ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
نکات مهم هنگام خرید لاستیک
نویسنده : Melika Piri

نکات مهم هنگام خرید لاستیک

 

یکی از راه هایی که با آن میتوانیم به راحتی از خودروی خود استفاده کنیم استفاده از لاستیک استاندارد مطابق با مدل ماشین میباشد به این دلیل که لاستیک هایی که فرسوده هستند یا تاریخ انقضای آنها گذشته باشد نه تنها عملکرد خوبی ندارند بلکه باعث افزایش سوخت هم میشوند. لاستیک ها آخرین عضو انتقال دهنده قدرت و سرعت در ماشینها هستند که ازاهمیت زیادی برخوردارند .بر روی دیواره های لاستیک(تایر)ها اعداد حروف هایی نوشته شده که هرکدام معانی خاص خودشان را دارند و به ما کمک میکنند که با توجه به آنها لاستیک استاندارد خودرو خود را تهیه کنیم که در ادامه به آنها میپردازیم.

لاستیک استاندارد

 

1. تاریخ تولید لاستیک  

یکی از نکات مهمی که برای خریدن لاستیک باید بدانیم تاریخ تولید لاستیک میباشد چرا که اگر تاریخ انقضای یک لاستیک گذشته باشد ممکن است عواقب جبران ناپدیری داشته باشد و ممکن است جان سرنشینان خودرو در خطر باشد. معمولا لاستیک ها را تا 3 سال پس ازتولید آنها میتوان استفاده کرد و با توجه به این که لاستیک کالای مصرفی ای هست حتی اگر از آن استفاده هم نشود اگرعمرمفیدش به پایان برسد ممکن است حین تردد برای راننده مشکل ایجاد کند و حادثه ساز شود. سال تولید آنها را میتوان از دیواره های لاستیک مشاهده کرد که دو عدد اول هفته تولید و دو عدد بعدی سال تولید را نشان میدهند.

 

تاریخ تولید لاستیک

 

2. سرعت مجاز

حد اکثر سرعتی که یک لاستیک در 10 دقیقه میتواند تحمل کند را سرعت مجاز می نامند و شاخص  سرعت به وسیله یکی از حروف A تا Z لاتین بر روی جداره لاستیک دیده میشود و اگر روی لاستیکی حداکثرسرعت نشان داده شود و فشار باد تنظیم شده ای نداشته باشد ممکن است آسیب ببیند یا حتی بترکد! عمدتا شاخص سرعت لاستیک به یکی از روش های زیر میباشد که این اطلاعات بر روی جداره های لاستیک حک شده است.

225/50SR16

225/50SR1689S

225/50R1689S

سرعت مجاز در لاستیک

 

3. سایز لاستیک 

سایز لاستیک هر خوردو با خودروی دیگر فرق دارد برای مثال سایز پژو 206 185/65R14 و سایز 185/65R14 مناسب خوردو پژو پارس میباشد . انتخاب لاستیکی که سایز آن مناسب خوردو شما باشد بر هندلینگ و شتاب خوردو تاثیر مثبتی گذاشته و مصرف سوخت را نیز کاهش میدهد .برای اینکه بتوانیم به سایز لاستیک پی ببریم باید به دیواره های لاستیک توجه کنیم که قطر, ضخامت ,عرض و سایز لاستیک را نشان میدهد . 

         165: پهنای لاستیک بر حسب میلی متر.

          65: نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای ان بر حسب درصد.

            R:رادیان.

          13: قطر رینگ بر حسب اینچ.

 

سایز لاستیک

 

4.    شاخص بار لاستیک

شاخص بارلاستیک عددی است که بر روی دیواره تایردرج شده و حداکثر ظرفیت بار قابل تحمل برای هر لاستیک را نشان میدهد به عبارت ساده به آن مقدار وزنی که یک حلقه میتوان ان را تحمل کند شاخص بارمیگویند برای مثال اگر شاخص بارعدد 91 را نمایش میدهد به این معنی است که آن لاستیک میتواند تا 615 کیلو گرم بار را تحمل کند وعبور از این مرز مجاز باعث ترکیدن لاستیک و موجب تصادف های ناگوار میشود. برای فهمیدن شاخص بار خودروی خود میتوانید به دفترچه راهنمای آن رجوع کنید.

شاخص بار لاستیک

                                                                                                              

5.    نوع برند لاستیک

به هیچ عنوان ازدو یا چند برند مختلف برای خرید لاستیک خود استفاده نکنید زیرا اندازه ,نوع ,جنس,اندازه ,ضخامت و مواد استفاده شده و ..  با هم تفاوت هایی دارند که باعث وقوع خطر و حوادث درهنگام رانندگی میشود.

 

6.    چسبندگی

همانطور که گفته شد بر روی بدنه لاستیک ها ارقام و حروفی نوشته شده و چسبندگی یک لاستیک به ما نشان میدهد, قدرت توقف لاستیک در جاده های که خیس یا برفی هستند چقدر است. داشتن چسبندگی بالا به این معنی است که ماشین را در جاده های خیس متوقف میکند و میزان چسبندگی از بیشترین تا کمترین به این ترتیب است: . C,AA,A,B

 

چسبندگی لاستیک

 

توجهاتی که باید بعد از خرید لاستیک بکنیم:

1- هر چند هفته یکبار باد لاستیک هارا چک کنید.

2- برای نگهداری بالاتر ایمنی بالاتر و مصرف سوخت کمتر باید دوره ای لاستیک هارا انجام دهید.

3- هنگام خرید  لاستیک به نوع خودرو و مسافتی که طی میکنید و فصلی که در آن قرار دارید توجه کنید.

4- توجه داشته باشید که لاستیک های نخ زده و فرسوده به هیچ عنوان قابل اطمینان نیستند و برای ایمنی و حفظ جان خود و سرنشینان خودرو  سریعا باید لاستیک نخ زده یا فرسوده عوض گردد.

5- از لاستیک معیوب یا تعمیر شده به هیچ وجه استفاده نکنید.

6- به طور همزمان بر روی یک خودرو لاستیک های بایاس پلای و رادیال استفاده نکنید.

7- در شرایط مناسبی لاستیک زاپاس را نگهداری کنید و باد و فشار آن را مطابق لاستیک های دیگر تنظیم کنید.

8- به هیچ وجه نباید از رینگ های  پوسیده یا زنگ زده استفاده کنید.

9- و مهم تر از همه از لاستیک های استاندارد استفاده کنید.