ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
صداهایی که در خودرو نباید نادیده گرفته شوند!
نویسنده : Melika Piri

صداهایی که در خودرو نباید نادیده گرفته شوند!

                     

 

احتمالا برایتان پیش آمده که به هنگام رانندگی صدایی از خودرویتان تولید شود و شما علت آن را ندانید. صداهایی که در خودرو شنیده میشوند گاهی نشان دهنده مشکل در خودرو میباشد که به شما با تولید صدا هشدار میدهد که در قطعه ای مشکل وجود دارد و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد . گاهی به وجود آمدن این صدا ها در خودرو بسیار مهم میباشد که حتما باید به آن ها توجه کنید. در این مقاله با ما همراه باشید تا با صداهایی که از خودرو به وجود می آید آشنا و همچنین از دلیل به وجود آمدن صداها مطلع شویم.

 

علت به وجود آمدن انواع صدا در خودرو چیست؟

 

1 . صدای هیس هیس مانند

اگر صدای هیس هیس مانندی در خودرویتان توجه شما را جلب کرد , احتمالا علت به وجود آمدن این صدا نشتی ضد یخ خودرو میباشد که موجب ایجاد این صدا شده که دلیل آن ,حرارت بیش از حد در موتور خودرو میباشد که در برخی موارد موجب نشتی ضدیخ میشود. یکی دیگر از عواملی که موجب به وجود آمدن این نوع صدا میشود , لوله وکیوم خودرو است که علت تولید این صدا ,نامیزان بودن مصرف طبیعی خودرو میباشد که موجب ایجاد این نوع صدا در خودرو میشود.

 ایجاد صدا در خودرو به وسیله نشتی مایعات

2 . صدایی همانند کشیده شدن دو فلز به یک دیگر

این صدا معمولا به هنگام استفاده  از ترمز به گوش میرسد و این صدا به این معناست که باید به فکر تعویض لنت ترمز خودرویتان باشید زیرا عمر آن به پایان رسیده یا فرسوده شده. هنگام شنیدن این صدا سریعا اقدام به تعویض آن کنید زیرا لنت ترمز میتواند برایتان دردسر ساز شود و حتی در مواقع ای میتواند خطرناک نیز باشد.

 

3 . به وجود آمدن صدای سوت مانند

اگر درخودرو به هنگامی که در حال حرکت دادن فرمان خودرویتان به سمت چپ و راست یا در مواقع دور زدن صدایی سوت مانند شنیدید, میتواند نشانه ای از خراب شدن  پمپ هیدرولیک فرمان خودرویتان باشد و حتی اگر صدایی سوت از موتور خودرو شنیدید ,علت آن هم نیز خرابی پمپ هیدرولیک فرمان خودرو میباشد . لازم به ذکر است که به هنگامی که این قطعه دچار مشکل شود و پس از آن خراب شود فرمان خودرو سفت میشود.

 

4 . صدای هیس مانند هنگام استفاده از ترمز

همانطور که ذکر شد این صدا معمولا به هنگام استفاده از پدال ترمز به وجود می آید و تا لحظاتی پس از خاموش شدن خودرو نیز ادامه دارد. علت به وجود آمدن این صدا میتواند به دلیل وجود مشکل در بوستر خودرو باشد . این صدا ممکن است در شرایطی دیگر خود را نشان دهد و این امر هنگامی است که فن زیر داشبورد خودرو خراب شده باشد که به هنگام استفاده از کولر یا بخاری خودرو به گوش میرسد.

 ایجاد صدا در خودرو به وسیله بوستر

5 . صدای بنگ مانند به هنگام عبور از دست­انداز

هنگام عبور از دست انداز خودرو ممکن است صداهای مختلفی همانند بنگ یا جیر جیر یا حتی صدایی مانند ساییدگی تولید شود که احتمالا دلیل ایجاد این صداها وجود مشکل در میل موج گیر یا بوش میباشد که باید اقدام به تعویض آن ها کنید و همچنین خرابی موج گیر و و بوش موجب افت عملکرد سیستم تعلیق خودرو نیز میشود. دلیل دیگری که موجب تولید این نوع صداها باشد وجود مشکل در کمک فنر خودرو است که باید اقدام به حل مشکل کنید.

 

6 .  صدای تق تق مانند به هنگام حرکت فرمان

اگر در هنگام چپ و راست کردن فرمان متوجه صدای تق تق مانندی شدید , احتمالا همان سمتی که فرمان را به آن سو کشیده اید سر پلوس یا حتی کله پلوس آن سمت دچار مشکل شده و خراب است. این صدا ممکن است خود را به هنگام گاز دادن نیز نشان دهد. در صورت شنیدن این نوع صداها که گاهی مانند صدای کلیک میباشد سریعا خودرویتان را به یک تعمیرکار نشان دهید زیرا ممکن است این مشکل برایتان دردسرساز شود و نتوانید خودرویتان را کنترل کنید.

 

7 . شنیدن صدای ضربه مانند از سمت موتور

به وجود آمدن صدای ضربه ای از قسمت موتور معمولا به همان قسمت مربوط میشود و ممکن است قطعات موجود در موتور به مشکل خورده باشند و عملکرد درستی نداشته باشند که این صدا بیانگر مشکلات قطعات درون موتور خودرو است.

 ایجاد صدا در خودرو به وسیله موتور

8 . صدای خرخر مانند در خودرو

این صدا معمولا هنگامی به وجود می آید که در دنده های گیربکس مشکلی به وجود آمده باشد که موجب خرابی دنده گیربکس شده است که این صدا به هنگام تعویض دنده در خودرو به گوش میرسد.

 

9 . ایجاد صدای انفجار مانند از اگزوز

اگر صدایی انفجار مانند از خودرویتان به گوشتان رسید احتمالا منشا این صدا به اگزوز خودرو بر میگردد زیرا وظیفه اگزوز, خارج کردن دودی است که به وسیله احتراق سوخت موتور خودرو به وجود می آید , میباشد که در صورت زنگ زدگی یا فرسوده بودن اگزوز خودرو این صدا از اگزوز به گوش میرسد.

 

10 . صدای سیلی مانند

یکی دیگر از صداهایی که خودرو میتواند از خود تولید کند , صدای سیلی مانند است که معمولا از قسمت پایین خودرو به گوش میرسد و دلیل این صدا یاتاقان زدن خودرو میباشد یا به عبارت دیگر در یاتاقان اصلی یا یاتاقان متحرک مشکلی به وجود آمده و سبب به وجود آمدن این صدا شده است.

 ایجاد صدا در خودرو به وسیله یاتاقان

کلام آخر

اگر قصد خرید خودروی دست دوم دارید, حتما سوار آن شوید و با آن رانندگی کنید و حواستان به صداهایی که خودرو از خود تولید میکند باشد زیرا صداها میتوانند بیانگر مشکل بزرگی در خودرو باشند و همچنین اگر در خودرویتان از این نوع صداها که در مطالب بالاتر بیان شد به گوشتان خودرو به هیچ وجه آن را پشت گوش نیندازید و به تعمیرگاه مراجعه کنید تا مشکل بزرگی برای خودرویتان به وجود نیاید.