ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
نقش کمک فنر در خودرو چیست؟
نویسنده : Melika Piri

نقش کمک فنر در خودرو چیست؟

کمک فنرها

در اکثر مقاله های موجود در سایت , به این موضع اشاره نموده ایم که خودرو دارای قطعات بسیاری میباشد که دارای اندازه های مختلفس هستند ولی وجود آن ها درعملکرد خودرو نقش بسزایی دارد همانند تسمه تایم که در مقاله ای به صورت کامل به آن پرداخته شده که این قطعه از اهمیت بالایی برخوردار است , در این مقاله قصد داریم با قطعه مهمی دیگر به اسم کمک فنرها آشنا شویم که قطعه ای مهم در سیستم تعلیق خودرو به شمار می آید و همچنین سلامت آن در خودرو امری بسیار مهم میباشد زیرا میتواند رانندگی با کیفیتی را در صورت خراب بودن به یک تجربه رانندگی بد تبدیل کند. با ما در این مقاله همرا باشید تا بیشتر با کمک فنرها آشنا شویم.

 

کمک فنر خودرو چیست؟

همانطور که در کمی قبل تر اشاره شد , کمک فنرها یکی از مهم ترین قطعه ها در سیستم تعلیق خودرو به شمار میروند و نبود کمک فنرها در خودرو باعث میشود هنگام رانندگی در جاده یا مکان های دیگر, ضربه ها و ارتعاشاتی که به خودرو وارد میشود تاثیر مستقیمی بر روی شاسی خودرو و همچنین بدنه خودرو وارد شود که در این صورت در زمان کوتاهی خودرو دچار آسیب های زیادی میشود و همچنین این ارتعاشات به هنگام رانندگی به خود راننده هم وارد میشود و باعث میشود از کیفت رانندگی بسیار کم شود و همچنین این امر باعث میشود در مرور زمان به قطعه های مختلف خودرو آسیب برسد, به طور کل با مطالبی که بیان شد میتوان این نتیجه را گرفت که وظیفه اصلی کمک فنرها مانع از رسیدن ارتعاشات به شاسی خودرو و همچنین بدنه خودرو میشود . علاوه بر مطالبی که گفته شد , نبود کمک فنرها در خودرو همانطور که بیان شد رانندگی سختی را پدید می آورد و برای مثال شما به راحتی نمیتوانید از مسیر های که هموار هستند یا حتی دست انداز هایی که در مسیری که طی میکنید وجود دارد گذر کنید اگر هم این امر ممکن شد , بسیار سخت میتوانید از دست انداز ها یا زمین های هموار عبور کنید.

 

کمک فنر خودرو چیست

کمک فنر خودرو از چه اجزایی تشکیل شده؟

قطعات کمک فنر ها همگی یکسان نیستند و نوع قطعاتی که در آن به کار رفته بستگی به نوع و مدل کمک فنر میباشد اما قطعاتی که در کمک فنر ها ثبت هستند و انواع نوع کمک فنر ها به چشم می آید میتوان به ضربه گیر, سوپاپ سرمیل کمک, توپی سر کمک فنر,ضربه گیر, پایه کمک و همچنین میل کمک اشاره کرد.

 

عملکرد کمک فنر در خودرو به  چه صورت میباشد؟

عملکرد کمک فنر در خودرو به این شکل است که هنگامی که در جاده های ناهموار درحال رانندگی هستید , ارتعاشاتی به خودرویتان وارد میشود که نقش کمک فنر جذب کردن  این ارتعاشات به خود میباشد و کمک فنر با باز شدن و فشرده شدن خود , این ارتعاش را به کم ترین حد ممکن میرساند و این امر باعث میشود این ارتعاشات به راننده که در حال رانندگی است وارد نشود و همچنین باعث میشود کمترین ارتعاش را به بدنه خودرو و همچنین کابین منتقل شود . برای این که فنر ها به راحتی بتوانند باز شوند و سپس فشرده شوند تا روندی که گفته شد رخ دهد , نیاز به روغن و همچنین گاز دارد و علت نیاز داشتن آن به روغن و گاز به این علت است که پس از فشرده شدن یا باز شدن بتواند به حالت خود بازگردد و این عمل را تکرار کنند.

 

وظیفه کمک فنر خودرو چیست 

 

وظیفه کمک فنر خودرو چیست؟

تا کنون با مطالبی که گفته شد توانستیم با کمک فنر و نحوه عملکرد این قطعه مهم آشنا شویم. این قطعه دارای وظایفی دیگر میباشد که در ادامه به آن ها خواهیم پرداخت.

 

1 . یکی از اصلی ترین وظایفی که کمک فنر ها بر عهده دارند جلوگیر گیری از جهش چرخ های خودرو به سمت و سویی دیگر میباشد که امری بسیار مهم است . با نبود کمک فنر ها چرخ ها در مسیر های ناهموار میتوانند جهش خود را از دست بدهند و موجب اتفاق ناگواری شوند که همین طور که خواندید, کمک فنر مانع این امر میشود.

 

2 . دیگر وظایفی که کمک فنر ها مسئولیت آن را به عهده دارند , به هنگام ترمز گرفتن در خودرو میباشد. احتمالا برای شما این امر پیش آمده که به هنگام گرفتن ترمز های ناگهانی خودرویتان تکان نسبتا شدیدی خورده و فشار زیادی به بدنه خودرویتان وارد شده , یکی دیگر از وظایف کمک فنر در خودرو جلوگیری از این امر میباشد.

 

3 . رانندگی در جاده های که دارای پیچ یا همچنین دارای ناهمواری هستند , اغلب رانندگی کمی دشوار تر از حالت معمول میباشد. یکی دیگر از وظایف کمک فنر ها در جاده های پر پیچو خم میباشد که باعث میشود خودرو در جاده هایی که دارای پیچ تندی دارد منحرف و همچنین کج نشود .

 علائم خرابی کمک فنر

 علائم خرابی کمک فنر چیست؟

همانطور که در مقاله های قبل اشاره شد , خودرو دارای برخی قطعات مصرفی میباشد که دارای عمر مشخصی هستند و پس از پایان زمانی , باید اقدام به تعویض آن قطعه کرد. کمک فنر هم در خودرو دارای عمر مفید و مشخصی میباشد. احتمال خراب شدن کمک فنر ها یا آسیب دیدن آن ها بسیار زیاد میباشد و آسیب دیدن کمک فنرها باعث آسیب دیدن قطعه های دیگری در خودرو میشود. در ادامه علائمی که نشان میدهد در کمک فنر خودرویتان مشکلی به وجود آمده یا حتی خراب شده , اشاره خواهیم کرد.

 

1 - یکی از نشانه های درست کار نکردن یا خراب بودن کمک فنر خودرو لرزش لاستیک های جلوی خودرو میباشد درحالی که رانندگی آرام و معمولی ای دارید.

 

2 - همانطور که در کمی قبل گفته شد وظیفه کمک فنر , جذب نمودن ارتعاشات میباشد و یکی از این نمونه جذب کردن ارتعاش ها به هنگام ترمز میباشد و اگر شما به هنگام گرفتن ترمز خودرو تکان زیادی خورد یا به اصطلاح شیرجه زد , باید به سلامت کمک فنر خودرویتان شک کنید.

 

3 - اگر در هنگام رانندگی در جاده های هموار یا به هنگامی که خودرو دارای شتاب بالایی میباشد یا هنگامی که اقدام به گرفتن ترمز گرفتن کردید و صدایی به گوشتان رسید , این صدا میتواند یکی از علائم خراب بودن کمک فنر ها در خودرو باشد.

 

4 -  یکی دیگر از علامت های که کمک فنر ها به هنگام خرابی از خود نشان میدهند, خرابی زودتر از موعود لاستیک ها میباشد که میتواند بیانگر نقصی در کمک فنر خودرو باشد.

 

5 - ممکن است دریک مسیر کاملا عادی بدون فراز و نشیب و بدون ناهمواری ای در حال رانندگی باشید و خودرویتان به یکباره به سمتی دیگر کشیده میشود که این امر میتواند یکی از علائم خرابی کمک فنرها باشد.

 جلوگیری از خرابی کمک فنر

چگونه از خرابی کمک فنر جلوگیری کنیم؟

همانطور که در مطالب قبل اشاره کردیم , آسیب دیدن کمک فنر باعث ایجاد مشکلات زیادی برای خودرو و همچنین قطعات خودرو میشود و همچنین لازم به ذکر است که خراب شدن کمک فنر , هزینه زیادی را برای شما میتراشد پس باید از طریق روشض هایی که در ادامه خواهیم گفت, باید از کمک  فنر ها نگههداری کنیم تا آسیبی به آن ها وارد نشود.

 

1 . اگر لاستیک خودرویتان فرسوده شده , حتما لاستیک خودرویتان را تعویض کنید و در هنگام خرید لاستیک خودرویتان به یک سری نکات برای خرید لاستیک  توجه کنید تا لاستیک مناسبی برای خودرویتان انتخاب کنید. در صورتی که از لاستیک فرسوده برای خودرویتان استفاده  کنید این امر موجب میشود ارتعاشاتی که از دست اندازها یا زمین های ناهموار به وجود می آید , به کمک فنر فشار بیاورد که در صورت تعویض نکردن لاستیک فرسوده , موجب خرابی کمک فنر میشود.

 

2 . همانطور که در مطالب قبل خواندید , بارها به ترمز های ناگهانی و شتاب دار اشاره کردیم , ترمز های ناگهانی باعث میشوند که فشار بر روی کمک فنر دو چندان شود و همچنین بر روی سیستم تعلیق خودرو نیز اثر منفی دارد.

 

3 . تا جایی که ممکن است با خودرویتان بار سنگینی را حمل نکنید زیرا این امر باعث میشود فشار زیادی بر کمک فنر وارد شود و موجب خرابی کمک فنر شود , پس تا جایی که ممکن است با خودرویتان بار سنگین حمل نکنید.

 

4 . یکی دیگر از راه هایی که موجب طول عمر کمک فنر ها میشود بالانس چرخ های خودرو میباشد که موجب کمتر شدن ارتعاشات وارد شده بر خودرو میشود.