ورود کاربر
به خاطر سپردن
رمز عبور خود را فراموش کرده اید ؟
ثبت نام
لورم ایپسوم متن ساختگی با تولید
سبد خرید
عکس محصول نام محصول تعداد قیمت حذف
مبلغ قابل پرداخت
0
تکمیل اطلاعات پرداخت
شیوه پرداخت
اگر ترمز خودرو نگرفت چه کنیم؟
نویسنده : Melika Piri

اگر ترمز خودرو نگرفت چه کنیم؟

 

یکی از سخت ترین لحظاتی که ممکن است برای هر فردی پدید آید رانندگی بدون عملکرد ترمز است, به این معنا که در جاده در حال حرکت هستید و نیاز به فشرد ترمز خودرو دارید و هرچقدر تقلا میکند خودرو متوقف نمیشود یا حتی از سرعت آن کم نمیشود و کوچک ترین حرکت اشتباه در خودرو میتواند منجر به چپ کردن خودرو و پس از آن تصادف شود. در این مقاله قصد داریم اقداماتی که در این لحظات میتوان به شما در متوقف کردن یا حتی کم کردن سرعت خودرویتان کمک میکند اشاره کنیم , در این مقاله مارا همراهی کنید.

 

اگر ترمز خودرو نگرفت چه کنیم؟

یکی از سخت ترین لحظات برای هر راننده ای میتوان زمانی باشد که در حال حرکت است و متوجه میشود که ترمز خودرو کار نمیکند و عکس العملی نسبت به فشار دادن ندارد که همانطور که گفته شد لحظه ای بسیار حساس است و هر عملکرد راننده میتواند منجر به چپ کردن خودرو شود اقداماتی که در این لحظه باید انجام دهیم به شرح زیر میباشد :

 اگر ترمز خودرو نگرفت چه کنیم

1 . ترمز را با تمام قوت بفشارید

 ترمز خودرو را بارها و بدون وقفه فشار دهید و سعی کنید فشار زیادی را به پدال ترمز وارد کنید تا فشاری که باید برای متوقف شدن خودرو است به دست آید و خودرو متوقف شود. حتی اگر خودروی شما از نوع ABS  هم باشد این کار را انجام دهید و از انجام آن صرف نظر نکنید زیرا هنگامی ABS فعال میشود که فشار زیادی به آن وارد شود و متوقف شود.

 

2 . به دنده پایین تر شیفت کنید !

این امر در خودرو اتومات و دنده ای کمی متفاوت است یعنی اگر خودرویتان دنده ای است ,دنده را آرام آرام کم کنید به این صورت که اول دنده سه و پس از این که کمی از سرعت خودرو کاهش یافت دنده دو کنید تا سرعت خودرو به کمترین حد خود برسد یعنی کاری که در لحظه باید انجام دهید شیفت کردن دنده به دنده ای پایین تر است و اگر خودروی شما اتومات است باید اولین کاری که باید بکنید این امر است که آن را در حالت دستی قرار دهید و سپس پس از آن  دنده دو یا یک کنید .

 

3 . کاهش سرعت با ترمز دستی

سعی کنید با ترمز دستی سرعت خودرو را کم کنید به این شکل که به صورت آرام آن را بکشید که این امر در خودروهای اتومات متفاوت است و باید اقدام به فشار پدال ترمز اضطراری کنید و در نظر داشته  باشید که این کار را به صورت آرام انجام دهید زیرا ممکن است با کشیدن یک آن ترمز دستی یا فشردن ترمز اضطراری خودرو به دلیل قفل شدن ناگهانی چرخ ها قفل شوند و منجر به از دست دادن تعادل خودرو شود. در هنگام این عمل اگر حس کردید چرخ های عقبی خودرو قفل شده و صدا از آن ها تولید میشود , اقدام به رها کردن ترمز دستی کنید تا چرخ های خودرو شروع به حرکت کند و سپس در همین حالت دوباره ترمز دستی را بکشید, این امر باعث افت سرعت خودرویتان میشود.

 کاهش سرعت به وسیله ترمزدستی

4 . رانندگان را از وضعیت خود مطلع کنید

سعی کنید رانندگانی که در محور خودروی شما در حال حرکت هستند آن هارا از وضعیت خود مطلع کنید و برای مطلع کردن از چراغ خطر خودرو یا حتی بوق زدن این کار را انجام دهید و باعث شوید علاوه بر خودروهای اطراف عابران نیز متوجه وضعیت شما شوند تا آسیبی به فردی وارد نشود.

 

5 . برخورد با موانع در مسیر

اگر مطالبی که تا الان بیان شد چاره ساز نشد اگر مجبور به متوقف کردن خودرو شدید میتوانید با برخورد به موانع ای که در مسیر وجود دارند استفاده کنید. این روش بسیار خطرناک است و تا جایی که ممکن است این کار را انجام ندهید زیرا ممکن است خودرو به طور شدیدی متوقف شود و باعث آسیب دیدن شما شود . اگر در شرایطی بودید که تنها راهی که برایتان وجود دارد برخورد به موانع مسیر است به نکاتی که در ادامه گفته خواهد شد توجه کنید.

 

1 . پستی بلندی های مسیر در طول مسیر میتواند کمک بسیاری برای متوقف سازی خودرویتان به شما کمک کند پس سعی کنید در این مواقع از دست انداز ها یا مسیری که دارای پستی بلندی است استفاده کنید زیرا این امر میتواند موجب کم شدن سرعت خودرو شود . اگر این روش پاسخگو نبود , از روش شیفت کردن دنده به دنده ای پایین تر استاده کنید یا حتی با ترمز دستی سعی به کم کردن سرعت خودرو کنید که در مطالب بالاتر روش آن بیان شده.

 برخورد با موانع برای کم کردن سرعت خودرو

2 . گاهی وجود بوته ها و درخت های که ارتفاع کم دارند و اندکی ضعیف هستند میتوانند بسیار نقش مهمی در این شرایط داشته باشند که در صورت لزوم با برخورد به آن ها میتوانید خودرویتان را متوقف کنید اما به یاد داشته باشید که اگر تصمیم گرفتید با برخورد به بوته یا درختچه ای خودرویتان را متوقف کنید, به این نکته توجه کنید که آن درخت چه بیشتر از یک متر نباشد و در همین حدی باشد که بتواند خودرویتان را متوقف کند در غیر این صورت میتواند به شما آسیب بسیار زیادی وارد کند .

 

روش هایی که در صورت وخیم بودن اوضاع باید از آن ها استفاده کنید!

در ابتدا باید بگوییم که این روش ها توصیه نمیشود اما در گاهی اوقات میتواند باعث کمتر شدن سرعت یا حتی متوقف شدن خودرو شود برای همین چند نمونه از این روش هارا بیان خواهیم کرد.

1 . دنبال مسیر بسیار خلوتی باشید تا بتوانید به مسیر ادامه دهید تا بتوانید به نوعی خودرویتان را نگه دارید یا سرعت آن را کم کنید.

2 . اگر در مسیری هستید که در آن جا علفزار یا محلی مانند آن وجود دارد به سوی آن سمت بروید زیرا این نوع مکان ها میتواند کمک بسیاری به شما کند توجه داشته باشید که محلی که به سوی آنجا حرکت میکنید , محلی پرپشت باشد یعنی به طور مثال اگر به علفزاری میروید , تعدا علف ها باید به طوری باشند که قادر به کاهش سرعت خودروی شمارا داشته باشد .

3 . جاده های خاکی میتوانند کمک بسیاری به شما کنند و میتوانند باعث کاهش سرعت خودرو شوند .

 چگونه از ترمز نگرفتن خودرو جلوگیری کنیم

چگونه از ترمز نگرفتن خودرو جلوگیری کنیم؟

1 .  در سرازیری ها بیش از حد اقدام به فشردن پدال ترمز نکنید زیرا موجب داغ شدن بیش از حد لنت ترمز میشود که این امر موجب از بین رفتن سیستم ترمز میشود و اگر در مسیر سرازیری ای هستید و لازم به ترمز گرفتن دارید , سعی کنید این کار را به صورت پیوسته نکنید تا موجب خراب شدن لنت ترمز نشود و در این موقع سعی کنید بیشتر از ترمز دستی استفاده کنید.

 

2 . یکی از کارهایی که برای خودرویتان لازم است, بازدید دوره ای یا همان سرویس کردن خودرو است که اگر مشکلی در خودرو باشد متوجه آن خواهید شد و میتوانید متوجه سطح روغن ترمز خودرویتان شوید و توجه کنید که اگر خودرویتان لازم به تعویض لنت ترمز دارد , با کیفیت آن را انتخاب کنید و سعی کنید به قیمت آن فکر نکنید زیرا بی کیفیت بودن لنت ترمز میتواند دردسر های بزرگی همانند متوقف نشدن خودرو را با خود به همراه داشته باشد که ممکن است به قیمت جان شما و سرنشینان تمام شود.

 

3 . اکثر اوقات تنها دلیلی که موجب ترمز نگرفتن خودرو میشود وجود اشیاء در زیر پدال میباشد , برای همین امر مواظب باشید که وسیله ای در اطراف صندلی راننده وجود نداشته باشد زیرا ممکن است در زیر پدال قرار بگیرد و مانع ترمز گرفتن خودرو شود.