلایل مختلفی مانند نگهداری نادرست خودرو یا استفاده از قطعه های نامرغوب باشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 عامل خرابی دیسک ترمز

1 . یکی از دلایلی که میتواند عاملی برای خرابی دیسک ترمز باشد , لنت ترمز میباشد به این صورت که اگز هنگام خریداری لنت ترمز , جنس نامرغوب و تقلبی آن را تهیه کرده باشید , این امر میتواند به دیسک ترمز خودرویتان صدمه بزند.

 

2 . یکی دیگر از دلایلی که موجب خرابی ترمز دیسکی میشود , عقب انداختن زمان تعویض لنت ترمز میباشد که میتواند موجب خرابی دیسک ترمز شود.ضرر دیگری که به عقب انداختن زمان تعویض لنت ترمز میتواند باعث آن شود,  خط و خراشیدگی بر روی دیسک ترمز میباشد.

 

3 . دیگر دلایلی که موجب خرابی دیسک ترمز میشود , داغ شدن بیش از حد آن میباشد که میتواند موجب خرابی دیسک ترمز شود و نکته ای که وجود دارد این امر است که از داغ شدن بیش از حد ترمز دیسکی خودرویتان جلوگیری کنید زیرا میتواند به مرور عملکرد لنت ترمز را کم کند.

 

دلایلی که بیان شد مهم ترین دلیل برای خراب شدن ترمز دیسکی میباشد و همانطور که گفته شد به عقب انداختن زمان تعویض لنت ترمز میتواند موجب خرابی دیسک شود ,پس برای سلامتی ترمز دیسکی خودرویتان در زمان مناسب لنت ترمز خودرویتان را تعویض کنید و حتما از لنت تزمز با کیفیت استفاده کنید.

 

نشانه هایی که خبر از خرابی ترمز دیسکی میدهند!

 در این بین برخی از دلایلی که میتوانست موجب خرابی ترمز دیسکی شود را بیان نمودیم و در این بخش قصد داریم نشانه هایی که با دانستن ان میتوانید به خراب شدن ترمز دیسکی پی ببرید و سریعا اقدام به تعمیر آن کنید بپردازیم.

 نشانه های خرابی دیسک ترمز

1 . اگر به هنگام ترمز گرفتن صدایی غیر متعارف مانند صدای سوت از خودرویتان به گوش رسید , این احتمال وجود دارد که ترمز دیسکی خودرویتان به مشکل خورده باشد.

 

2 . ترمز گیری ضعیف یکی از نشانه هایی است که ترمز دیسکی به هنگام خراب شدن از خود به نمایش میگذارد.

 

3 . داغ شدن بیش از حد ترمز یکی دیگر از نشانه هایی است که ترمز دیسکی به هنگام خرابی از خود به نمایش میگذارد و همانطور که گفته شد لنت ترمز یکی از دلایل اصلی برای خرابی ترمز دیسکی میباشد و لنت ترمز در صورتی به ترمز دیسکی آسیب میرساند که جنس نامرغوبی داشته باشد.

 

4 .  یکی دیگر از نشانه های خرابی ترمز دیسکی , عوض شدن رنگ ترمز دیسکی میباشد.

 

5 . خودرو به هنگام خرابی ترمز دیسکی دیگر توانایی ترمز گرفتن به صورت کامل را ندارد و عمل ترمز به خوبی صورت نمیگیرد و همچنین به هنگام خرابی ترمز دیسکی, لنت ترمز دچار خوردگی میشود .

 ترمز دیسکی چیست

کلام آخر

تعویض کردن به موقع قطعات خودرو را به هیچ وجه پشت گوش نیاندازید. همانطور که خواندید به عقب انداختن زمان تعویض لنت ترمز میتواند چقدر زمان از شما بگیرد و حتما هنگام تعویض این قطعه به قیمت آن توجه نکنید و جنس مرغوبی را برای خودرویتان انتخاب کنید زیرا ترمز یکی از حساس ترین سیستم ها در خودرو میباشد و اگر عملکرد درستی نداشته باشد میتواند بسیار خطرناک باشد.