ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
هر آنچه که باید درباره بوستر ترمز بدانید!
نویسنده : Melika Piri

هر آنچه که باید درباره بوستر ترمز بدانید!

 

 

خودروسازان در تلاش اند حداقل امکاناتی را برای رانندگان خودرو پدید آورند که رانندگان , رانندگی ای با کیفیت و راحتی را تجربه کنند. بوستر ترمز یا بوستر خلاء هم یکی از امکاناتی است که برای راحتی رانندگان پدید آمده است .  سیستم ترمز خودرو به طور قاطع  یکی از مهم ترین قسمت ها در خودرو میباشد که همانطور از نام آن مشخص است , برای متوقف کردن خودرو میباشد و همچنین باید در هنگام متوقف کردن خودرو عملکرد درستی از خود نشان بدهد و متوقف کردن خودرو را بر عهده دارد و همینطور خرابی آن موجب ایجاد اتفاقات خطرناکی میشود. با ما همرا باشید تا بیشتر با بوسترترمز خودرو آشنا شویم.

 بوستر ترمز خلاء چیست

بوستر ترمز خلاء چیست؟

بوستر ترمز یکی از پای ثابت خودروها میباشد و از زمانی که پدید آمد , در خودرو ها استفاده میشود و همچنین بوستر ترمز در انواع ترمز ها به  کار نمیرود و فقط در خودروها با سیستم ترمز دیسکی به کار میرود و مورد استفاده قرار میگرد و در سیستم ترمز کاسه ای اثری از سیستم بوسترترمز یا بوستر خلاء دیده نمیشود. هدف به وجود آمدن بوستر ترمز , نرم کردن پدال ترمز در هنگام رانندگی میباشد و طبق مطالبی که در ابتدای مقاله گفته شد , هدف بعدی به وجود آمدن بوستر ترمز یا بوستر خلاء, راحتی راننده میباشد . همانطور که اشاره شد نقش بوستر ترمز نرم کردن پدال ترمز میباشد و این نرم شدن در پس از استارت زدن میباشد که پس از آن, خودرو روشن میشود و اما نکته که قابل ذکر این امر میباشد که بوستر ترمز به هنگام خاموش بودن خودرو عملکردی ندارد و در این حالت , ترمز خودرو سفت میشود. بوستر ترمز در محلی قرار گرفته که برای دیدن آن کافیست تنها کاپوت خودرو را به سمت بالا قرار دهید تا بتوانید آن را مشاهده کنید و همچنین این نکته را در نظر داشته باشید که بوستر ترمز همراه با پمپ ترمز در داخل خودرو قرار میگیرد و اندازه ای همانند پمپ ترمز را دارد. به هنگام استفاده از بوستر ترمز , باعث میشود با کمترین نیروی وارد شده به پدال ترمز , بیشترین نیرو وارد شود و همانطور که گفته شد ترمزگیری نرم و راحتی به وجود آید.

انواع بوستر ترمز خودرو 

انواع بوستر خودرو

بوستر ها به طور که به سه دسته تقسیم میشوند که در ادامه به انواع آن خواهیم پرداخت.

 

1 . بوستر مستقیم

همانطور که از نام این نوع بوستر مشخص است , به صورت مستقیم میباشد یعنی فشاری که راننده  خودرو از طریق پای خود به پدال وارد میکند, این فشار به طور مستقیم از پدال به بوستر ترمز وارد میشود که این نوع از بوستر , بوستر مستقیم نام دارد.

 

2 . بوسترغیرمستقیم

بوستر غیرمستقیم همانطور که از آن مشخص است به صورت غیر مستقیم کار خودر را انجام میدهد و همانند بوستر مستقیم به طور مستقیم نیروی پدال را به بوستر منتقل نمیکند و عملکر آن به این صورت میباشد که نیروی که از طریق پای راننده به پدال ترمز وارد میشود را به پمپ ترمز انتقال میدهد و سپس به وسیله روغن ترمز به بوستر ارسال میشود که به این نوع , بوستر غیرمستقیم گفته میشود .

 

3 . بوستر دو  پیستونه

این نوع بوستر برعکس دو بوستری که اشاره شد یعنی بوستر مستقیم وغیرمستقیم که رواج بیشتری در خودرو ها دارد و تقریبا عملکردی شبیه به هم دارند ,این بوستر متفاوت تر از آن دو نوع بوستر میباشد  و در همه خودروها یافت نمیشود و اکثرا در خودروهای پیشرفته به کار گرفته میشوند و سرعت بسیار بالایی در ترمز گیری دارند. این نوع بوستر ها علاوه بر دو پیستونی که به آنها اشاره شد ,دارای ابعاد کوچک تری میباشند و تفاوتی که با دو بوستر مستقیم و غیرمستقیم دارد این امر میباشد که محفظه ها و پیستون ها فشاری که حاصل شده را افزایش میدهد و در نتیجه باعث عملکرد بهتری میشود .

 اجزای بوستر ترمز خودرو به چه صورت میباشد

اجزای بوستر ترمز خودرو به چه صورت میباشد؟

بوستر خودرو همانند دیگر قطعات مهم خودرو دارای اجزای بسیار مهمی میباشد که با وجود آنها میتواند عملکرد درستی از خود نشان دهد و بودن این اجزا در کنار هم میتوانند کاری کنند که بوستر خودرو عملکردی درست از خود نشان دهد. قطعات بوستر خودرو عبارت اند از :

1 . بدنه

2 . دیافراگم

3 . سوپاپ هوشمند

4 . فنر بوستر

5 . سوپاپ یک طرفه

6 . پیستون بوستر

7 . میله رابط

 

علائم خرابی بوستر ترمز چیست؟

خرابی بوستر ترمز به این شکل های مختلفی خود را نشان میدهد همانند نشت هوا از طریق شلنگ خلاء و همچنین سوراخ شدن دیافراگم داخلی میتواند علائمی باشد که به علامت خرابی بوستر خودرو را میدهد و همچنین درصورت خرابی بوستر ترمز صداهای زیادی از خود تولید میکند و همچنین پدال ترمز به سختی به وضعیت عادی خود برمیگردد و همچنین عملکرد قطعاتی همچون فنرها یا دیافراگم میتواند تاثیر به سزایی در عملکرد بوستر ترمز بگذارند برای مثال در صورت شکستگی فنرها یا نشتی خلاء یا همینطور پارگی دیافراگم میتواند موجب خرابی بوستر ترمز باشد. یکی دیگر از علائم خرابی بوستر خودرو میتوان به نشتی روغن ترمز اشاره کرد و این به این معناست که سیلندر اصلی عملکردی که باید را از خود نشان نداده است و برای همین موجب وارد شدن روغن ترمز به بوستر میشود و حتی این امر میتواند موجب آسیب دیدن دیافراگم شود.

 علت خرابی بوستر ترمز

مطلب آخر

همانطور که مطالعه کردید علائمی که خراب شدن بوستر را به شما نشان میدهد را بیان کردیم و درصورت دیدن این علائم در خودرویتان حتما به یک تعمیرگاه مراجعه کنید زیرا همانطور که گفته شد, بوستر ترمز نقش به سزایی در متوقف کردن خودرو دارد و ممکن است درصورت خراب شدن بوستر ترمز , درشرایط های حساس نتوانید خودرویتان را متوقف کنید و اتفاق ناگواری را برایتان به وجود آید پس به سادگی از خرابی بوستر خودریتان گذر نکنید و برای حل کردن این مشکل به سرعت اقدام کنید.